Saab 99T Grp 2
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99T Grp 2
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99T Grp 2
- Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-11 09:12 av turbo killer.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Nu har jag samlat ihop lite bilder om 99:a bygget.
Tanken från början var att bygga på en tom kaross. Men efter lite övertalning köpte min bror som har tänkt att köra bilen och även äger den, en komplett kaross utan motor.Bilen hade även en hel del saker som inte klassar in tex bromsvåg och frambromsar.
Kan väll inte vara så svårt att få ihop en bil när man tar en genväg. Men tiden drar iväg och suget försvinner ibland av olika orsaker. Den skulle varit igång innan September och deltagit i mälarrallyt. Efter samtal bed bilsportsförbundet gav vi upp det samtidigt som samtalet avslutades. Inte långt kvar nu men allt tar längre tid än man tror.Lägger upp lite bilder eftersom.
Växellådan har i alla fall testkörts i en viss 900:a och det var väll tur det…
Sen till själva bygget. Målet med en App K bil är att bygga en kopia av bilar som tävlade då eller tävla med en bil från den tiden. Det är vår mål också.
Bilens ursprung är inte helt känt men vi tror oss veta att den gått med turbo motor tidigare. Sen har den körts med sugmotor och ändrats eftersom.
Karrosen förstärkt där det behövs, efter hur man gjorde då. Plockat bort burstötta fram till tornen.
Turbo motor med ganska enkelt recept. Men med lite överraskningar.
900 kylare. Stor oljekylare.Växellådan har S&R drevsats och lamelldiff. Oljekylare.
Klassade bakbromsar. Handbroms med vajer.
Ventilerade frambromsar.Efterlyser en riktig spoiler att gjuta av eller köpa. Helst en airflow.
Niklas
november 15, 2008 at 12:11 #130323Kul med en 99 turbo! Man blir inspirerad att gå ut i garaget och…
Fortsätter med lite bromsar.
Frambromsarna blir ngn ventilerad historia som var klassad. Ok är inte riktigt bestämt ännu. Finns en breddad variant till skivorna som användes och kom senare på 900 aero -87 :A. Liknande i alla fall. Sen finns det 4 kolvs ok som är inklassade.
Bak blir de ok från Porsche 914 med handbroms. Bromsvåg användes aldrig på turbon. Men har sett att det använts tidigare på 16v bilen med lös bromservo i bilen.914 oken har i stort sett samma klotsar som orginal 99 :a. Får borra hålet i ena örat på broms klotsen. Infästning mot bakaxeln stämmer inte och måste svetsas om. Tror även att dom svarvade ner orginal skivan. Dessa ok börjar bli svåra att hitta idag. Men finns fortfarande att köpa rätt enkelt i USA. Det ska vara svårare att hitta renoverings satser till dom. SÅ om du renoverar fick jag tipset att inte plocka sönder handbromsmekanismen om den fungerar. Det är det svårt att hitta ngn liten oring. Annars finns Damm tätningar och oringar till kolvarna att beställa ur ordinarie sortiment. Hydralisk handbroms är inte godkänt enligt reglementet.
nkro wrote:Bak blir de ok från Porsche 914 med handbroms. Bromsvåg användes aldrig på turbon. Men har sett att det använts tidigare på 16v bilen med lös bromservo i bilen.Var ute och åkte med 2-t o hälsade på en mellan Växjö-Tingsryd som bygger en 99t som du med bla just dessa oken bak.
Skall tipsa han om ditt bygge..B-400 wrote:nkro wrote:Bak blir de ok från Porsche 914 med handbroms. Bromsvåg användes aldrig på turbon. Men har sett att det använts tidigare på 16v bilen med lös bromservo i bilen.Var ute och åkte med 2-t o hälsade på en mellan Växjö-Tingsryd som bygger en 99t som du med bla just dessa oken bak.
Skall tipsa han om ditt bygge..Är Porscheoken klassade?
Är det Hjälmberg som bygger den?
Dom oken är klassade. + standard. Bild + beskrivning i klassningshandlingen.
Men många vet inte vart dom satt standard.
Nu kan säkert dessa ok funnits på andra bilar också. Men just porsche 914 oken är dom som är på bild i klassningshandlingen. Vet att nästan identiska ok fanns på ngn Ferrari samt att många tror att det var Porsche 916. Men 916 har större kolv i oken verkar det som.Ngn som känner Hjälmberg sedan tidigare.
Funderar på om han känner till en kaross som var från S&R men stod som reservkaross.Skulle vara roligt att prata och bolla lite ideer med honom om bygget.
Niklas
Ja inte så mkt med blocket igentligen.
Har endast viktat allt.Kolvarna är smidda. Lägre ! komp mot orginal. Är kolvar från Saab i org kartong med annat nr. Det var lite besvärligt att hitta ett block som inte var slitet.
När man väl började mäta block var alla rätt slitna. Kanske blir annorlunda när man drar en stressplatta och mäter ?
Vevstakarna är lätt polerade med fingängad mutter och bult.
Lättat svänghjul samt bearbetat så att kopplingen passar.
Fräst spår till kopparringar. Skulle vara skönt att slippa detta. OM nu en orginal packning håller. För bättre verkar inte finnas.
Eventuellt blir oljepumpen obygd för att kunna ställa trycket.
Funderar även på hur jag sak göra med vevhusventilationen.Var även lite sugen på att använda bättre bult i motorn men tror inte att det ska vara nödvändigt för dessa effekter.
Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.