Saab 99GL Super Automatic -76 (Tidsenlig styling!)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99GL Super Automatic -76 (Tidsenlig styling!)

Detta ämne innehåller 29 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-09-15 19:52.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18559

    grinolle
    Deltagare

    Jahapp, då var man hemma med 99:an. Bilen kommer från Västerås, närmare bestämt från Mr.C´s bestånd av 99:or.
    Det blev en mycket spännande hemfärd, men mer om det senare. Bilen är alltså en 2d SAAB 99GL Super Automatic från 1976. Mätaren står på dryga 13000 mil, och av skicket att döma kan det nog stämma. Inredningen är i ett mycket fint skick, det är bara taket som har det sedvanliga hänget, reparerat med nålar.
    Plåtmässigt är den EXTREMT frisk för en så gammal bil. Det finns vårtor på två eller tre mycket begränsade ytor, men det är verkligen en helfrisk bil.
    Motorn verkar tuffa på fint, men kan nog behöva en förgasarinställning av dubbeluppsättningen. Växellådan är slut, men funkar hjälpligt. Den kommer bytas snarast möjligt.
    Sen är det styling som gäller, se Denna tråd.

    Det kommer komma fler bilder, men det hann bli för mörkt för att ta bra foton innan jag var hemma.

    Som sagt blev det lite äventyrligt. Först så separerade slitbanan från däcket med explosiv verkan. Resultatet blev en tappad navkapsel, avbruten skärmkantslist, skadad lack och skitnödig chaufför. Det gick i 110 på motorvägen när det small utav bara h-lvete. När jag sen försökte bromsa ställde sig bilen i 45 graders vinkel mot färdriktningen och gick upp på två hjul. Gudskelov lyckades jag få stopp på kasten och ta ner hastigheten försiktigt. Sen rullade jag nån knapp mil i 30km/h fram till MCDonalds utanför Arboga för däckbyte.
    Efter att vi fyllt luft i det tomma reservhjulet så rullade jag och följebilen vidare hemåt, och ett par mil utanför Örebro gick det hål i nån ljuddämpare, med autentiskt rallyljud som följd! Jag har inte tittat på den skadan, det får bli på OK´s lyft imorgon.

    Hädanefter hoppas jag bara behöva rapportera om framsteg med lådbyte och styling, men jag vet ju hur det är med gamla bilar, så det kan nog bli en eller annan skaderapport också. Riktigt synd på lacken på hjulhuskanten, men förhoppningsvis kan jag bättra det så det inte ser för d-vligt ut.

    Anders Olsson

    #126503

    walle
    Deltagare

    lådan köpte conny av mig å var i mycket bra skick å jag tror inte han bus kört med den.

    #126505

    grinolle
    Deltagare

    Det har han säkert inte, tror inte han har hunnit köra mycket med bilen alls. Men den låter som en stenkross emellanåt, och växlar helt fel. Oljan ser bränd ut, och det luktar bränt när man har kört den. 😉

    Detta är inget fingerpekande åt något håll. Jag har köpt en begagnad bil. Att det var bula på nåt av däcken visste vi innan jag köpte bilen, kan väl rimligen anta att det var den bulan som inte ville hänga med i 110km/h.
    Lådan var heller ingen överaskning.
    Ljuddämparen (eller om det nu skulle vara ett rör) var det inte hål på när vi lämnade Västerås, utan det uppstod under vägen. Sån rost kommer inifrån, så det kan man inte beskylla nån för att de inte vetat om.
    Naturligtvis är det riktigt dj-kla tråkigt att det uppstod plåt och lackskador p.g.a. däcket som small, det är jag grinig för. Men inte på Conny, det vill jag göra klart.

    Anders Olsson

    #126525

    saabcustom
    Deltagare

    Börja med att kolla kickdown-wirens justering. Det är inte bara en ”kick-down”wire utan påverkar automatlådans växlingspunkter i högsta grad. Om den är fel så växlar lådan mycket konstigt. Detta lärde jag med ”alldeles på egen hand” :lecture: när jag inte monterade den utan gav mej ut för att ”bara provköra” (en då nyss ihopplockad Scabben f.ö.).

    Jag tänkte att — Jag ska inte ”kicka down” så den behöver inte sitta på plats just ännu. Men det var fetfel….

    Efter att ha satt dit den och justerat in den så var plötsligt växlingarna helt predikterbara. :applause:

    Funkar det så kan du justera åtminstone det ena bandet (går att göra utifrån) och sen byta automatlådeolja samt kolla oljan i slutväxelhuset. Har du tur så räcker det.

    Jag håller tummarna. / Kenth

    #126535

    grinolle
    Deltagare

    Hmm…, okej. Då kanske det inte ÄR så stora fel på lådan som vi trott då (den gode Walle har även PM:at mig samma info). Det vore ju verkligen lysande nyheter.

    Kickdown wiren är ju helt bortkopplad på denna bil, enligt Conny för att avhjälpa de dåliga växlingarna. Då var ju det ett misstag.

    Finns det några bilder som beskriver operationen lite mer detaljerat. Alternativt någon inscannad instruktionsbok på nätet, eller som sista alternativ, någon bok man kan köpa? Svårt att ”justera” så det blir rätt, när man inte ens vet var på lådan man skall börja?

    I värsta fall, om jag inte får ordning på det, kan någon med kunskap i dessa lådor åta sig att hjälpa mig att fippla lite med detta. Om det finns minsta möjlighet att jag slipper byta låda så vill jag naturligtvis försöka med det först. Naturligtvis mot ersättning!

    Mvh!
    Anders Olsson

    #126546

    grinolle
    Deltagare

    Här kommer lite bilder på bilen i dagsljus!

    #126547

    grinolle
    Deltagare

    … och så inredningen! Tog inga foton på baksätet, det täcks av ett hundskydd. Men det är lika fräscht som framsätena.

    #126548

    grinolle
    Deltagare

    … och slutligen motorrummet, även det i fräscht skick.

    #126711

    rodder76
    Deltagare

    Ska bli riktigt skoj och intressant att se hur du tänker utveckla denna bil.

    #126716

    grinolle
    Deltagare

    Ja, du vet hur det är, man siktar mot stjärnorna så hamnar man förhoppningsvis i trädtoppen!

    Ambitioner finns det helt klart…

    På Gistad i helgen har jag för avsikt att om möjligt handla fälgar, gummimattor, en skärmkantslist i krom (en gick ju sönder vid mitt däcksmissöde), höger bakre stänklapp, samt diverse smått och gott, beroende på vad man hittar. Dyker det upp en bakvinge till rätt pris så följer den säkert med hem. Likaså extraljus.

    Sen är prioritet nr.1 att få lådan att växla bra, samt att få på fräscha däck på de nya fälgarna (om det inte sitter på de fälgar jag köper). Som det är nu törs jag inte ens ta SAAB:en till Gistad, av rädsla att nåt av de andra däcken skall ge upp, jag skall inte ha fler skador på bilen! Så det får bli Skodakombi till marknaden (mer plats för fynden också). Känns naturligtvis lite trist, men så är det.

    När det är klart med däck och fälg så skall jag kolla ifall det går att polera bort mattheten på motorhuv och baklucka. Det är ett misslyckat omlackeringsförsök som gjort att färgen är matt där (resten av bilen verkar vara orginallacken faktiskt!). Om det går att polera upp så är väl nästa steg att hitta/tillverka stripes. Går det inte att polera bort mattheten så bör huv och baklucka målas om, och då måste jag ta ställning till om jag skall sätta på stripes nu (fastän de är matta) och avvakta lite med omlackering, eller om jag skall strunta i stripes tills ytfinishen är fixad.

    Anders Olsson

    #126733

    fredrik.a.
    Deltagare

    Du, komm jusst på att farsan har ett par fina såda stänkskydd som du har på bilen! Är du intresserad så kanske vi kan ta med dom till Gistad då vi också skall dit tänkte vi!

    #126736

    saabcustom
    Deltagare

    Anders,
    Fick du tag i nån justeringsinstruktion för kick-down wiren ? Om inte kan jag PMa en till dej… Sitter just å glor i VHB för 99an

    / Kenth

    #126743

    anders
    Deltagare

    Det var en fin 99:a, man blir nästan religiös när man ser den.

    #126747

    martin valentin
    Deltagare

    har bakspoiler för 300:-, gummimattor samt xtraljus med fästen i finfint skick! Hella 192 med huvor

    #126748

    grinolle
    Deltagare

    Fredrik, om det är baklapparna så är jag mycket intresserad. Ta med dem är du snäll! Jag PM:ar mitt telnr, så vi kan hitta varandra!

    Kenth, Jean lånar ut sin verkstadshandbok för automatlåda till mig, så det löste sig. Men du får jättegärna PM:a mig instruktionerna till vajern ändå, om det inte är krångligt för dig. Lådan behöver ju servas, men jag kan ju pilla lite på vajern innan dess.

    Jag har fått tag på en verkstad som skall kunna fixa service och justering av lådan på ett proffsigt sätt, bara jag får fram verkstadshandboken, och som sagt skall ju Jean hjälpa mig med det.

    Anders, tack för det omdömet!

    Anders Olsson

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng