SAAB 99T -78 USA version (mera pulver)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99T -78 USA version (mera pulver)

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-05-18 02:43.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15671

    gul-kalle
    Deltagare

    Hej alla sammans

    Här är min ´78 flyttat över från den andra 78 tråden.
    På frågan om ventilerade skivor vet jag det här:
    Man måste byta ut ok, skivor, yttre led och spindlar från en 86-87a 900T. Hela rubbet, men det är bara att bulta på. Tror skillnaden är omkring 3 kilo.
    Fast man måste använda 99ans drivaxlar grunnat 900ans vil bottna i sväng. Ditt val på inre drivklockor, stora eller klena.

    Några bilder av renoveringen:

    Jag satt på ´87 900 Turbo ventilerade skivor och rally bilstein dämpare, stålomspunnen bromsslang för hårdare bromspedal.

    Ett EMS styrstag med 3.4 snurrar istället för 3.lite mera för Turbon…som inte styrningen var trög nok…Som du ser är lacket ganska borta men va gör nu det.

    Hur jag lyckades plocka bort låsbulten.

    Rengjord och lackad mottorrum…ingen praktjobb snarare lite fusk här och där men jag vill ha den här bilen tillbaks på vägen!

    Hela högen i all sin nuvarande prakt…

    Kalle

    #103909

    gul-kalle
    Deltagare

    Man kanskje lurar på varför bilen är nedplockad…
    Jag kjörde bilen några veckor tills jag trodde toppackningen var slut.
    För det var den svårstartad och ville inte gå på alla fyra för den blev varm.

    Oavsett lack det vatten från pumpen, och tempen var uppe i det röda för termostaten öppnade sej när den va kall.
    Inte bra för en B-motor!
    Plockade av toppen och såg det här:


    Svårt att se på toppen, men den är sprucken i #2 och #3 och hadde läckit neri #3 i lång tid
    och repat upp cylinderväggen nåt hemskt…måste borras.

    Så här såg det ut nån vecka sen…jag skrapade ur ungefär en kilo grus och fett. Mycket skitigt!
    Lyckligtvis ingen grövrost, bara lite ytrost i vänster axeltunnel.
    Det är allt jag har för nu!

    mvh

    Kalle

    #103914

    lsoderlund
    Deltagare

    Du verkar ha ett bra garage att hålla till i. Varje biltokig person skulle vilja ha det så.. Ser ut att hända ganska mycket. Ta lite fler bilder, alltid roligt att se.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #103978

    noclaf
    Deltagare

    Har jag något fel på inställningar på datorn?
    Jag ser bara rött kryss där bilderna ska vara.

    #104835

    gul-kalle
    Deltagare

    Jaha, då har det hänt lite i mitt garage senaste.
    Bytesmotorn är äntligen bogserad inn, men inte utan drama.
    Dom indre knutarna föll sönder självklart. Två gånger.

    Stålomspunnen bromsslang bakut och framåt, etter bromsluftning (tryckmetoden med cykelslang strammat över reservoiren fungerar kanon) är pedalen stenhård. Enklaste viset att lufta kopplingen, tycker jag.

    Hitta lite snask i lädningsnätet till ballast resistorn, ett par tämligt ihjälbrända ledningar. Jättestruligt att plocka sönder dom och kolla om dom näraliggande var brända med.
    Kan nån visa mej hur man testar den här resistorn? Står att de ska va 0.4/0.6 ohm men jag får 1.2 på båda när den är avkopplat från kabelhärvan. Är resistorna i paralell, så att jag måste räkna om motståndet? Jag är ingen el-mästare precis.

    Och till slut, hur får man en fyrbults turbo att passa inn i ett trebults rör

    Slå hårdare?

    #106201

    gul-kalle
    Deltagare

    Okay,

    Nu är första åkturen sedan bytet nära! Har bara ett lite problem, det är att det går inte att stänga av motorn. Den startar och går ganska normalt (väl, lite ruskigt men nya pluggar är på väg) men när jag vrider om nyckeln til AV, går motorn vidare som om inget hänt. Varvräknaren går til noll och ampereljuset tänder, men motorn taslar vidare. Som ni ser har jag omvajrat lite här och där. Har kollat säkringboksen och tillslutande lädningsnät och allt värkar stämma. Nån ide va jag kan ha missat? Jag har nu en blå och en gul lädning til coilen, två bruna tilsammans och en grön-vit till vakuumventilen vid coilen. Går det att koppla coilen omvändt? Tacksam för alla ideer.

    Mvh
    Kalle

    #121067

    Lustgasen
    Moderator

    Hur gick det med den hära då? :racesmile:

    #140223

    gul-kalle
    Deltagare

    Mycket fint tack, har haft mycket skoj med den här bilen. Lite fuskande/stopp problem nuförtiden som begränser lyckan. Viste sej at det övernänmda problemet var för att generatorn inte var tilkopplat.

    Kalle

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng