Saab 99T Grp 2

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99T Grp 2

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99T Grp 2

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 14, 2008 at 22:27 #18992

      Hej

      Nu har jag samlat ihop lite bilder om 99:a bygget.
      Tanken från början var att bygga på en tom kaross. Men efter lite övertalning köpte min bror som har tänkt att köra bilen och även äger den, en komplett kaross utan motor.

      Bilen hade även en hel del saker som inte klassar in tex bromsvåg och frambromsar.
      Kan väll inte vara så svårt att få ihop en bil när man tar en genväg. Men tiden drar iväg och suget försvinner ibland av olika orsaker. Den skulle varit igång innan September och deltagit i mälarrallyt. Efter samtal bed bilsportsförbundet gav vi upp det samtidigt som samtalet avslutades. Inte långt kvar nu men allt tar längre tid än man tror.

      Lägger upp lite bilder eftersom.

      Växellådan har i alla fall testkörts i en viss 900:a och det var väll tur det…

      Sen till själva bygget. Målet med en App K bil är att bygga en kopia av bilar som tävlade då eller tävla med en bil från den tiden. Det är vår mål också.

      Bilens ursprung är inte helt känt men vi tror oss veta att den gått med turbo motor tidigare. Sen har den körts med sugmotor och ändrats eftersom.

      Karrosen förstärkt där det behövs, efter hur man gjorde då. Plockat bort burstötta fram till tornen.

      Turbo motor med ganska enkelt recept. Men med lite överraskningar.
      900 kylare. Stor oljekylare.

      Växellådan har S&R drevsats och lamelldiff. Oljekylare.

      Klassade bakbromsar. Handbroms med vajer.
      Ventilerade frambromsar.

      Efterlyser en riktig spoiler att gjuta av eller köpa. Helst en airflow.

      Niklas

        november 15, 2008 at 08:49 #130310

        Låter intressant detta! Bilder! 🙂

          november 15, 2008 at 10:48 #130321

          Några bilder på utgångsbilen. Som behåller samma färg.

          Några bilder på motorn.

            november 15, 2008 at 12:11 #130323

            Kul med en 99 turbo! Man blir inspirerad att gå ut i garaget och…

              november 20, 2008 at 21:23 #130665

              Fortsätter med lite bromsar.

              Frambromsarna blir ngn ventilerad historia som var klassad. Ok är inte riktigt bestämt ännu. Finns en breddad variant till skivorna som användes och kom senare på 900 aero -87 :A. Liknande i alla fall. Sen finns det 4 kolvs ok som är inklassade.
              Bak blir de ok från Porsche 914 med handbroms. Bromsvåg användes aldrig på turbon. Men har sett att det använts tidigare på 16v bilen med lös bromservo i bilen.

              914 oken har i stort sett samma klotsar som orginal 99 :a. Får borra hålet i ena örat på broms klotsen. Infästning mot bakaxeln stämmer inte och måste svetsas om. Tror även att dom svarvade ner orginal skivan. Dessa ok börjar bli svåra att hitta idag. Men finns fortfarande att köpa rätt enkelt i USA. Det ska vara svårare att hitta renoverings satser till dom. SÅ om du renoverar fick jag tipset att inte plocka sönder handbromsmekanismen om den fungerar. Det är det svårt att hitta ngn liten oring. Annars finns Damm tätningar och oringar till kolvarna att beställa ur ordinarie sortiment. Hydralisk handbroms är inte godkänt enligt reglementet.

                november 23, 2008 at 09:51 #130775
                nkro wrote:
                Bak blir de ok från Porsche 914 med handbroms. Bromsvåg användes aldrig på turbon. Men har sett att det använts tidigare på 16v bilen med lös bromservo i bilen.

                Var ute och åkte med 2-t o hälsade på en mellan Växjö-Tingsryd som bygger en 99t som du med bla just dessa oken bak.
                Skall tipsa han om ditt bygge..

                  november 23, 2008 at 09:59 #130776
                  B-400 wrote:
                  nkro wrote:
                  Bak blir de ok från Porsche 914 med handbroms. Bromsvåg användes aldrig på turbon. Men har sett att det använts tidigare på 16v bilen med lös bromservo i bilen.

                  Var ute och åkte med 2-t o hälsade på en mellan Växjö-Tingsryd som bygger en 99t som du med bla just dessa oken bak.
                  Skall tipsa han om ditt bygge..

                  Är Porscheoken klassade?

                  Är det Hjälmberg som bygger den?

                    november 23, 2008 at 10:06 #130777
                    Roger wrote:
                    Är det Hjälmberg som bygger den?

                    Ja, fick tipset av broder som bor i krokarna.

                      november 23, 2008 at 10:28 #130778
                      B-400 wrote:
                      Roger wrote:
                      Är det Hjälmberg som bygger den?

                      Ja, fick tipset av broder som bor i krokarna.

                      Ok.. Han har ju åkt 99a förr. Var och tittade på en 99a hos honom 1990.

                        november 25, 2008 at 20:11 #130931

                        Dom oken är klassade. + standard. Bild + beskrivning i klassningshandlingen.

                        Men många vet inte vart dom satt standard.
                        Nu kan säkert dessa ok funnits på andra bilar också. Men just porsche 914 oken är dom som är på bild i klassningshandlingen. Vet att nästan identiska ok fanns på ngn Ferrari samt att många tror att det var Porsche 916. Men 916 har större kolv i oken verkar det som.

                        Ngn som känner Hjälmberg sedan tidigare.
                        Funderar på om han känner till en kaross som var från S&R men stod som reservkaross.

                        Skulle vara roligt att prata och bolla lite ideer med honom om bygget.

                        Niklas

                          november 25, 2008 at 21:01 #130936

                          Här är såna ok enligt honom, har haft dem på en rally 99:a: Rally ok.

                            december 3, 2008 at 15:53 #131313

                            Hej

                            Lite information om motorn. Är inte så mkt special igentligen.
                            Samt information finns inte.

                            Skriver lite mer senare.

                            Niklas

                              december 4, 2008 at 12:04 #131353

                              Ja inte så mkt med blocket igentligen.
                              Har endast viktat allt.

                              Kolvarna är smidda. Lägre ! komp mot orginal. Är kolvar från Saab i org kartong med annat nr. Det var lite besvärligt att hitta ett block som inte var slitet.

                              När man väl började mäta block var alla rätt slitna. Kanske blir annorlunda när man drar en stressplatta och mäter ?

                              Vevstakarna är lätt polerade med fingängad mutter och bult.

                              Lättat svänghjul samt bearbetat så att kopplingen passar.

                              Fräst spår till kopparringar. Skulle vara skönt att slippa detta. OM nu en orginal packning håller. För bättre verkar inte finnas.

                              Eventuellt blir oljepumpen obygd för att kunna ställa trycket.
                              Funderar även på hur jag sak göra med vevhusventilationen.

                              Var även lite sugen på att använda bättre bult i motorn men tror inte att det ska vara nödvändigt för dessa effekter.

                              Niklas

                                oktober 18, 2009 at 09:36 #146744

                                EVO 1

                                  oktober 18, 2009 at 20:02 #146781

                                  Makalöst trevligt! Lite mer info vore kul, motor och väghållning osv…
                                  Fler bilder vill vi se också!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.