Saab Sonett #123 (Renovering)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett #123 (Renovering)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare

Renoveringen rullar vidare med rostlagningen. Nu är golvet utbytt och trösklarna snart på plats. Det finns fortfarande rätt mycket rost att laga men det börjar att ljusna lite på den fronten. Det ska bli kul när chassit är klart så att man kan börja skruva ihop resten av bilen, dom flesta delarna ligger klara och väntar.

När tröskeln är bortkapad är det inte mycket som håller ihop bilen

Innertröskeln på plats

Inpassning av bakre golvet

Hålrummet framför bakaxeln iordninggjort

Inpassning av främre golvhalvan

Rostig innertröskel

april 30, 2010 kl. 16:00 #157351

Härligt Tomas!
        Blir det Sonett i Duett när det blir klart? 😉

april 30, 2010 kl. 18:03 #157360

Ett fantastiskt jobb du gör. Ska bli trevligt att se den färdig. God fortsättning….. 🙂

maj 1, 2010 kl. 07:20 #157386

Tack för det Sten-Arvid. Även om det är mycket jobb kvar så känns det ju som man börjar komma till en punkt i projektet där det vänder, rostlagning är ju inte det roligaste jobbet precis.

Martin: Vi äger ju 2-takts Sonetten tillsammans så det återstår att se vem som ska ha bilen när den är klar. Förmodligen så säljer vi någon av V4-Sonetterna så i det läget så blir det ju faktiskt ”Sonett i Duett” 🙂 .

maj 1, 2010 kl. 10:10 #157391

då jag ser golvplåt å trösklar å sånt .. finns det nytillverkat å köpa ännu?
              detta gäller till en 2-t sonett
              mvh åke

maj 1, 2010 kl. 10:42 #157393

Trösklar kan du höra av dig till mig om, jag har nytillverkade. Golv är värre…..

maj 1, 2010 kl. 16:46 #157405

När det gäller golvet så köpte jag det sista av han som tillverkade till Sonettklubben, han har gått i pension numera. Trösklarna köpte jag av Emil (Emul). Sen har Sonettklubben några plåtar till.

maj 1, 2010 kl. 17:44 #157406

ok..är det nån som hade tänkt ta över efter han. ? kanske skulle kunna åta mig ta fram enklare verktyg.. då jag jobbar som verktygsmakare
                    ser ju ut som plana plåtar med rillor i ..

maj 1, 2010 kl. 18:14 #157409

Han hade eget företag som han i princip hade lagt ner men han kunde kanske tänka sig att göra fler golv men då ville han ha ca 15.000:- för det sa han. Därför är väl inte Sonettklubben så intresserade. Vore kanske läge att kolla med intresset hos Sonettklubben om du kan ta fram ett.

maj 1, 2010 kl. 19:20 #157410

visst kostar det lite arbete att ta fram verktyg seriös men mycket kan man åstadkomma med enkla medel.å blir det ingen storproduktion så håller det många pressningar

maj 3, 2010 kl. 20:23 #157512

Får se om man kan hålla fingrarna i styr är bra sugen att sätta tänderna i min 186 :jobbar: Men jag har lovat mig själv att bygga ett garage först. 🙂 Bra att du börjar så kommer jag och kopierar sen. :thumbu

John.

maj 3, 2010 kl. 21:15 #157515

Man får gratulera till ditt köp John, kul att det blev av. Du får väl plocka ner bilen i kartonger så länge i väntan på garaget 🙂 .

maj 5, 2010 kl. 14:16 #157604

Det blir alltså fler TT sonetter i Sverige? eller har #186 funnits här tidigare? I vilket fall lycka till.

Min #190 stod ju bara 4 bilar bakom på linan! Men jag är inte så säker att de byggde i nummerordning!

Ryktet förtäljer att även #106 den ”gula” från Schweiz har landat i Stockholms trakten.

maj 5, 2010 kl. 20:30 #157641

186 är nyligen hemkommen från USA. Något som slår en nu när man börjat att intresera sig för TT-sonetterna är att det finns förvånansvärt många kvar. Om man jämför GT-bilarna som tillverkades i fler exemplar så är dom bra mycket ovanligare??

John

maj 6, 2010 kl. 20:42 #157691

Som du skriver, det finns förvånads värt många kvar. En bra och bildlig sammanställning finns på http://www.wmsbrg.com/saab/97/ gå upp i strukturen över /97 och det finns även annat Saabigt än Sonett.

Är det inte lite så att en topp modell alltid över lever i fler exemplar är standard?

Skulle inte förvåna mig om det snart finns fler 900 turbo än GL eller GLS. Vore rätt intressant att försöka räkna hur många Sonett 2-V4 det finns, procentuellt är det nog betydligt färre. För att inte tala om Sonett 3 tror inte det är helt fel att gissa att de inte finns mer än ca 5000 kvar av 10000 tillverkade.

Min två TT är jag inte glad på topplockspackningen läcker så det är mer en amfibie bil för stunden. Börjar fundera på om det inte kan vara något som är skevt i toppen eller blocket.

Däremot mår hustruns två V4a förträfligt, besiktigades i Västervik i förra veckan, en nätt liten resa på ca 25mil som avklarades galant med blankt papper på köpet.

Fördelen med privat bilprovning är kanske lite fler tider på våren? i närområdet!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.