Saab som pendlarbil.
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-22 22:41 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
september 13, 2015 kl. 16:50 #379464
Kommer att börja veckopendla ca 70 mil i veckan. Och är därmed i behov av en modernare mer tillförlitlig bil.
Har kikat lite på 9-5 2,3T (2005-2010) och 9-3 2,0T (2003-2007). Vet att bilarna har den komforten jag söker. Är oftast utrustade med de prylarna jag vill ha.
Men!! Hur är ekonomin i dessa? Är ändå en hel del mil i månaden och deciliterna gör skillnad!
Är det så att dessa bilar eg inte är att tänka på som pendlare?
Vad säger ni som äger dessa?
Mvh
Christianseptember 13, 2015 kl. 17:01 #379466Jag kollar mina möjligheter. Känns som om C5 kanske inte är det säkraste valet efter att undersökt modellen lite närmre!
september 13, 2015 kl. 21:26 #379487På Citroënakuten finns det onekligen flera trådar med problemtyngda C5:or. 9-5:or, de bara går och går, men billigt? Nej… Måste du ha en så stor bil för pendling?
96 V4 1975 ”Bollen”
september 13, 2015 kl. 23:39 #379492På Citroënakuten finns det onekligen flera trådar med problemtyngda C5:or. 9-5:or, de bara går och går, men billigt? Nej… Måste du ha en så stor bil för pendling?
Blir ganska snabbt många mil. I sträck dessutom. Jag vill åka bekvämt och säkert. Det vet jag att jag gör i en 9-5. Men nej eg behöver jag inte en såpass stor bil. 9-3 är det jag är mest sugen på men jag kan köpa många liter bensin för mellanskillnaden.
9-5 funkar bra till pendling, det är en trygg bra bil på även vinterns sämsta dagar… vid pendling drar de som minst, men bränslekostnaden kommer vara högre än mycket annat…
9-3 diesel kanske? tror på den storleken av bil iaf9-3 diesel är dyr i både inköp, försäkring och skatt så den har jag räknat bort. Kanske på felaktiga grunder. Men en 9-3 2,0T står högst på önskelistan. Men som jag skrev till Janne; kan åka många mil på mellanskillnaden.
Men jag vetefasen hur jag skall göra, en 9000 är ju även den bekväm, säker och pålitlig men då skiter det sig på ekonomin…
Jag kollar också på ny bil att kunna pendla och åka säkert i, men min kravbild innefattar även en hel familj som ska kunna transporteras + en biltrailer ganska ofta.
Som det ser ut nu så kan det bli en begagnad nyare Volvo V70 (nej, vi behöver inte ha en lång fjantig diskussion om bilmärken i denna tråd) som får ekvationen att gå ihop. Jag har andra bilar som jag åker i när jag vill ha roligt. Tyvärr måste jag upp lite i motoralternativ på den om det ska bli vettigt att dra trailer, så kostnaden sticker iväg från snålmodellerna.Om jag vore du Christian skulle jag kolla på den mindre V70 1.6 DRIVe, ett fint exemplar med låga mil är ändå inte dyr. Det har inga fantastiska kusar eller prestanda och är ganska tråkig, men den har rätt behaglig skatt/försäkring/förbrukning/begagnatpris. Det är totalkostnaden som räknas och i ditt fall blir det snabbt utväxling på dessa parametrar.
/D
september 14, 2015 kl. 12:21 #379507Jo, jag har också sneglat åt det hållet sista dagarna. Tyvärr så får man gå upp en hel del i pris och utrustningsnivå för att klara de kraven jag har. Sedan så sitter jag, på grund av min malformerade kropp, inte något vidare i de billigare stolarna utan måste upp i de dyrare utrustningspaketen även där. Då börjar de falla bort snabbt de också.
Lutar åt att det blir en 9-3 sedan i nuläget.
september 20, 2015 kl. 20:34 #379834Om du väljer mellan dessa bilar och vill ha komfort så är det 9-5 som gäller!
Är ju mest en fråga om prioritet och hur mkt pengar man vill tanka för. Jag kommer nu själv lämna Saab för att börja pendla i Diesel-bil, sålde min fina 9-5 Aero igår till känd profil här på klubben. Jag har 6 mil T/R varje dag till jobbet, plus att jag kör jättemkt vid sidan av. Jag har helt enkelt tröttnat på att göra det i en 9-5 Aero som i bästa fall drar 0.8 på Bensin, och då kör jag med ett ägg mellan pedal och fot. Med kommande höjning av skatterna så känns det än mer aktuellt att få ner förbrukningen. Diesel är enda alternativet – jag har troligen ägt min sista 9-5 nånsin. Jag hade såååå gärna behållt den, men det går inte. En lätt överslagsräkning utan överdrift gav att jag skulle spara 10.000 kronor per år i bara drift/bränsle på en dieselbil. Och i ärlighetens namn – en 9-5 är ju inte direkt känd för att vara problemfri, även om mitt exemplar är nåt speciellt.
På Saabfronten är ju en ttid det intressanta alternativet men dom är helt utanför min budget. Så jag för köpa en Diesel av världens näst bästa bilmärke istället – Skoda! 🙂 (Skratta ni gärna, jag älskar dom bilarna….Inredning och instrumentering är inte alls olika Saab i många detaljer, plus att dom inte är över-prisade som VWs bilar med samma teknik)
Har skruvat en del på Skoda diesel.
Vet inte hur det är på nyare Skoda men på bilar från slutet av 90-talet var det betydligt sämre komponenter på VW 1.6 dieseln i Skoda.
Bl.a. hade de Lukas insprutningspump som inte var problemfri.För att få lönsamhet på en diesel idag bör man köra minst 3000 mil/år.
Sabbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.