Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

  • Detta ämne har 385 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 21:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 386 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21390
    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Tycker det är trevligt å se alla roliga projekt som dyker upp så ja bjuder på ett litet sidoprojekt jag har. Inge superseriöst eller så men. Blev en räddning från döden iallafall.

    Bilen köpte jag i 15års ålder eller nått sånt tror jag. Vet ja åkte moped när ja började med den.(Yamaha DT 50). Jag vet ja va helt överlycklig när ja fick hem denna rostiga gamla bil 🙂
    Det första ja satte iden vet ja var några röda små avlånga lampor på var sida av knäna ungefär. Porrigt värre. Haha!

    Som sagt var den väldigt rostig, så detta skulle bli bilen ja skulle lära mig att svetsa på.

    Tanken först var att bara laga upp den å rollermåla den röd, helsvarttonade baklampor, men dem ideerna ändrades lite senare, kanske var all svetsrök som fick mig å komma på massa olika grejer, inte vet jag 🙂
    Ett tag skulle den blivit blå,fast sprutad, tror ja var inne på nån mer färg med i den vevan.

    När jag lagat istort sett all rost och lagt ner såpass mycket tid på den så ändrades planerna drastiskt en vacker dag, då jag fått SAAB TURBO känsla i hela kroppen. ur med förgasarmotorn tänkte jag direkt. Vet jag även satte i en oxblodsfärgad skinnklädsel i den just i denna vevan. Då fick man mer ideer.

    Det ska bli en SAAB 99 Aero tänkte jag. Turbo16 maskin,blank svart,oxblodsskinn,ombyggda aerokjolar,integrerade stötfångare från 900an samt en volvo 240 grupp-A vinge.
    Lite senare, kanske runt 2003-04 så byggde jag även om ett par dörrar. Här började jag få lite kläm på att svetsa. Fick inspiration på en saabträff att montera Saab 9000 dörrhandtag. Så ja bytte plåten runt handtaget till 9000. Även stötfångarens fästen kortades så hela stötisen kom tightare mot karossen.
    Fälgvalet var klart med, en omgång guldfärgade 3split. Graku som ja kom över.
    Motorhuven byggde jag om med, ungefärligt som dem hade på saabs tävlingsbilar,dvs att den skulle öppna bakåt. så det fixade jag med och passade även på att skära ur luftutsläppsgallrena bak från en 99 sedan ja skrotade ner och svetsade sedan dem i motorhuven, även den iden fick ja från en saabträff. Blev ganska fräckt.

    Sommaren 2005, då lackerade jag motorutrymmet svart, det var nog det sista jag gjorde med. tyvärr!
    Insåg att det inte var nån ide att fortsätta, kraven höjdes allt eftersom man blev lite duktigare med svetsen, så nu var man ju inte nöjd alls med svetsjobben man gjort tidigare år. Kändes fel att lägga för mycket pengar på den när man kände så.

    Så 2005 ställde jag bort den, köpte sedan den blå 99 gubbräcern jag har i en annan tråd här. Tänkte att det vore bättre att hitta en färdig reggad med t16 och som var lite bättre i karossen.

    Gick i tankarna att skrota eller sälja den då tomma karossen jag byggt på, var väldgt nära det blev en folkracebil en sväng. Men av nån anledning blev den ståendes, senare år hade jag den som förvaring till massa bildelar. så den var ju lite nyttig iallafall 🙂

    Vet det vart nära jag byggt en fin isbil av den några gånger,men det blev aldrig av. Av nån anledning i höstas så fick ja nån ide igen, hade inte samvete att skrota eller sälja den så ja tänkte att, nu fan ska den ihop. Dels blir den körbar och lättflyttad,sen får jag undan en massa grejer som bara ligger och tar plats. Det var i stort sett en tom kaross på hjul.
    Tanken nu var att bara sätta ihop den så den blir komplett å helt fungerande, sen får ja se vad det blir. Kul å mixtra lite med nått som inte behöver va så noga,mer ute efter funktion på allt.

    Så ja satte igång och mixtrade lite,letade grejer som hörde till den och försökte klura ut vart allt skulle sitta, var ett tag sen man skruva 99, men det släppte efter lite klurande. det var väl mest grejer inuti bilen ja glömt lite hur det satt.
    Min senaste ide är att bygga en lite rallyreplika på den, gillar den clarion sponsrade rallydekoren. Den svarta med vit och orange färgsättning, kommer isåfall att lacka den själv, bra övningsobjekt,samt blir lite trevligare att se på. Fortfarande en bil ja inte vill lägga ner för noga jobb på men ska bli kul ändå.

    Jaja! så var det, och hur det fortsätter kommer ni kunna se här. känns bra ändå på nått vis. En veteran busbruksbil med rallystuk.

    Bjuder på lite bilder, dessa är från i höst när jag tog fram och tvättade av den och inspekterade lite.



    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #172152
    saab putte
    Deltagare

    Här kommer några mer bilder från mixtradet i höst.

    Lagade några små hål i golvet,monterat kabelhärvan och en hatthylla från en 79 satte jag i.
    samt instrumentbräda och allt som hör till det. Massa plock och letande blev det. Och en massa kliande i huvet 🙂




    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #172129
    skomakarn
    Deltagare

    Jag tycker att du gör rätt som sätter ihop den. Allt behöver inte vara så perfekt.
    Busbilar är ju dom roligaste bilarna :AP

    #108351
    saab putte
    Deltagare

    @Trubbnos wrote:

    Jag tycker att du gör rätt som sätter ihop den. Allt behöver inte vara så perfekt.
    Busbilar är ju dom roligaste bilarna :AP

    Precis, har vart kul att skruva på den faktiskt 🙂 än så länge iallafall.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #99001
    saab putte
    Deltagare

    Hej igen!

    Lite mer bilder från hösten. Här har ja just fått upp bilen i garaget, Elhärvan på plats igen, legat i en sopsäck ett tag nu, men nu kom den till användning igen 🙂

    Sen monterade jag dit grupp-a vingen med. Hålen i luckan var klara sen förut.
    Låset på luckan är borttaget så det får bli elöppning där.
    Bytte även fjädrar runt om med. och fixa i ordning hjulupphängning med bra spindelleder å dyligt, inge nytt,men bra begagnade,sånt ja haft liggandes. nån fick ja byta damask på.


    Motorummet börjar bli i ordning.


    Från denna vinkeln ser vingen bra ut tycker jag.


    Bakifrån ser inte vingen lika kul ut. men men


    Plockade även fram ett par baklyktor jag byggde om för några år sen, kanske skulle sätta dit dessa sen. får se hur det blir. Blev ganska fräsiga. 🙂

    En frammatta fick sig en omgång tvätt. var en jäkla fläck på den.

    Matten färdigtvättad, blev mycket bättre 🙂

    Gjorde ju även ren en bakre matta som kommit från en 99a men den passa tyvärr inte i den nyare karossen, så fick plocka en matta bak från en 900a 82a som ja skrotade ner i höst.även den tvättad men tyvärr lite blek men det får duga. tänkte även ta klädseln från 82an ja plocka ner.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #62967
    saab putte
    Deltagare

    Dags för lite bilder igen. Dessa är från oktober.

    Inredning på plats, tagen från en 900tubo-82a. även all el inne i bilen är fixad så det funkar.

    Rotade även fram ett tanklock jag svarvade till för några år sedan, det är ett orginallock ja tagit bort höljet på och sen svarvat ett alulock jag sedan pressade på locket, sen en bricka runt ikring. blir kanske lite rejsigt 🙂

    Även en motor drog jag fram med, skiter i turbo idenna, får duga med en förgasare 🙂 kommer från en 87a 900c. pirburg förgasare,4 växlad låda är det med,så det får det bli med, satte även i ett spakställ för 4vxl.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #51564
    patlon00
    Deltagare

    Börjar ju se riktigt hemtrevligt ut….

    #51453
    saab putte
    Deltagare

    @patlon00 wrote:

    Börjar ju se riktigt hemtrevligt ut….

    Jodå, det börjar ta sig 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #51451
    saab putte
    Deltagare

    Nu kommer lite bilder från november.

    Här är den istort sett klar för uppstart.

    Blev endel pyssel på motorn innan ja la i den, fick byta grenröret,remskivan på vevaxeln, generator, främre locket på växellådan,termostathuset samt motorfästena på sidorna med. säkert nått mer med, gjorde nån ny packning med,samt monterade motorvärmare. Startmotorn bytte jag med,den va kass, sen fick jag förlänga kableget til lden med,då det är den nyare placeringen av startmotorn på denna motorn.
    Just ja, battwerihyllan var ju borta sen förut,så det fick ja kapa ur från en skrotbil,så nu byggde jag den så den är helt skruvad i karossen, borde det vart orginal. Flyttade även jordpunkten ner till karossbalken fram till, istället för att ha den kvar i batterihyllan.
    Båda kopplingcylindrarna renoverade jag med.

    Tänkte slippa brytartändning så ja fixade en snabb fusklapp på inkoppling av brytarlöst jag plockat från en saab 90-85a.

    Här skuttade den nog igång för första gången,var några år sen sist 🙂 kändes bra.
    Fjädrarna bytte jag runt om med till orginalare från en 900a. blev hög som fan.
    Bromsoken runt om hade jag isär och bytte tätningar i med, samt satte dit bättre begagnade skivor och belägg. Så gött med gammel okena fram, handbromsen kommer så fint av sig själv. lika kul var gång 🙂
    Gjorde nya bromsrör både fram och bak, samt satte dit nästan nya slangar fram samt ny bak satt det sen förut. En länkarm bak bytte jag då den var sönderrostad.
    Bra begagnade bussniongar till stötdämparna runt om satte jag det med,då vissa va dåliga samt några saknades.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #50799
    saab putte
    Deltagare

    Lite mer bilder, här är jag i dagsläget ungefär. Har blitt lite småpyssel men, sista bilderna jag har för tillfället.
    Uppstartad och provkörd.

    Bytte motorhuv till orginal. då den med hjälar tänkte jag ha till ett annat projekt. Huvlås monterades med,sen byggde jag en liten låsanordning just vid huv rullarna som gör att den inte kan hoppa ur läget när man drar upp den, gjorde även snabbsprintar så man lätt viker undan dem låsen när man vill ta lös huven.
    Nya torkarblad kostade jag på med 🙂
    Grillen ska bli nästa projekt är det tänkt.

    Tröttnade på att se grupp-A vingen bakifrån så jag tog bort den och satte dit en gummivinge från en 900 sedan, blev mycket mer saabigt med den 🙂
    Saknar tyvärr bakre kofångare,nu sitter den stötisen ja byggde om för massa år sen, en integrerad från 900 sedan, med ombyggda fästen så den kommer tightare mot karossen.
    Men ska ha orginal, tyvärr passade varken den från saab90 eller den från 900an, den gamla modellen stötis alltså. inte passade den från 99cc heller. hade liggandes till allt utom 99 sedan, typiskt.

    Bytte även ut högerdörren med, mot en som inte kräver nått svetsjobb. så nu är igentligen bilen helt fri från svetsning iallafall 🙂 känns bra. tänkte att ja bygger ihop den komplett och fungerande så ja vet alla grejer finns och så. sen om ja nu ska lacka om den så strippar jag ner den igen, vill bara få se den komplett. lättare att bestämma bilens öde då tycker jag :). kommer på lite mer ideer med en komplett bil.
    Just ja, drog kablage å satte dit en sån elöppningsmotor med till bagageluckan, så nu är det bara ett knapptryck för att öppna, tänkte göra nått fint handtag eller dyligt i hatthyllan som man kopplar till en vajer så man har en nödöppnare om batteriet skulle va kasst eller så.’
    Har även dragit ner kablage och kopplat in en bandspelare med.
    Så nu är bilen nästintill komplett och allt fungerar.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #48688
    gussam
    Deltagare

    @Saab Putte wrote:

    Lite mer bilder, här är jag i dagsläget ungefär. Har blitt lite småpyssel men, sista bilderna jag har för tillfället.
    Uppstartad och provkörd.

    Bytte motorhuv till orginal. då den med hjälar tänkte jag ha till ett annat projekt. Huvlås monterades med,sen byggde jag en liten låsanordning just vid huv rullarna som gör att den inte kan hoppa ur läget när man drar upp den, gjorde även snabbsprintar så man lätt viker undan dem låsen när man vill ta lös huven.
    Nya torkarblad kostade jag på med 🙂
    Grillen ska bli nästa projekt är det tänkt.

    Tröttnade på att se grupp-A vingen bakifrån så jag tog bort den och satte dit en gummivinge från en 900 sedan, blev mycket mer saabigt med den 🙂
    Saknar tyvärr bakre kofångare,nu sitter den stötisen ja byggde om för massa år sen, en integrerad från 900 sedan, med ombyggda fästen så den kommer tightare mot karossen.
    Men ska ha orginal, tyvärr passade varken den från saab90 eller den från 900an, den gamla modellen stötis alltså. inte passade den från 99cc heller. hade liggandes till allt utom 99 sedan, typiskt.

    Bytte även ut högerdörren med, mot en som inte kräver nått svetsjobb. så nu är igentligen bilen helt fri från svetsning iallafall 🙂 känns bra. tänkte att ja bygger ihop den komplett och fungerande så ja vet alla grejer finns och så. sen om ja nu ska lacka om den så strippar jag ner den igen, vill bara få se den komplett. lättare att bestämma bilens öde då tycker jag :). kommer på lite mer ideer med en komplett bil.
    Just ja, drog kablage å satte dit en sån elöppningsmotor med till bagageluckan, så nu är det bara ett knapptryck för att öppna, tänkte göra nått fint handtag eller dyligt i hatthyllan som man kopplar till en vajer så man har en nödöppnare om batteriet skulle va kasst eller så.’
    Har även dragit ner kablage och kopplat in en bandspelare med.
    Så nu är bilen nästintill komplett och allt fungerar.

    Jag måste säga att jag gillar den bakkofångaren du har nu. Varför inte köra det stuket hela vägen runt stället? Lite annorlunda utan att vara extremt.
    Sen diggar jag looken med de fälgarna. Rekonda dem i en snygg nyans/färg och en liten sänkning (inte för mycket) så kommer det bli kalas tror jag.
    Kul att du ger den en ny chans i livet istället för att den blir mosad.

    #48351

    Hade också tyckt att det var häftigt med ett ”900-paket” på den!

    #46685
    saab putte
    Deltagare

    @Gussam wrote:

    Jag måste säga att jag gillar den bakkofångaren du har nu. Varför inte köra det stuket hela vägen runt stället? Lite annorlunda utan att vara extremt.
    Sen diggar jag looken med de fälgarna. Rekonda dem i en snygg nyans/färg och en liten sänkning (inte för mycket) så kommer det bli kalas tror jag.
    Kul att du ger den en ny chans i livet istället för att den blir mosad.

    Ja det kanske kan bli bra, kanske får testa lite då 🙂

    Frågan är då om man ska köra 900ans standard stötfångarkåpor eller aerons?
    Tar emot lite att kapa och korta av aerokåpor. Har visserligen en som redan är anpassad sen tidigare.
    Får väl ta en funderare 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #48547
    saab putte
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Hade också tyckt att det var häftigt med ett ”900-paket” på den!

    Ja det tål att tänkas på, kanske ska prova grejerna från 900an då.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #45073

    Tror standard grejerna kan bli tuffa!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 386 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng