Saab 99 -72 ("Leif")

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -72 ("Leif")

Detta ämne innehåller 18 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-15 06:55.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22464

    phermansson
    Deltagare

    Kan en bil heta Leif? Tja, varför inte? Det råkade vara Leif som hade namnsdag när jag köpte denna, så varför inte.

    Leif är i hyfsat skick, i alla fall sett till vad han kostade. Han är dock lite krasslig och startar inte. Har ännu inte undersökt det, men det ska vara något vajsing med förgasaren samt att det inte blir någon gnista på stiften. Detta är också mål ett i projektet, att få igång motorn. Sen blir det lite bromsrenovering, följt av besiktning (ska in senast nästa månad).
    Går allt som det ska blir det sedan en tur till Båstad i slutet av Juli.

    #160032

    phermansson
    Deltagare

    Nu i kväll har jag varit ute och tittat lite närmare på Leif. Hittade en redig hög kvitton och besiktningsprotokoll i handskfacket, kul! Kan följa bilen rätt bra tillbaks till 1982 med dem. Bitvis finns en körjournal nedskriven, där kan man bland annat se att motorn byttes 1986. Detta står även i papper från Bilprovningen, så det stämmer att motorn blivit bytt från en Triumph till en B.

    Hittade väl inget allvarligt vid dagens koll heller. Tändspolen ser lite lätt sliten ut, kanske därför den inte ville starta? Kunde inte kolla så mycket eftersom batteriet var så urladdat ett batteri kan bli. Det sitter i laddarn nu, får se om det går att få liv i det igen.
    Annars skulle det vara något problem med förgasaren. I besiktningspappren ser man att hög CO-halt varit återkommande. Har bara lyft på locket och konstaterat att membranet är fräscht än så länge. Finns det några standardfel på Stromberg enkelförgasare?

    Funderar lite på tändspolen… Den ser inte fräsch ut, sen sitter det ett förkopplingsmotstånd. Övre flatstiften är kopplat, bredvid det tomma undre stiftet hänger en hylsa i en kabel. Har nog suttit en högeffektsspole där nån gång, alla anslutningar på nuvarande tändspole är ju trots allt anslutna.

    Vänster solskydd:

    Snygg radio i snyggt ljus:

    Medföljande tillbehör, kanske lika bra att montera den med en gång?

    Fler bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/73816613@N00/sets/72157624437593288/detail/

    #160033

    soulmannen
    Deltagare

    ja bara att montera ju, blir ju inte sämre,,,, förhoppningsvis. fin bil, grattis, byta yt alla tändelar skulloe nog den må bra av också,,,

    #160039

    Bilen ser ju riktigt hel o fin ut, kul! En gång köpte jag oxå en bil som inte gick, tog med massa delar o verktyg samt bogserlina. En snabb titt visade att en kabel lossnat vid tändspolen, tryckte dit och starta bilen. Säljaren tyckte det va pinsamt bilen hade ju stått länge pga felet…
    mvh

    #160108

    phermansson
    Deltagare

    🙂 Ja sånt är fint. Här kan det faktiskt vara nästan lika enkelt med lite tur. Jag har nu laddat batteriet och bytt den risiga tändspolen till en som jag vet fungerar. Och se, med fullt med startgas i luftrenaren så tände det till. Men sen hände inte så mycket mer, frågan är hur det är med bensin i tanken? Tankmätaren är överoptimistisk, när man vrider på tändingen slår den i topp med ett litet klick och visar sedan mer än fullt. Det har jag svårt att tro på, blir väl till att undersöka givaren så småningom. Men först ska jag ta mig till tappen och fylla reservdunken, så får vi se vad som händer sen.

    #160109

    soulmannen
    Deltagare

    ja o frågan är ju också hur gammal bensinen är??

    #160110

    phermansson
    Deltagare

    Bilen har ju stått sen förra året i alla fall, så helt färsk är den ju inte. Och sen kan det väl bli en del vatten i den också när den står så med kanske nästan tom tank?

    #160111

    soulmannen
    Deltagare

    ja kondens blir det ju o ju mindre bensin ju mer % vatten i den ju, ksprit hjälper till att ta bort vatten, prova o häll lite soppa in i förgasaren o se om den startar då

    #160161

    phermansson
    Deltagare

    Det låter som en TT i videon. I verkligheten låter det mer som en illa inställd Saab B-motor. Nu får det bli förgasarinställning, tändinställning och brytarinställning så får vi se. Brytarspetsarna har sett sina bästa dagar, så det kanske blir till att göra en tändsystemsservice innan den går rent.

    #160227

    phermansson
    Deltagare

    Lite små framsteg… Nya delar till tändningen är beställda och på väg hem, tack Janne! Gick ut och tänkte skruva lite idag, men lyckades inte skruva ned värmen 🙂 Hamnade rätt i solen, så trots att det var kvällning blev inte mycket gjort. Dessutom är det högst irriterande att ha ett par hundra meter mellan garaget och bilen, får se till att få den körbar snart.
    Det som blev gjort var i alla fall byte av plasten framför instrumenten till en bättre begagnad. Inte helt utan sprickor men betydligt bättre:

    20100711_003.jpg

    Nördfundering: Varför har Leifs hastighetsmätare 6 siffror i, vad heter det, milräknaren(?) och ingen tripmätare, men den andra har fem siffror och tripmätare?

    I övrigt började jag skruva ned höger dörrsida i jakt på felet som gör att dörren inte går att öppna. Fastnade dock på en sönderdragen skruv, blir till att ta med borrmaskinen nästa gång. Gjorde också rent anslutningarna för tankgivaren, vet inte om det blev bra eftersom batteriet i bilen återigen var helt urladdat. Precis vad jag räknat med, det har nog stått urladdat ett tag, kanske tom ute i vintras. Och då kan man ju inte ha mycket hopp om att det ska funka…
    Så imorn ska jag försöka jaga rätt på ett bättre begagnat, nått nytt blir det inte förrän besiktningens dom har fallit. Nån i närheten som har ett över?

    #160228

    phermansson
    Deltagare

    Lite små framsteg… Nya delar till tändningen är beställda och på väg hem, tack Janne! Gick ut och tänkte skruva lite idag, men lyckades inte skruva ned värmen 🙂 Hamnade rätt i solen, så trots att det var kvällning blev inte mycket gjort. Dessutom är det högst irriterande att ha ett par hundra meter mellan garaget och bilen, får se till att få den körbar snart.
    Det som blev gjort var i alla fall byte av plasten framför instrumenten till en bättre begagnad. Inte helt utan sprickor men betydligt bättre:

    20100711_003.jpg

    Nördfundering: Varför har Leifs hastighetsmätare 6 siffror i, vad heter det, milräknaren(?) och ingen tripmätare, men den andra har fem siffror och tripmätare?

    I övrigt började jag skruva ned höger dörrsida i jakt på felet som gör att dörren inte går att öppna. Fastnade dock på en sönderdragen skruv, blir till att ta med borrmaskinen nästa gång. Gjorde också rent anslutningarna för tankgivaren, vet inte om det blev bra eftersom batteriet i bilen återigen var helt urladdat. Precis vad jag räknat med, det har nog stått urladdat ett tag, kanske tom ute i vintras. Och då kan man ju inte ha mycket hopp om att det ska funka…
    Så imorn ska jag försöka jaga rätt på ett bättre begagnat, nått nytt blir det inte förrän besiktningens dom har fallit. Nån i närheten som har ett över?

    #160293

    phermansson
    Deltagare

    Då var ett bättre begagnat batteri samt nya tänddelar monterade. Allt inställt på känn, men med lite starthjälp från 9-5an startade Leif lätt (säljaren varnade för att batteriet inte var bra laddat men lämnade iaf 1 månads garanti).
    Sen tog vi en liten tur. Spännande, särskilt som ihärdigt bromsande inte förbättrade de anliggande bromsarna. Blir till att riva ned och göra rent.
    Fortsatte även med projektet att få upp högerdörren. Har nog inte rätt nyckel, den som passar till vänsterdörren passar inte. men dörren är låst trots att låsknappen är uppe… Har tagit loss dörrsidan och rotat ini, men inte hittat nått bra att pilla på som öppnar dörren

    #160312

    phermansson
    Deltagare

    Var duktig på jobbet i förmiddags och fick därför eftermiddan ledig. Blev några timmar över som spenderades på frambromsarna. Nog för att det var varmt i solen, men så särskilt heta ska ju ändå inte bromsskivorna vara efter 500 meters körning… Och när jag fick av hjulen var det ganska tydligt att det var några år sedan någon pysslat om dem. Drog ut klossarna, gjorde ordentligt rent, smörjde och monterade. Sedan rullade hjulen lättare igen 🙂

    Fick en liten uppenbarelse när jag läste VHB til 99an igår. Hade fått hem en kartong med bromsbelägg som jag inte visste vilken bil de var till. Så när jag läste på om bromsarna i boken tittade jag på en bild på delarna, och då gick det upp ett ljus. Klossarna på bilden såg exakt ut som de i kartongen. Lysande 🙂

    I övrigt så står det nygamla batteriet på laddning igen. Blev inte full-laddat sist, och sen är jag inte riktigt säker på om alla lampor på bilen var släckta. Men nu får det sig en ordentlig omgång med en rejäl laddare, får hoppas det blir bra.

    #160320

    phermansson
    Deltagare

    Men säg den glädje som varar… Nu i kväll fanns det i alla kraft nog i batteriet för att motorn skulle starta. Bilen rullade också iväg lätt, och allt var frid och fröjd i flera meter. Sen trampade jag på bromsen, som tog fint. Och tog fint fortfarande efter att jag släppt pedalen. *suck* blir väl till att byta bromsslangar nu, eller är det lika bra att ge sig på huvudcylindern?

    #160610

    phermansson
    Deltagare

    Efter en del omvårdnad med nya bromsslangar och massage med hjälp av bräckjärn har nu Leif blivit mer medgörlig. Bytet av bromsslangar gjorde det bättre men inte bra, det visade sig att kolvarna nära nog fastnat i oken. Bromskolvarna släppte till slut, så nu går det att köra bilen på ett vettigt sätt. Att köra en bil med svårt anliggande bromsar är lite sport 🙂

    Lyckades även få upp högerdörren som även den fungerar som den ska nu. Det går framåt!

    Som belöning har jag vart och handlat lite mer grejer till honom nu. Det begagnade batteriet visade sig vara skräp, men jag fick mina 300:- tillbaka. Istället åkte jag till Saab-Ana och köpte ett splittans nytt batteri för 499:-. Tyvärr står det GM på batteriet, men det går väl att sätta nått över 🙂 Skämt åsido, känns som ett bra pris. Köpte också oljefilter. Inte så konstigt som det verkade att de hade filter hemma som passade, är tydligen samma till 9-5an. Olja blev dock inte från Saab-Ana, får duga med Rustas delsyntet (Pennsoil 10W40) för 199:-. Känns också billigt, särskilt som det var en 5 litersdunk.

    Nu blir det en längre provtur och lite fix till helgen, oljan ska bytas och så. Sen hålla tummarna för besiktningen på måndag 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng