saab 99- 1971

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / saab 99- 1971

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
      gammsaaben wrote:
      Tidiga 99:orna till och med -71 gillar jag skarpt, om jag hade lite mer plats skulle jag gärna fylla den med en sådan. 🙂 Tycker dom är grymt snygga med gamla grillen utan sidoblinkers.

Lycka till med köpet, Jonte! 🙂

Håller med! Snygga som tusan, vill ha fler men har ej plats å tid…. Har 2 71or, en har jag ägt i 22 år och en sedan 2002….

maj 25, 2007 kl. 04:13 #106912

Inget speciellt,har lyckats få tag i nästan allt efter många-många telsamtal.Det sista jag saknade var brytarspetsar,men hade tur att hitta nya i kartong i en bil jag skrotade.Tycker det är ganska svårt med delar med tanke på att det var en ganska vanlig bil då.Tex värmekran går inte att uppbringa.
        Lycka till med affären Jonte!

maj 25, 2007 kl. 12:03 #106936

brytarspetsar är väl det enklaste eller? Det är ju samma som till Vauxhall och det är ju också en väldigt vanlig vagn idag……….nehej inte det……..Jag tror jag har en 40 satser med brytare i lager…plus då lock och sånt. (jag pysslar med vauxhall/bedford också)

maj 25, 2007 kl. 14:52 #106949

sådär, här händer det saker varje dag. vägverket kontaktade mig på morgonen och meddelade att dom hade hittat gammla dokuments nummer på bilen och att från början var den registrerad som S64095. i på måndag väntar jag hem ett brev från vv som ska innehålla 6 dokument som tillhör bilen, och ett av dom är det första registreringsbeviset. där ska det även finnas formulär för anmälan till bilregistret om förregistrering av bilen på ett nytt nummer. förhoppningsvis skulle jag kunna försöka få tag i ett nummer som inte börjar på X som det är nu. utan ett som börjar på A till C/D. och eftersom det uppkom sist jag ringde till sälgaren att han hittat ett paket med dom gammla plåtarna i mycket bra skick så blev det ännu bättre för då går det även att registrera in det nummret som Personlig Skylt.

bra att veta stefan, jag behöver säkerligen grejjer till tändningen och bromsar m.m. det var ett speciellt oljefilter till den motorn även va? isf, behöver jag nog ett par stycken åtminstone. hör av mig om det blir affär…

maj 26, 2007 kl. 08:17 #106979

maj 26, 2007 kl. 18:05 #107001

He-he!!!!Ja där ser man.Bra att veta.Jag har sprungit på vetaranbilsmarknader och kammat precis noll till tidiga 99:orna.Bara lite litteratur har man fått.Har du olje och luftfilter också? Hur gick det förresten med oljefilteradaptern som ngn här på forumet skulle forska i? / Mats

maj 27, 2007 kl. 06:42 #107017

Oljefilteradaptern har jag hemma, StaffanV har provat på sin och det fungerar tydligen bra.

maj 30, 2007 kl. 19:14 #107214

jag har fått problem med denna tråden, den hänger sig och uppdateras inte alls för mig, när jag loggar in så är den kvar där ”Mr C” svarar att ”tidiga 99:or är grymmt snygga”

va är det för fel? därav mina inlägg med ”…” emellanåt för att se vad som skrivs… det är bara denna tråden/99 forumet som spökar!

juni 9, 2007 kl. 22:31 #107647

hej alla glada. idag var då den dagen kommen där jag åtminståne trodde att jag skulle bli med tidig 99:a men ack tyvärr det var inget att ha. för en händig svetsare var det nog ett fint objekt, det fanns rost (hål eller mjukrost) precis under hela bilen och golvet var lagat både på höger och vänster sida fram och bak. båda länkarmsinfästningarna var döda fram och trösklar och dörrar lika så, bagagerumsbaljan mot tanken var som ett såll även den, motorn däremot kändes rätt tajt och fin och gick som ett ur och skulle gå ännu bättre med en översyn av förgasare och tändning.

jag är ute efter en tidig 99:a endast med 1,7 liters varianten. vad är skäligt att ge för ett objekt i bra skick? (bra skick menas rostfri undertill och utvändigt och i allmänhet) besigtigad och körklar med fin inredning o.s.v. i orginalutförnade…

en eloge till dick ström som ställde upp med kärra än en gång

juni 10, 2007 kl. 08:04 #107652

Tråkigt att höra.Jag håller ögon och öron öppna ifall man får nys på något.
                        Prisättningen är lite skum på 99:orna.Så det är svårt att sia om priser.
                        Jag gav 2500:- för min 70:a.Då var det ytterst lite rost under gummiskydden vid bakre hjulhus och ett litet hål i golvet vä fram och bromsar då förståss, då bilen hade varit avställd ett tag.Jag personligen skulle tänka mig att betala upp till 15000:- för en 99:a.Men då skulle det vara ett fint exemplar utan ngra större fel. / Mats

juni 17, 2007 kl. 14:19 #108001

hej igen, nu har jag fått nys om en 99-2,0L-CM2 från 1973, veronagrön, ska enligt uppgifter vara välvårdad. besigtigad men avställd till och med 2007.09.30
                          i texten står det

”Saab 99 -73, Veteran, Välvårdad, Lite fix med innertak, Bes. T.o.m. 070930, Avställd”

är det tygtak på 73orna? det är ju en 2 dörrars så även om det är helt kasst så går det ju att få ur bilen och göra i ordning.

4500:- vill sälgaren ha. kan kanske vara vettigt..

juni 17, 2007 kl. 14:35 #108002

får ni inte ens tag i brytar spetsar? min leverantör kan ta hem både olje filter brytare ventil kåps packning mm till traja motorerna.

juni 17, 2007 kl. 16:04 #108005

Du ska tro att de vanliga biltillbehörsfirmorna trodde de skulle fixa sakerna.Brytarspetsarna
                              skulle man ta hem,väntade en månad,till slut så gav dom upp.Samma med oljefilter och Luftfilter.Luftfilter tex skulle de ha hemma nästa dag.Kom fel luftfilter.Mitt ska var lite koniskt.Hade utgått.Men jag hade sån tur att jag har kontakt med en bildelsgrossist i Karlstad.De hade det sista luftfiltret och oljefiltret i gömmorna.Så det löste sig bra ändå.Jag tror som så att att sakerna finns med i listorna som biltillbehörsfirmorna har men är på utgående.Som tur är så finns det privatpersoner som ligger med saker i lager så det är bättre att gynna dom istället.Fick adaptern till oljefiltret som jag ska montera såsmåningom med ett vanligt FRAM PH966 skruvfilter istället./ Mats

juni 17, 2007 kl. 20:10 #108014

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Osar trådkapning långa vägar här!!!!!!!!!!!!!!!!!

juni 17, 2007 kl. 21:44 #108016

Ja och nej.. Din fråga i början var som nedan..

är det nått att ha? svårigheter med delar o.s.v.? är det samma förgasare på den som senare 99:or och 900 med förgasare?

..och vissa av frågorna besvaras ju faktiskt, tillgång på delar osv. Men visst, vi har inte fått några svar på förgasarfrågorna än! Nån som vet?

Angående pris och sånt på bilen låter det väl rätt rimligt, du har väl inte direkt tummen mitt i handen heller? 😉 4500 är inte så mycket pengar.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.