Saab grejer på gammal skrot

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab grejer på gammal skrot

  • Detta ämne har 25 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-07 19:48 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16782
    fredrik.a.
    Deltagare

    Hej!

    Jag och farsan var på en gammal nedlagd skrot i lördags som vi känner ägaren till och skruvade lite delar till Saab 95:an 1974 och saab 96:an 1962 hemma. På den skroten finns bara bilar från 1960:talet och bakåt. Står tre tidiga v4 96:or där 3 96 trubbnosar och en sen tt 95:a långnos. Dock är ju ingen räddningsbar! Kanske bara en vit trubbnos som står där.

    Men nu var det så att en av v4 96:orna nämligen var högerstyrd och hela instrumentbrädan var i intackt, även hanskfacket som också är spegelvänt var fint och så satt det ju också en spegelvänd ratt i också och så förståss en spegelvänd styrinrättning.
    Så dom grejerna tänkte jag fråga om det är något värde i så att det är värlt att skruva bort???
    Och det är säkert en hel del mer som går att rädda men vi kan ju inte ha allt. Så glömde jag ju bort att det fanns ju även några tidiga 99:or där med.
    Så om det är någon som behöver grejer så kan ni ju höra av er!!

    #112150
    phermansson
    Deltagare

    Välkommen till forumet!
    Vart i landet finns den? Hjorted säger mig inte mycket 🙂

    #112155
    emul
    Moderator

    Men Patrik, ever heard of hitta.se? :duck:

    http://hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=Hjorted

    Mitt i mörkaste men otroligt vackra Småland!

    #112156
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ett tips till….

    En Webmaster måste väl för böveln kunna använda Eniros kartfunktion?! 😀

    Kartträff Hjorted

    /B

    #112162
    anders dahl
    Deltagare

    Troligen en postbil.
    Spegelvänd ratt???

    #112166
    phermansson
    Deltagare

    Klart man kan använda hitta och Eniro, men man har väl också rätt att vara lite lat? 😀

    #112196
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ni ni bara diskuterar oväsentliga grejer som vart Hjorted ligger. Ska vi inte diskutera lite om bilgrejerna. Kan ju säga på rak arm att V4:an inte har varit någon postbil. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon blå postbil. På den tiden var det ju faktiskt många som valde att köpa en högerstyrd bil, och så gick ju många till export också. Men hur som helst, tror ni att det är värde i grejerna? Finns det någon efterfrågan på högerstyrda bildelar? För det är ju verkligen inget som växer på träd. Och så finns det ju som sagt en hel del annat som går att ta hand om. Finns en hel binge med 96-dörrar, skärmar och mycket annat som säkert går att ta vara på med lite jobb. Jag tycker att det är riktigt synd om grejerna ska stå där tills det inte blir något kvar av dem. Och rätt som det är så kanske gubben som har skroten skickar grejerna till Stena metall, för han tar lite undan för undan. Och förresten, motorhuven till den högerstyrda V4:an var det inte en skråma på. Så den borde ju vara värdefull om det är någon som har kvaddat sin. Bagageluckor till 96 finns rätt många i varierande skick. Och så fanns det ju faktiskt en vit trubbnos där, som kanske går att renovera, men vet inte säkert, har inte kollat så genomgående i bilen. Den har i alla fall inte varit i trafik sedan de gamla skyltarna gick bort.

    #112197
    emul
    Moderator

    Det är bara att ta hand om, och rädda så mycket du kan och orkar. En kulturgärning (as always mitt argument för alla dumheter jag hittar på..) och ett ekonomiskt tillskott i din plånbok om du säljer.

    Anledningen till det där som du kallar ”oväsentligt” är egentligen två saker – det är bra om man förklarar var saker finns, då folk oftare nappar om det är nära dem. Latheten talar!

    Anledning nummer två är att det här är ett evigt dilemma att folk inte använder sökfunktioner, utan frågar, och då är det ju extra roligt att ge webmastern himself en känga!

    Ta nu inte det som ett förringande av det du försöker göra, utan gör som du gjorde nu – skriv lista, ta kort, ta hand om. Alltid mycket lättare att avyttra saker om köparen vet var prylarna finns, hur de ser ut, och vad som krävs i säljarens plånbok för att han ska släppa efter! 😉

    Vi ska sluta att hålla oss OT, och du och andra är välkomna att fortsätta tråden på rätt linje.

    Själv är tex lite nyfiken på dörrar till min 96:a, då jag borde byta alternativt renovera åtminstone den ena, helst båda, och det snarast. Skulle uppskatta kort och nån form av prisriktning så att jag kan filura lite mer på det hela. Posta gärna kort här på sakerna om du har!

    #112199
    lelle f
    Deltagare

    Många lantbrevbärare åkte runt i Saabar som inte va gula , så nog fanns det post-Saabar i alla dess färger .

    Har du plats för grejerna och kan komma över dom till bra priser är det bara att slå till , även om jag tror att intresset för högerstyrda är svalt .
    Plåtdetaljer är det större efterfrågan på så dessa kan löna sig att ta reda på .

    :jobbar: på du ..

    #112204
    Per-Erik
    Deltagare

    Lagra plåt om du kan – det görs ju inte fler av dessa bilar, så en skrotad försvunnen är en mindre i universum – håller med Emil – ”det är en kulturgärning”, som i mitt fall nu lett till att trots att jag inte har ett fastspikat garage (annat än en timmes körning hemifrån) så har jag samlat på mig inte mindre än fem (5!) stycken 96:or i varierande skick! Så, liksom föregående talare sagt – skruva på, samla, ta foto på och ge prisförslag så ska du se att det kan bli en o annan krona, plus några räddade gammelsaabar!

    #112209
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ja, det är nog värt att åka upp dit igen innan vintern kommer. Tog några kort på bilarna, men kameran är inte tillgänglig just nu så därför kan jag inte lägga in dem. Får väl ta med släpkärran och proppa den. Gubben är ju ändå så billig. Han tar ju bara skrotvärdet. Och så skruvade vi bort extrabaksätet från den där vita SAAB 95:an. Den är väl från 1965 eller -66. Så klädseln är ju röd och så är det lite grått galon eller vad det är framför. Och det har vi gjort rent så det blev nästan som nytt. Det har väl knappt varit använt, för det var ju nedfällt när vi tog det. Så det tänkte jag höra vad det är värt och om det finns någon som behöver det.

    #112212
    ur-turbo
    Deltagare

    Som ”Lelle F” mycket riktigt påpekade var inte alla post-saabar gula. Förr körde nämligen lantbrevbäraren med privat bil i jobbet, och den skulle vara högerstyrd.

    #112215
    Martin
    Deltagare

    Fredrik, om Du hittar ett fint baksäte till en tvådörrars blå Saab 99 runt 1976 är jag mycket intresserad.

    #112245
    janneh
    Deltagare

    Helt riktigt det där med privata lantbrevbärarbilar. Posten hyrde även in högertyrda Saabar vid behov och även dessa bilar var omålade (ja, de saknade inte lack, alltså…), själv körde jag en röd 99 om somrarna i mitten av 80-talet. Men det var alltså en högerstyrd 96 och inte 95? Jag är visserligen lite ung för att minnas men jag trodde att de flesta lantbrevbärare valde 95 för utrymmets skull. Svenskreggad 96 borde då vara ännu ovanligare. Vilket skick är den i? Det går inte att rädda hela bilen?

    #112257
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ja, det var ju egentligen jävligt dumt, men jag tog faktiskt bort en bit av golvet på den högerstyrda V4:an, då vi behövde det till våran SAAB 95:a hemma. Men det skulle ju kanske gå att plocka ihop en högerstyrd V4 från 2 karosser, om man plockar ihop de bästa delarna. Vet inte om det hade gått att rädda den bilen ändå för den låg nämligen på sidan när vi kom dit. Det var därför som golvet var så välbehållet i den. Så den vänstra sidan är ju rätt rutten. Men för en som tycker om att dränka sig i arbete skulle det nog inte vara omöjligt att rädda den, men jag skulle nog inte ha tid med det i alla fall. Men det enklaste för en som vill ha en sådan bil, det är ju att ta den andra karossen på skroten som är exakt likadan fast vänsterstyrd, och flytta över chassinummer och framför allt framvagn med mera som gör att den är högerstyrd. Fast jag är ju inte säker på att den är så hel, men den står ju i alla fall på rätt köl, bara det att det står en apambulans ovanpå taket på den. Men de bilarna är ju så lätta så jag tror inte att taket har tagit någon större skada av det. Men det allra bästa vore ju om någon hade en fin kaross utan identitet ståendes, då vore det ju inga problem. För om den är så pass ovanlig så kanske det är värt att plocka ihop en sådan bil. Vi gjorde en liknande sak, då vi hade en krockskadad indisk gul V4 96:a 1975A. Då fick vi tag på en jättefin brun kaross från 1977, som var avregistrerad. Då kapade vi ur chassinumret under baksätet och i motorrummet och alla små detaljer och satte i karossen från 1977, så då blev det ju den bilen ändå.

    Och att få tag på ett fint baksäte till SAAB 99 från 1976, det ska jag nog kunna fixa också. Vi har i alla fall bestämt oss för att åka tillbaka dit snart igen och hämta fler bildelar, och även bedöma vilka bilar som går att rädda. Och det skulle ju vara väldigt kul om någon ville åta sig att göra en högerstyrd V4 från 1967-68. Hade jag plats så skulle jag nog dra hem skiten och ställa in det någonstans, men nu är inte läget så. Men däremot den där vita trubbnosen är jag ju lite sugen på om det nu finns möjlighet att göra i ordning den. Det är ju inte säkert att golvet finns kvar i den. Och sedan när allt är uppklarat med SAAB-grejerna, så måste jag nog kontakta Mercedes-folk och Opel-folk och även Volvo-folk , för dessa bilar finns det gott om på skroten, och även andra bilar också. Tittade på en bil som måste ha varit en 30-talare med trästomme.

    Och så var det en snubbe som ringde till mig idag och berättade om hans kompis som hade en rally-Kadett som han behövde en karossbit till. Då glömde ju jag fråga vilken årsmodell det var på Kadetten, för det fanns ju flera olika karosser, och de kom väl någon gång på 1960-talet. Och de äldsta var ju helt annorlunda var ju helt annorlunda mot de som kom på 70-talet, min farsa hade nämligen en sådan. Är det en från 70-talet så är det ju inga poblem att få tag på karossdelar, men jag tror det fanns äldre Kadetter på skroten också. Så du kan ju höra av dig igen, så kan du få min mailadress.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng