Saab 99 GLi (nybörjar renovering)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 GLi (nybörjar renovering)

  • Detta ämne har 35 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-14 03:59 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18406
    avie
    Deltagare

    Hej på er

    Tänkt jag skulle lägga upp en tråd om min GLi. Bilen kommer ifrån en plats som heter vindeln utanför Umeå där den inhandlades föra hösten. Med stor hjälp av Lustgasen som körde den till Umeå för vidare transport till Stockholm. :worshippy:

    Detta är första gången som jag ger mig på att arbeta med en bil så det kommer att bli en utmaning. Utan garageplats, svets å en massa kunskap så lär det ta tid. Men jag har letat länge efter en GLi så nu får jag stå mitt kast 🙂

    Närmast är det dax för besiktning nu på onsdag :crazy: Jag är mycket tveksam till om den går igenom. Om ni tittar på bilden så ser ni hålen som finns i bakskärmarna. Tror inte att besiktningskillar gillar sånt…Dessutom är styrningen lite ”glappig” Det blev bättre när jag bytte till originalfälgarna men det blev inte snyggare 🙁

    Jag kan inte bestämma mig för om jag skall försöka återställa bilen i originalskick eller om jag skall göra den ”lite busigare”. Men det få tiden utvisa. Nu är det dax att gå och lägga sig å drömma mardrömmar om besiktningen…..

    #125198
    saab-jonte
    Deltagare

    trevligt 🙂 GLi-er är inte så vanliga i dagens läge, hade en blåmetallic en kort sväng men den visade sig tyvärr vara alldeles för dålig för att det skulle löna sig att fixa den, hade inte lacken vart kass så hade det vart ett bra objekt.

    det jobbiga med saabar 99/90/900 i allmänhet är nog länkarmsinfästningar fram och hjulhus bak, då oftast bakåt rostfälla bakom gummina och skruvhålen där stänkskydden är fastskruvade. relativt vanligt med glappa spindelleder osv. annars tycker jag att det är en perfekt bil att börja med, det mesta är tacksamt att laga och byta, lättskruvat, gillar b-motorns karaktär enda nackdelen är vattenpumpen… ingen kul historia när den lägger av…

    många tummar upp! lycka till

    #125326
    avie
    Deltagare

    Det går sakta framåt. Nya dörrhantag och blinkisar med vit dekor monterat idag.
    🙂 Nu är det 24 tim kvar tills att domen förkunnas på bilbesiktningen :crazy:

    #125426
    avie
    Deltagare

    Ibland förstår man ingenting :confused: GLed iväg till Bilprovningen med en känsla av att det här kommer aldrig att gå bra….. Men istället för körförbud åkte jag därifrån med ”bara” 2 st ”tvåor”, dålig bromsverkan på handbromsen samt anliggande broms på vänster fram :applause: Det skall nog tom jag kunna att klara av :racesmile:

    Bjarne

    #125428
    Lustgasen
    Moderator

    Gött :thumbup:

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #125560
    avie
    Deltagare

    Då är dagens arbete avklarat. Har precis avslutat arbetet med att byta bromsbelägg på vänster fram. Fy f–n vad det satt åt. Har aldrig sett så nednötta bromsbelägg i mitt liv, och riktigt snea var det också. Klarade inte av att få de nya bromsklossarna på plats utan var tvungen att slipa ner dem en del först. 😮 Kanske inte varken rätt eller smart, men nu har jag ivarje fall inte anliggande bromsar mer. Allt för att Bilprovningen skall bli nöjd. 😀 Nu återstår att fixa parkeringsbromsen samt troligen att byta oljepump. När jag har kört i typ 5 minuter så tänds oljelampan. Har redan provat med nytt filter och bytt olja, så det blir att ge sig på pumpen. :jobbar:

    Kolla bilden nedan så ser ni vad jag ”hittade” vid hålet där hjulaxeln går in till motorn…

    #125561
    walle
    Deltagare

    dom skivorna du har på bilen var inte vackra. du skrev att du ska fixa hand bromsen? det gör man när man byter belägg har du slipat ner belägget för att få dit det ? då är det nog dags med nya broms ok om du inte kan smörja upp dom.

    #125566
    poh99
    Deltagare

    När man byter bromsbelägg på 99/900:orna med handbromsen fram, ska man skruva in bromskolvarna innan man försöker greja dit de nya beläggen.
    Det finns ett speciellt verktyg för ändamålet.

    Har du provat att mäta oljetrycket?

    #125567
    wibbe60
    Deltagare

    Mera tips här

    #126024
    avie
    Deltagare

    Har varit bra väder i garaget, dvs på uppfarten, så tiden har gått åt till att laga rost :cry:. Kan det finnas något tråkigare att hålla på med? Men sånt är väl saab livet. Har beställt oljepump från klubben å med lite tur så kommer den imorgon eller på tisdag. Skall bli skönt att få den bytt, längtar efter att få åka ut å gasa lite :racesmile:

    Bromsarna fram fortsätter att ställa till det för mig. Har tagit av allt igen och smörjt upp oken. Sedan monterar jag allt och det ser bra ut. Inga bromsar ligger an. Sedan trampar jag på brompedalen några gånger och då ligger de på igen. Otroligt frustrerande :banghead:.

    En annan fundering jag har. Jag tycker att jag har väldigt stort glapp i ratten, dvs jag kan röra ratten ganska mycket utan att hjulen reagerar. Det känns inte rätt men jag fick ingen anmärkning hos bilprovningen. Konstigt eller?

    #126026
    krister k
    Deltagare

    Ang. rattglappet; Kolla knuten som sitter längst ner på rattstången vid styrväxeln, kan vara skruvförbandet som behöver dras åt litegrann.

    #126028
    wibbe60
    Deltagare
    Turbo wannabe wrote:
    Bromsarna fram fortsätter att ställa till det för mig. Har tagit av allt igen och smörjt upp oken. Sedan monterar jag allt och det ser bra ut. Inga bromsar ligger an. Sedan trampar jag på brompedalen några gånger och då ligger de på igen. Otroligt frustrerande :banghead:

    Byt bromsslang. Slangarna kan ”svullna” på insidan när dom blir gamla. Resultat: Med hjälp av bromspedalen orkar man trycka ut oken men slangarna är för trånga för att trycket skall gå tillbaka, anliggande broms!

    #126029
    kg70
    Deltagare
    Turbo wannabe wrote:
    Bromsarna fram fortsätter att ställa till det för mig. Har tagit av allt igen och smörjt upp oken. Sedan monterar jag allt och det ser bra ut. Inga bromsar ligger an. Sedan trampar jag på brompedalen några gånger och då ligger de på igen. Otroligt frustrerande :banghead:.

    Jag hade ett liknande problem på en folkabuss jag ägde tidigare. Gjorde i ordning allt ute vid hjulen utan att det hjälpte. Det visade sig vara huvudbromscylindern som spökade.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #126259
    avie
    Deltagare

    Då var det dax att sammanfatta dagens 4 timmar i garaget, dvs OK Häggvik.
    Det var liksom tänkt att jag skulle byte oljepump på min GLi idag. Enl min haynes manual var det ett arbete lämpligt för en nybörjare :whistle:

    Så in i garaget, upp med bilen och började att lossa pumpen. Himmla trångt att komma åt pga insprutningen men lite repade armar får jag stå ut med. Nåväl alla skruvar/bultar lossade och pumpen gled fint ut ca 4 cm. Sedan var det tvärstopp. Om ni tittar på bilden så förstår ni varför.

    ”Karossen” sitter ivägen. Efter ca 2 timmars vridande och vändande gav jag upp. Då hade jag även pratat med Lars och Lustgasen, tack för att ni tog er tid killar :worshippy:. Förmodligen behöver jag att lyfta motorn ett par centimeter för att kunna få ut pumpen. Men det är inget jag klarar själv. Så imorgon blir det till att transportera bilen på lastbil till en kompis som förhoppningsvis kan hjälpa till. Har ingen större lust att slänga in bilen på verkstad. Det skulle kosta förmycket i förhållande till vad bilen är värd :crying: ( Även fast det är en GLi :grin:) Sedan var det bara att skruva fast eländet igen och åka hemåt igen i skenet av den röda oljelampan.

    Jag blir nog tvungen att ta mig en tur i den andra 99an för att bli på bra humör igen…

    #126262
    walle
    Deltagare

    bara att ta domkraften å pumpa upp motorn lite tar ju inte lång stund att byta den? MVH NIKLAS

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng