Saab 99 Byta motor eller fixa växelådan?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99 Byta motor eller fixa växelådan?

  • Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-01-24 19:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6349
    freddy-fixer
    Deltagare

    Hejsan!

    Har en mycket tidig saab 99, år: 1968/1969
    Problemet med den är växelådan.
    Växlarna 1 och 2 funkar bra. 3 smäller och går inte få i.
    4 får du knappt gasa med, du får bara dutta på gasen, och uppförsbackar kan du glömma med att du ska kunna köra på 4, knappt 1 eller 2 klarar det heller.

    Så har funderingar på att byta hela motorn+växelådan,
    eller ska man försöka laga växelådan?

    #51095
    Jonas Åberg
    Moderator

    Byta lådan bara, eller de vill du inte?

    #51137
    Magnus Dufva
    Deltagare

    Jag har en motor och växellåda från en 69, funkade bra när den satt i bil men det är ju några år sedan.
    Du får den billigt om du är intresserad.

    #51149
    freddy-fixer
    Deltagare

    @Jonas99 wrote:

    Byta lådan bara, eller de vill du inte?

    Jag hade gärna bytt lådan om det va så lätt. Har hört runt till folk/personer och experter om vad man kan göra för något.
    Laga växelådan går men måste skruva upp den å se vilka delar som ska bytas, sen så måste delarna vara just av en -69 års modell, det är va experten sa. Men andra säger att det är bara sätta i den från en annan Saab 99 mellan 69-72 årsmodell. Och andra säger att det är bara ta från vilken Saab 99 som helst, så länge växelådan är från 69-79.

    #51155
    freddy-fixer
    Deltagare

    @Magnus Dufva wrote:

    Jag har en motor och växellåda från en 69, funkade bra när den satt i bil men det är ju några år sedan.
    Du får den billigt om du är intresserad.

    Låter intressant, skicka PM på vad du hade tänkt dig för pris och vart den finns 🙂

    #51169
    morsole
    Deltagare

    Tidiga växellådor i 99’orna var ”engelska” och inte mycket att hänga i julgran; förlåt att jag säger så…

    Om du vill ha en låda som håller så får du hitta någon lite nyare; UTAN frihjul i alla fall.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #51175
    freddy-fixer
    Deltagare

    @Morsole wrote:

    Tidiga växellådor i 99’orna var ”engelska” och inte mycket att hänga i julgran; förlåt att jag säger så…

    Om du vill ha en låda som håller så får du hitta någon lite nyare; UTAN frihjul i alla fall.

    Mvh Johannes

    Jo de vet jag. Triumph motorerna + växelådan på de tidiga Saab 99 är nog de sämsta motorn Saab har tyvärr.
    Men man kan alltid försöka laga den. Även om det kan vara onödigt.

    Annars blir det att sätta i en annan motor.

    #51178
    666
    Deltagare

    Tjena!

    Du skriver att du har en mycket tidig saab 99, år: 1968/1969…

    Då undrar jag, är det en 68 eller en 69? Går att se på chassienumret…

    😎

    Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

    #51179
    freddy-fixer
    Deltagare

    Hoj! ja som det står i orginal pappret så kom den ut i trafik den 28/11-68. Sen står det årsmodell -69. 🙂

    Chassi nr är 3609

    #49655
    kg70
    Deltagare

    @Freddy-fixer wrote:

    Hoj! ja som det står i orginal pappret så kom den ut i trafik den 28/11-68. Sen står det årsmodell -69. 🙂

    Chassi nr är 3609

    Hej,

    Min har chassinummer 3729 men togs inte i trafik förrän 3/4 -69. Den har också trasig växellåda… Tror huset har spruckit eftersom den hävde ur sig en massa olja.

    Jag tror (hoppas att någon bekräftar) att du kan använda även en senare låda. Det som är speciellt för -69 (och tidigare) är motorfästena. Flytta över dem till utbyteslådan så tror jag det funkar fint. Ska snart byta i min.

    Lycka till
    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #51200

    Hejhopp!
    På en 69 kan man använda en låda fram tom 71 eftersom att den har fästpunktrna kvar som är unikt för 69 och är bilen en 70 eller 71 har den samma motorfästen som alla senare 99. Rent teoretisk så passar vilken låda som helst från 99/900 bara man inte är noga med frihjul och att man använder ”rätt” ”drivklockor” eller vad man vill kalla dom man sätter inre drivknut i…
    Från 76 är det ju en helt annan slavcylinder som sitter runt lamellaxeln ist för utanpå lådan vilken är självjusterande som jag tycker verkar smidigare.

    #51230
    666
    Deltagare

    Jag har haft en -74 motor och låda i min 71:a och det passade utan problem. Innan monterade jag en kort tid i en -69 motor och låda i bilen och det passade också utan problem. Det enda jag behövde göra var skifta drivaxlar för innre drivkutarna på 69an har bara 2 lager. Så när/om du byter till nyare låda så måste du har drivaxlar med 3 lager på innre drivknut. Vill också tillägga att fram till -75 så är lådan lika, båda drivaxlarna vä/hö sida är lika långa. 1976 blev en sida/drivaxel kortare av någon anledning.

    😎

    Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

    #49710

    @666 wrote:

    Jag har haft en -74 motor och låda i min 71:a och det passade utan problem. Innan monterade jag en kort tid i en -69 motor och låda i bilen och det passade också utan problem. Det enda jag behövde göra var skifta drivaxlar för innre drivkutarna på 69an har bara 2 lager. Så när/om du byter till nyare låda så måste du har drivaxlar med 3 lager på innre drivknut. Vill också tillägga att fram till -75 så är lådan lika, båda drivaxlarna vä/hö sida är lika långa. 1976 blev en sida/drivaxel kortare av någon anledning.

    😎

    Nämen har jag missat att växelådan i min 74 har fästpunkter för 69års motorfästen!?
    Men att montera en låda utan dom skruvhålen för dom gamla motorfästena i en 69a måste ju bli ett stort problem om man inte är beredd att modda i karossen…
    Är inte lådan från 76 och framåt lite bredare vilket gör att den ena drivaxeln är kortare?
    Förövrigt så borde man väl försöka få i en frihjulslåda i en sådan bil om man inte kör väldigt många mil om året kan ju jag tycka i alla fall. Har långt gångna planer på att montera en 5 växlad låda från 900 med centrering av växellägena i lådan så att man slipper krångla med klossen och fjäder runt stången… Får se hur det går…

    #51239

    @Andreas Hermansson wrote:

    @666 wrote:

    Jag har haft en -74 motor och låda i min 71:a och det passade utan problem. Innan monterade jag en kort tid i en -69 motor och låda i bilen och det passade också utan problem. Det enda jag behövde göra var skifta drivaxlar för innre drivkutarna på 69an har bara 2 lager. Så när/om du byter till nyare låda så måste du har drivaxlar med 3 lager på innre drivknut. Vill också tillägga att fram till -75 så är lådan lika, båda drivaxlarna vä/hö sida är lika långa. 1976 blev en sida/drivaxel kortare av någon anledning.

    😎

    Nämen har jag missat att växelådan i min 74 har fästpunkter för 69års motorfästen!?
    Men att montera en låda utan dom skruvhålen för dom gamla motorfästena i en 69a måste ju bli ett stort problem om man inte är beredd att modda i karossen…
    Är inte lådan från 76 och framåt lite bredare vilket gör att den ena drivaxeln är kortare?
    Förövrigt så borde man väl försöka få i en frihjulslåda i en sådan bil om man inte kör väldigt många mil om året kan ju jag tycka i alla fall. Har långt gångna planer på att montera en 5 växlad låda från 900 med centrering av växellägena i lådan så att man slipper krångla med klossen och fjäder runt stången i min 74… Får se hur det går…

    Fick redigera mitt eget inlägg lite, blev lite tokigt…

    #49704
    freddy-fixer
    Deltagare

    Så det går bra att sätta i en växelåda från 70-75? Då skulle man inte behöva göra så mycket 🙂 Hur är det med motor? Har hört av mig till en å han sa att de går att få i upp till Saab 9000 modellen (motor) utan större problem.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng