Saab 99 startvägrar
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 startvägrar
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2025-03-04 17:04 av
saabgunnar.
-
FörfattareInlägg
-
februari 24, 2025 kl. 00:38 #519969
Hej.Har en 99a -78 som startvägrar vill på att starta men får den inte att gå. Kan köra länge på startmotorn men tänder till då och då.Ingen större effekt av startgas om man jämför att köra på starten och choke,Sitter original dubbelförgasare som är nyrenoverade på firma och allt är genomgånget/bytt/ultraljudstvättat inkl nålventil.Nya tändkablar, tändstift,rotor/fördelarlock, Kollat hur det ser ut i fördelaren och inga loppor i brytarspetsarna och väl infettat i fördelaren.Tändstiften har en sotbeläggning som kan torkas bort med fingret,flödar lite bensin mot luftfiltret sett.Finns 20 liter fräsch bensin i tanken och har kört igenom bränslepumpen med ny bensin. Har gått för ca 2 år sedan utan problem men inte nu. Finns ny förgasarolja påfyllt.
Har någon nån ide vad bekymret kan vara eller något tips vad man kan testa?
Kan trycket i bränslepumpen vara för högt?
Tänkte montera ny bränslepump om det kanske kan göra någon skillnad.
februari 24, 2025 kl. 16:02 #519983Hej. Du verkar ha kollat det mesta och kunnat utesluta flera tänkbara felkällor. Har du även bytt luftfiltret? Om inte, hur ser det ut? Mvh Bengt
februari 25, 2025 kl. 07:00 #519992Hej. Tänder ibland då fungerar tändningen men tänder på rätt tidpunkt? Kolla tändspänningen, håll huvudtändkabeln 1 cm från jord när startmotorn går, ska slå gnistor då. Om tändningen är ok och ingen reaktion på startgas så har den troligen för mycket bränsle, flöding mot luftfiltret tyder på samma sak. Jag har erfarit flera gånger att renoverade förgasare har flödat. Lycka till!
februari 25, 2025 kl. 10:29 #519996Lite förtydligande blev kanske lite otydligt. Både tidpunkt och tändspänning ska kontrolleras förstås. Kanske dum fråga, du har väl inte haft ur fördelaren och fått tillbaka den fel?
mars 1, 2025 kl. 00:56 #520039Lite förtydligande blev kanske lite otydligt. Både tidpunkt och tändspänning ska kontrolleras förstås. Kanske dum fråga, du har väl inte haft ur fördelaren och fått tillbaka den fel?
Har inte rört tändningen eller kollat den förutom bytet av tänddelar. Haft lös 4ans stift och kört på starten och den gnistrar. Har inte haft ur fördelaren. Vad kan jag göra/testa med?
mars 1, 2025 kl. 00:57 #520040Hej. Du verkar ha kollat det mesta och kunnat utesluta flera tänkbara felkällor. Har du även bytt luftfiltret? Om inte, hur ser det ut? Mvh Bengt
Har inte bytt luftfilter utan när jag kört på startmotorn har jag haft det öppet mot där.
mars 1, 2025 kl. 09:23 #520041Saabgunnar skrev ovan att han har råkat ut för att renoverade förgasare som flödat. Uppkom problemet direkt när du monterade den renoverade förgasaren eller har bilen fungerat en tid med den renoverade förgasaren?
mars 1, 2025 kl. 14:01 #520045Saabgunnar skrev ovan att han har råkat ut för att renoverade förgasare som flödat. Uppkom problemet direkt när du monterade den renoverade förgasaren eller har bilen fungerat en tid med den renoverade förgasaren?
Det uppkom efter en liten stund efter jag hade monterat dessa. Bilen har varit igång senast för två år sedan inte i min ägo vill säga. Har bara kört på startmotorn.
mars 3, 2025 kl. 18:38 #520084Jag skulle nog kolla att tändningen står rätt med den klassiska metoden med testmejsel o stillastående motor enligt beskrivning nedan:
Börja med att justera brytarkontakterna. Montera bort fördelarlocket och vrid runt motorn tills de öppnar så mycket som möjligt. Kan du inte dra runt motorn för hand – lägg i högsta växel och skjut bilen framåt en aning. Mät avståndet mellan kontakterna med ett bladmått och justera till tillverkarens mått.
Markeringen för tändinställning hittar du vanligtvis på remskivan vid vevaxeln. Vrid runt motorn tills markeringen på remskivan överensstämmer med markeringen på motorblocket enligt tillverkarens uppgifter (se bilden ovan). Den längsta markeringen brukar ange grundinställningen. På fyrtaktsmotorer stämmer markeringen vartannat varv. Kika på rotorn i fördelaren för att få en indikation på vilken cylinder som är i topp.
Lossa fördelaren. Koppla in en testmejsel mellan pluskabeln till brytarkontakten och jord. Vrid fördelaren tills lampan i testmejseln tänds. Dra fast fördelaren. Nu är tändningen inställd.
Du kan även använda en så kallad tändinställningslampa (bilden nedan). Den kopplas in på batteriet och via en givare på tändkablen till ettans cylinder. Lossa fördelaren. Starta motorn och rikta tändinställningslampan mot markeringarna på remskivan och vrid fördelaren tills den överensstämmer med rätt markering på blocket. Även här är det klokt att först kontrollera brytarnas avstånd.
Sedan är det inte helt bra att förgasarna flödar bakåt mot luftfiltret, men borde kunna starta ändå
Lycka till
Chris
mars 4, 2025 kl. 17:04 #520097Håller med, med två tillägg. Tändinställningsgraderna finns på svänghjulet bakom kylaren synliga genom ett hål i plastkåpa Cylinder 1 är när rotorn i fördelaren pekar mot ett spår i fördelarhuset ( inte urtaget som styr locket)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.