saab 99- 1971

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / saab 99- 1971

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare

Jo, det är tygtak (hängande) på min 73:a.

Angående oljefilter så finns det konverteringskit som gör att man kan använda det vanliga från 99/90/OG900/NG900/9-3/9-5. Har monterat ett sådant (skulle gått bättre om jag hade haft en spegel och rätt verktyg) men 99:an har inte körts ännu (körförbud) så det är inte testat under gång ännu. Vissa tvättar tydligen sitt gamla filter eller beställer från UK (är ju samma som på Triumph Dolmite Sprint/1800 t.ex.).

Förgasarmembran och tändkablar köptes över disk på Mekonomen. Inga problem där. På Micro fick jag fel rotor så se upp lite där. Autoexperten trodde det var en CC eftersom de slog på regnumret och det stod ”halvkombi”. )):or från -72 och -73 (tror jag det var) har problem med styrväxlarna. De var fabrikssmorda så det gick inte att smörja så de flesta har gett upp vid det här laget fast nu var det ju en 71:a så det ska väl vara OK. Annars var det ett elände att få tag i.

juni 19, 2007 kl. 17:23 #108080

Ursäkta om du tycker jag trådkapar,men vill bara dela med mig om mina erfarenheter av resdelar.Men när allt kommer omkring så är det ju inga problem att få tag i saker när man väl har de rätta kontakterna.När du nämner 73:an så finns det en i Väse som skulle vara i bra skick.Var på annons förra hösten.Och jag ringde ngra gånger i vintras och då var den kvar.Om du är intresserad så kan jag försöka hitta telnr. / Mats

juni 20, 2007 kl. 06:53 #108124

Hittade förresten http://www.rimmerbros.co.uk gå in under Dolmite så finns det en del grejor som är användbara till 99:an.

juni 20, 2007 kl. 16:33 #108139

emul: tummen sitter där den bör sitta! 😛 grejjen är den att just för tillfället blir jag sjuk så fort jag ser sådan rost som måste lagas innan bes. så det jag är på jakt efter är ju alltså en hyffsat tidig 99:a som är okej och ser såpass bra ut att det är värt att vaxa den någon gång emellanåt. imorgon är det i alla fall dags att åka och kika på den. hoppas den uppfyller kraven

juni 20, 2007 kl. 16:35 #108140

alfamats: ang. den i väse, visst varför inte. kan vara roligt att ha ett objekt till att välja på.

juni 22, 2007 kl. 07:53 #108217

det blev ingen affär i årjäng heller, bilen var matt i lacken men var polerbar, veronagrön, innertaket hade kastat in och fuskskinnet på instrumentpanelen hade gjort likadant. sätena och övriga inredninge var i fint skick om man städat ur den. underredet var sånär som på ett litet hål i höger bakre hjulhus in i bagagen rostfritt, allt var okej skick, men något metalliskt ljud i motorn gjorde att jag avbröt köpet och åkte hem igen, bilen hade gått ca 7500 mil och hade haft 6 ägare och en brukare, förste ägaren hade köpt den 1973 ny och sålde den igen 2006, en tant…

nya tag väntar, ska kika efter fler objekt…

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.