Saab 99 GL super automatic '77

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 GL super automatic '77

Detta ämne innehåller 48 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-06-14 13:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #381907

    När jag var liten grabb hade min pappa å mamma en 2 dörrars 99 från ’73. När vi blev fyra syskon hände det att det blev lite trångt vid långresor till mormor å morfar i Tranås. Då kunde det bli så att vi lånbytte bil med min farbror Alf. Vi fick då åka i en bil med jättebagage där allt och lite till fick plats. Sen var det bakdörrar så man kunde gå in själv. Rullbälten bak ist för dom fasta som i vår egen bil. Bilen kändes väldigt modern med detta samt dom höga ryggstöden och ljudet från lyftkolvarna till bagageluckan. Automatisk växellåda var det oxå. Färgen behöver vi inte nämna än mer än att farsans karolinerblå va snyggare…fläckvis…
    När sedan Alf får erbjudande som Saabanställd att köpa en 88 900c till mycket förmånligt pris ny blir 99an överflödig efter något år efter att varit utlånad till hans söner. I detta läget har vi bara en fungerande bli hemma en sleten 30k milar 99 för 1500:- att åka med. Farsan får ett erbjudande att köpa 99an för 1500:- + 500 för EMS-hjulen har jag för mig.
    På leveransdagen börjar jag genast rubba upp lacken…
    Något år därefter är det dags för mig att börja övningsköra. Det blir många mil i Antilopbruna 99or…ja båda 99orna va i den kulörten en 3 dörrars manuel å en 5 dörrars automat som denna tråd handlar om.
    När jag efter 6 månader tar mitt körkort en strålande mars dag så får jag låna den risiga 3 dörrars bilen men en kväll efter 3 veckor får jag låna ”finbilen”. Jag kör. Gasen i bott hela kvällen. 180 på mätaren! Jag är kung på vägen, kickdown hela tiden. När jag svänger in på grusvägen som är ca 6 km å sista sträckan innan en varm säng å hemmets lugna vrå så bestämmer jag mig för att inte skita ner bilen varpå jag släpper gasen…
    I rullgruset släpper bakenden med 1mm däcken direkt å bilen hasar på tvären över vägen. Jag gör som man lärt sig i skolan, styr emot…bara… Men där kommer diket, det djupa… plötsligt snurrar allt jag ser genom vindrutan. Ett fasligt krasch av rutan i bakdörren bakom mig när en stor sten tränger sig på. Sen är det bara Hooters i bandaren som hörs. Jag vrider av tändningen å allt blir bäcksvart utom skalan på radion som fortfarande lyser. Stänger av den oxå. Just det, på med varningsblinkers. Jag knäpper loss bälten…å hamnar i taket!? Har jag lagt mammas å pappas finbil på tak!?
    Hinner tänka en hel del när jag i nattmörkret springer ifrån en knappt snynlig 99 men alla fyra i vädret. Sjävförtroendet har fått sig en rejäl törn. Vänder mig om ett par gånger dom första 200 metrarna för att varje med gråten i halsen gång konstatera att blinkersen knappt syns nere i diket och att den verkligen ligger på taket, finbilen…
    Efter en rask löpning på 5,5 km i lågskor å jeans är jag åter vid hemmets lugna vrå. Men lungt är det inte länge till…

    DSC05456

    DSC05456

    Bilagor:
    #381912

    kg70
    Deltagare

    En sån cliffhanger!

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #381913

    Janne Hagnell
    Moderator

    Är det din bruna 99:a CC som detta handlar om? Och jag som tycker jag orsakade några vilda olyckor i min ungdom… 😛

    #382711

    Jaha!
    Nu står man å snyftande väcker en oroligt sovande (jag lånade ju bilen) pappa å mamma. Mamma lite lätt skakad över att bli väckt å av en sådan anledning oxå. Pappa lite lätt irriterad av hur jag lyckats med detta. Vi tar den andra bruna 99 å åker direkt för att kolla. Pappa tvingar mig att köra…
    Inte mycket att göra konstateras det när vi kommer tillbaka till ”vraket”.
    Tidigt nästa morgon rings lämplig granne med rätt muskler. Volvo Buster om jag minns rätt. Bilen välts på rätt köl och får skada på tröskeln som tar en del av smällen när inte hjulen når ner riktigt över dikeskanten och vägen. Slokande bogseras den tidigare så stolta 99 GL Super automatic hem med stukad huv, rynkig höger skärm, rullskadade vänsterdörrar med utslagen ruta i bakdörren men bara en nästan osynlig bula i taket.
    Hemma besiktigas skadorna och veckan efter hämtas en huv med rätt färg på en skrot. Jag som just köpt egen 99 som står på pallbockar tvingas hasta på med div rostlagning så jag kan låna ut min raceing röda till mamma som snopet blivit utan bil.
    Ytterligare någon vecka senar får vi låna ett garage hos en kompis där vi börjar med att byta höger framskärm. Vad risig vänsterskärmen är! Byte! Jaså, jaha? Garaget behövs till något annat? Flyttar bilen till ett granngarage. Laga den stukade högertröskeln. Är inte vänser tröskel lite risig..? Byte!
    Jaså, jaha? Garaget behövs till något annat…
    Bilen släpas hem med bortkapade rosthärdar baktill 1992. Ställs i garaget som är för trångt att meka i.
    Efter några år börjar jag jobba på Saab automobil AB. Efter några år där sliter jag ut en axel och blir långtidssjukskriven. Försöker få rehabilitera mig hos företagshälsovården men dom tycker jag ska säga upp mig. Under denna period ställer lillebror ut 99an i ur å skur för att svetsa upp en 9000CD 2.0 i…vit med blå textilinteriör…
    99an förfaller och jag överraskar frun med att ”Jag ska göra i ordning 99an nu när jag är utan arbete å har ont i axeln”. Terapi alltså!
    En dag bestäms tidig vår 2001 då pappa ska bogsera mig å lillebror åker följebil hem till mitt garage med grusgolv. Jag sitter bakom ratten utan dörr men med bälte. Ratten ja…! Hur va det nu skruvade jag åt muttern..? Lirk, lirk ploff!! Jaså inte det? Värst vad höger frambroms ligger på…braaak! Så var man i diket för andra gången med denna bilen då ja, fast vinkande med ratten i näven ut genom dörrhålet….

    Bjuder på en bild på farsan Karolinerblå 75a å brorsans Orkidévita 76a under en utflykt.

    DSC00450

    DSC00450

    Bilagor:
    #382723

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det här skulle du skicka in till Bakrutan!

    #382728

    Jonathan
    Deltagare

    Intressant, skrämmande och rolig historia. Tack Andreas, ser fram emot att få följa denna tråd!

    #382729

    Kul att det uppskattas!
    Man får ju hoppas på preskriptionstiden…

    #382731

    saab putte
    Deltagare

    Det var en intressant historia, tur du klarade dig.
    Kommer bli en rolig tråd att följa 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #384198

    Efter den händelserika strapatsen hem till mekgaraget (igenspikad carport med grusgolv) lades riktlinjer för projektet upp. Nio år tidigare hade det sparars på delar för att få till exteriör likande 85-86 900 med den nyare bagageluckan och stötfångare. Detta med en snygg Saab metalliclack skulle bli snyggt och modernare. Men nu hade bilen blivit nästan tjugofem år och blivit en klassiker. Jag stog inför ett vägval, hotta eller orginal…
    Lagret inventerades och material till att återställa till orginalskick hittades.
    Det var inte mycket svetsjobb kvar så det var ganska smidigt avklarat. Sedan var förberedelserna för lackering i full gång med slipning och spackling. Jag fick skaffa fram nya dörrar då dom gamla var skadade och rostiga. Jag lyckades hitta en utbytes dörr på skroten. En sådan med samma innerbåge som dom senare med spegel i rutan. Så till högersidan gjordes en dörr av det senare utförandet om. Den såg då likadan ut på insidan bågen som den vänstra (där spegeln skulle ha suttit på senare modeller).
    När jag skulle köra bilen till lack, (klart man kör dit, på med lamporna bara) så gick bromspedalen i golvet. En beg plockades från hyllan och en stund senare lämnades bilen hos vår nu framlidne lackerare.
    Någon vecka senara med hög puls och ett adrenalinpåslag svängde vi fram till lackeraren med en hoper dörrlåskistor i en kasse. Nu var bilen klar!

    20151117_184554

    Bilagor:
    #384201

    Janne Hagnell
    Moderator

    Verkar vara en ny trend här på forumet: Retrospektiva renoveringar! Spännande!

    #384209

    Jo…man lurar till sig själv lite inspiration!

    #397770

    Långt sedan update här…

    Efter ett par veckors pillande så kunde bilen besiktigas för första gången på 10 år. Efter detta har det varit bes vartannat år då slutsiffran är en 5a så gick den mellan maj tom september år 2 och så höll det på tills den dag den kom att omfattas av 30års regeln.

    20150607_171557

    Här kan man säga att cirkeln är sluten, grabben övningskör i samma bil som jag övningskörde.

    Bilagor:
    #397777

    Här är en bild under den näst senaste av alla Classiccarweek resor som gjorts med denna bil.

    20140731_144932-1

    Här i ett parkeringahus under en Stockholmsresa i våras.

    20160416_142013-1

    Som läget är nu så kommer nog bilen att bjudas ut till försäljning då den brukas extremt lite.
    Har lite för många bilar och projekt som så många andra…

    • Det här svaret redigerades 1 år, 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 8 månader sedan av .
    Bilagor:
    #398751

    Trots försäljningstankar försöker jag att lura till mig lite inspiration. Jag byter hjul för att få lite omväxling och för att spara lite på dom nya Michelin MX däcken (som teoretiskt kunde ha monterats vid första däckbytet ’83 någon gång).
    Vet inte riktigt vad jag tycker om dessa fälgar….än…

    20160616_201405

    20160616_201427

    Bilagor:
    #398755

    saab putte
    Deltagare

    Fälgarna sitter skitbra ju 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng