Saab som pendlarbil.

Forum Övrigt Allmänt Saab som pendlarbil.

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-09-22 22:41.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #379464

    Kommer att börja veckopendla ca 70 mil i veckan. Och är därmed i behov av en modernare mer tillförlitlig bil.

    Har kikat lite på 9-5 2,3T (2005-2010) och 9-3 2,0T (2003-2007). Vet att bilarna har den komforten jag söker. Är oftast utrustade med de prylarna jag vill ha.

    Men!! Hur är ekonomin i dessa? Är ändå en hel del mil i månaden och deciliterna gör skillnad!

    Är det så att dessa bilar eg inte är att tänka på som pendlare?

    Vad säger ni som äger dessa?

    Mvh
    Christian

    #379465

    Janne Hagnell
    Moderator

    Du ska ju köpa C5?

    #379466

    Jag kollar mina möjligheter. Känns som om C5 kanske inte är det säkraste valet efter att undersökt modellen lite närmre!

    #379487

    Janne Hagnell
    Moderator

    På Citroënakuten finns det onekligen flera trådar med problemtyngda C5:or. 9-5:or, de bara går och går, men billigt? Nej… Måste du ha en så stor bil för pendling?

    #379491

    William
    Deltagare

    9-5 funkar bra till pendling, det är en trygg bra bil på även vinterns sämsta dagar… vid pendling drar de som minst, men bränslekostnaden kommer vara högre än mycket annat…

    9-3 diesel kanske? tror på den storleken av bil iaf

    #379492

    På Citroënakuten finns det onekligen flera trådar med problemtyngda C5:or. 9-5:or, de bara går och går, men billigt? Nej… Måste du ha en så stor bil för pendling?

    Blir ganska snabbt många mil. I sträck dessutom. Jag vill åka bekvämt och säkert. Det vet jag att jag gör i en 9-5. Men nej eg behöver jag inte en såpass stor bil. 9-3 är det jag är mest sugen på men jag kan köpa många liter bensin för mellanskillnaden.

    9-5 funkar bra till pendling, det är en trygg bra bil på även vinterns sämsta dagar… vid pendling drar de som minst, men bränslekostnaden kommer vara högre än mycket annat…
    9-3 diesel kanske? tror på den storleken av bil iaf

    9-3 diesel är dyr i både inköp, försäkring och skatt så den har jag räknat bort. Kanske på felaktiga grunder. Men en 9-3 2,0T står högst på önskelistan. Men som jag skrev till Janne; kan åka många mil på mellanskillnaden.

    Men jag vetefasen hur jag skall göra, en 9000 är ju även den bekväm, säker och pålitlig men då skiter det sig på ekonomin…

    #379504

    Dicst
    Deltagare

    Jag kollar också på ny bil att kunna pendla och åka säkert i, men min kravbild innefattar även en hel familj som ska kunna transporteras + en biltrailer ganska ofta.
    Som det ser ut nu så kan det bli en begagnad nyare Volvo V70 (nej, vi behöver inte ha en lång fjantig diskussion om bilmärken i denna tråd) som får ekvationen att gå ihop. Jag har andra bilar som jag åker i när jag vill ha roligt. Tyvärr måste jag upp lite i motoralternativ på den om det ska bli vettigt att dra trailer, så kostnaden sticker iväg från snålmodellerna.

    Om jag vore du Christian skulle jag kolla på den mindre V70 1.6 DRIVe, ett fint exemplar med låga mil är ändå inte dyr. Det har inga fantastiska kusar eller prestanda och är ganska tråkig, men den har rätt behaglig skatt/försäkring/förbrukning/begagnatpris. Det är totalkostnaden som räknas och i ditt fall blir det snabbt utväxling på dessa parametrar.

    /D

    #379507

    Jo, jag har också sneglat åt det hållet sista dagarna. Tyvärr så får man gå upp en hel del i pris och utrustningsnivå för att klara de kraven jag har. Sedan så sitter jag, på grund av min malformerade kropp, inte något vidare i de billigare stolarna utan måste upp i de dyrare utrustningspaketen även där. Då börjar de falla bort snabbt de också.

    Lutar åt att det blir en 9-3 sedan i nuläget.

    #379510

    Dicst
    Deltagare

    Vilken är budgeten då? Totalkostnad per år alltså.

    #379546

    Timpa
    Deltagare

    Har pendlat i 7 år med 9000 50 mil/veckan (E85 konv.) Byter man bara soppapumpen vart 20.000 mil så har man en billig pendlarbil.
    Den är till salu, har en ny 9000 med automat och mussepigg (aero) stolar.

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    #379798

    97sonett
    Deltagare

    saab 9-3 1,8i, billigare i drift av 9-5 och 9-3 finns inte, körs lätt runt 0,65. billig skatt och försäkring, sambon åker en sådan nu när hon pluggar, 7mil enkel resa.
    billiga delar i tyskland iom opelmotor z18xe.

    #379834

    Jonathan
    Deltagare

    Om du väljer mellan dessa bilar och vill ha komfort så är det 9-5 som gäller!

    #379877

    turbocab
    Deltagare

    Är ju mest en fråga om prioritet och hur mkt pengar man vill tanka för. Jag kommer nu själv lämna Saab för att börja pendla i Diesel-bil, sålde min fina 9-5 Aero igår till känd profil här på klubben. Jag har 6 mil T/R varje dag till jobbet, plus att jag kör jättemkt vid sidan av. Jag har helt enkelt tröttnat på att göra det i en 9-5 Aero som i bästa fall drar 0.8 på Bensin, och då kör jag med ett ägg mellan pedal och fot. Med kommande höjning av skatterna så känns det än mer aktuellt att få ner förbrukningen. Diesel är enda alternativet – jag har troligen ägt min sista 9-5 nånsin. Jag hade såååå gärna behållt den, men det går inte. En lätt överslagsräkning utan överdrift gav att jag skulle spara 10.000 kronor per år i bara drift/bränsle på en dieselbil. Och i ärlighetens namn – en 9-5 är ju inte direkt känd för att vara problemfri, även om mitt exemplar är nåt speciellt.

    På Saabfronten är ju en ttid det intressanta alternativet men dom är helt utanför min budget. Så jag för köpa en Diesel av världens näst bästa bilmärke istället – Skoda! 🙂 (Skratta ni gärna, jag älskar dom bilarna….Inredning och instrumentering är inte alls olika Saab i många detaljer, plus att dom inte är över-prisade som VWs bilar med samma teknik)

    #379891

    sabbe
    Deltagare

    Har skruvat en del på Skoda diesel.
    Vet inte hur det är på nyare Skoda men på bilar från slutet av 90-talet var det betydligt sämre komponenter på VW 1.6 dieseln i Skoda.
    Bl.a. hade de Lukas insprutningspump som inte var problemfri.

    För att få lönsamhet på en diesel idag bör man köra minst 3000 mil/år.

    Sabbe

    #379903

    Timpa
    Deltagare

    Är det inte ”tysk” inspirerade stolar i Skodan ? = träbänk. Något jag uppskattar på Saab (och Volvo) är dom sköna stolarna (det har väl blivit sämre på senare modeller på standardstolarna)

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng