Saab 99 King Size

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 King Size

Detta ämne innehåller 237 svar, har 47 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-24 15:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 238 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7378

    Martin
    Deltagare

    Har sedan flera år ägt en udda Saab 99 1976. Bilen köpte jag av en gentleman i Västra Götaland. Gentlemannen hade flera bilar, och denna var till salu, och jag fick förtroendet att köpa den. Av prioriteringsskäl har det dröjt innan renoveringen påbörjats, men den tiden har ägnats åt att leta reservdelar som kompletterade den redan stora mängden reservdelar som medföljde.

    Så vad är det för speciellt med denna bil?
    Jo, på 70-talet fanns det inga limousiner i Saabs sortiment, medan fabrikanten längre ned utmed Göta Älv kunde stoltsera med sådana.

    Så var gör man när Carl XVI skall till USA på statsbesök?
    Klart Kungen skall åka Saab! Så man levererar en 99 2D och en 99 4D till karosserifirma Heinels i malmö och ber dem göra något bra.


    Heinels färdigställer bilen, som i grunden har 99GLE specifikation vilket betyder 118hk insprutare, automat, servostyrning och lättmetallfälgar, till det kommer luftkonditionering, dubbla radioanläggningar, förstärkt bakfjädring, extra ljudisolering, innertak på spant a´la Saab 92-95, samt det allra viktigaste, en förlängning på 70 cm och två extra stolar, så kallade jumpseats.
    Bilen har däremot inte den karaktäristiska klädsel som GLE och EMS hade vid denna tid. Bilen lackades sedan i Royal Blue som är en specialbrytning. Denna har Niklas på Upplands Bilfärg hjälpt mig att bryta fram. Bilen har lackerats om några gånger, bland annat antracitgrå. Endast en bil färdigställdes.

    Så vad händer nu? Bilen är nedplockad och upphissad i en anordning bestående av två motorstativ från Biltema med anpassade fästen till stötfångarfästena.

    Bilder på väg…

    #56395

    Morten S.
    Moderator

    Håper å få sett denne på treff en gang i fremtiden, Martin!
    Skal følge med på prosjekttråden-

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #56396

    S*tan vad häftigt!!

    #56400

    krister k
    Deltagare

    Kul projekt! Detta kommer följas!

    #56409

    kg70
    Deltagare

    Äntligen! Den här projekttråden har jag längtat efter.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #56410

    jonathan p
    Deltagare

    Ytterst spännande! Det var verkligen preciiis att den fick plats på bilsläpet 0. Lycka till med meket :wrench

    #56412

    Martin
    Deltagare

    Lite eländesbeskrivningar. Gott om ferrooxid. Fördelen med elände är att det ”bara” kan bli bättre! Fortsättning följer…

    #56413

    Ser fram emot att följa detta. Det är en kulturgärning du gör! :AP

    Läge att skaffa en donatorbil kanske? :wrench

    #56414

    Martin
    Deltagare

    Tanken har slagit mig, men jag har nu bytt så mycket plåt att donatorbil inte är nödvändigt,, 😉

    #56423

    reino
    Deltagare

    Vilken härlig bil! :race När du är färdig med den borde du kontakta hovet och fråga om kungligheten själv är sugen på en åktur i den igen. 😉

    #54272

    Martin
    Deltagare

    Huvudet på spiken 🙂 Tänkte faktiskt göra det
    :race
    @reino wrote:

    Vilken härlig bil! :race När du är färdig med den borde du kontakta hovet och fråga om kungligheten själv är sugen på en åktur i den igen. 😉

    #56427

    reino
    Deltagare

    :AP :AP

    @martin wrote:

    Huvudet på spiken 🙂 Tänkte faktiskt göra det
    :race
    @reino wrote:

    Vilken härlig bil! :race När du är färdig med den borde du kontakta hovet och fråga om kungligheten själv är sugen på en åktur i den igen. 😉

    #56467

    Martin
    Deltagare

    Sugna på fler bilder?

    Biltemas motorstativ har flera användningsområden. Tyvärr är de lite låga mellan golv och pivoten för att vara perfekta, men de gör jobbet avsevärt enklare. För en smalare bil likt 92-96 passar de nog ännu bättre. Som synes inte mycket spelrum i garaget.

    Inget större fel på benutrymmet.. Förlängningen med 70cm kom helt och hållet baksätet tillgodo.

    Hemsnickrad lyx. Inklädd baksätesbalk..

    Egna högtalare och stereo för baksätespassagerarna. Och så mer av det bruna eländet…

    Välbekant för 99/900 ägare. Drivaxel och styrstaggenomföringarna är ruttna. Här var det dessutom en tidigare lagning. Kapa och gör om..

    Fortfarande en del svetsningar och slip kvar på detta stället, men det börjar arta sig.

    Delar av golvet är ruttet.

    Ny plåt på plats. Plåten flexade lite efter svetsningen, men efter en stunds smekning med krymphammaren försvann flexet. Dessvärre inga pressningar likt 92-96.

    Skönt att varva plåtjobbet med lite annat fix. En egentillverkad avdragare funkar fint. Men abbans vad bussningarna satt fast.. Nu sitter nya på plats, men först avrostades länkarmen och zinkprimades med Hagmans CA. Därefter svart täckfärg och body på det. Använde citronsyra för avrostningen. Funkar finfint, billigt, icke giftigt, och effektivt. Finns i storförpackning på ÖB.

    #56469

    saabmicke
    Deltagare

    Är otroligt imponerad och glad över att denna udda skapelse får nytt liv.
    Ser verkligen fram emot att följa tråden framöver och givetvis vill jag beskåda skönheten i verkligheten någon gång… 😀
    Lycka till med renoveringen!
    Mvh
    Micke

    #56472

    Martin
    Deltagare

    Tack för era uppmuntrande kommentarer!!
    Det är gott att tänka på när man håller på som bäst i garaget och tycker att rosten har övertaget… Vill inte ta några genvägar med denna bil. Det måste bli bra..
    Tack!! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 238 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.