Saab Aero -84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Aero -84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Aero -84

  • Författare
    Inlägg
    • mars 22, 2014 at 16:42 #26403

      Har en hyfsad Aero som jag tänker ordna i sommar, bilen er helt ok, men oxblodsskinnet är slitet, dörrarna har rost och huven är bytt till en med saab merket i mitten.
      Har köpt 2 dörrar från en -81 helt utan rost, är det något som talar mot att man använder dessa? Vet att spegeln skiljer men är det annat också? Huven har jag letat länge efter (vill ha 100% rostfri) och har köpt en från samma -81a, tycker det är finare med dubbla luftutsläpp. :smile

      Till min andra 900og så har jag också hämtat 4 “nya” dörrar (varit lagrade sedan -92, bilen hade gått 150mil), dessa skall på när den skall lakkeras om några år.

        mars 22, 2014 at 17:01 #197682

        Ska bli kul att följa Aero projektet 🙂 Ska själv göra iordning en 900 T16 LYX 1984 snart, behöver bara pengar och liite mer tid 😉

        Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

          mars 22, 2014 at 19:57 #197684

          Dörrar från 1981 bör ha samma speglar som du redan har, 1980 bör varit sista året med spelarna skruvade direkt med plåtskruv i dörrplåten.

          Dörrarna passar men kan sakna hål för centrallåsmotor och hål under listerna för fästskenorna till sidokjolarna, hålen är fyrkantiga och går ju såklart att mäta ut och ta upp på dörrarna om de nu skulle saknas.

            mars 23, 2014 at 09:14 #197691

            Bilen var registrerad som 81, men hade dem gamla speglarna. Men jag ska hämta några stötfångare till min andra og900, dem står på en rostfri -91, är det bättre att jag köper dörrarna från denna? Har ju både centrallås och elhissar/speglar på min Aero, kanske större chans att allt passar?

              mars 23, 2014 at 09:58 #197692

              Ja om de dörrarna är lika fina så får du ju speglarna på rätt ställe så då är det väl bättre och köpa dem.

                juni 6, 2014 at 20:38 #198215

                Har nu importerat bilen till Norge där jag bor, bilen blev ju veteran i år så då kostar det “bara” 7000sek att få den reistrerad…har beställt allt av bussningar och bromsdelar till fram och bakvagn. Ska riva bakvagn och sandblåsa bakaxel och bäramar, sedan pulverlackar jag de delarna. Blev visst powerflex runt om..hehe
                Måste också finna en rostfri baklucka och lite annat smått och gott.

                  september 14, 2018 at 22:09 #449118

                  4 år senare och 4500mil. Bilen blev renoverad och klar i 2015. Ny lack, nysydd oxblodsinredning, nya dörrar, huv och bagagelucka…allt nytt i chassiet, Bilstein B6 med originala fjädrar. Bilen har fungerat som en klocka:-)

                  Attachments:
                    september 14, 2018 at 22:25 #449120

                    Härligt! ??

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      september 15, 2018 at 09:45 #449125

                      jättefin. Kul o se. 🙂

                        september 15, 2018 at 09:50 #449126

                        Tack så mycket:-) Kan ju ställa en fråga här också “Har en bult som knäckt på min 1984 900, någon som har tips om vart man finner nya? Behöver egentligen längre också, har nämligen byggt om bultsirkelln på några 16″ aero, detta är gjort med inpressning av stålhylsor som tyvärr gär att det krävs ca 1cm längre bultar.”

                        Har ju lust att få på 16″ och kunna gå upp till 195 breda däck…ser ju så smalt och smått ut med 185:-)

                          september 21, 2018 at 10:39 #449393

                          Mäter du måtten borde det gå att googla fram en orignal.
                          alltså längd du vill ha diameter vid splinesen samt

                          minns inte riktigt men jag TROR navet måste av hjullagret för att byta pinnbultar.

                          dom sitter ipressade/bankade med splines i navet från baksidan.

                          https://shop.speedparts.se/sv/prod/falgar/falgtillbehor/hjulbult/hjulmuttrar/857941_8907941.html

                          såhär ser dom ut. så likadana fast längre behöver du helt enkelt. hittade lite när jag googlade men det är knepigt det där med gängor och mått osv utan att veta.

                          • Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.