SAAB Sonett II/V4 -68 #950

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB Sonett II/V4 -68 #950

• Detta ämne har 35 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-11 17:36 av .
Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    peter s
    Deltagare

Monterade ett Pertronix, brytarlöst på Sonetten i går! Ett enkelt entimmesjobb som definitivt är värt pengarna då det blev en helt annan bil att köra… Ställde även upp tändningen från 3 till 7 grader vilket verkar funka bra utan spikningar på min 1700 med planade toppar osv.. Även varvräknaren fungerar utan problem då jag har läst att dessa kan sluta fungera med brytarlöst.

http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor/img/20111007_box_example.jpg

Mod 1874v, inköpt på Dalhems för strax över tusenlappen inkl rabatt o frakt. Finns förvisso på eBay också..

peter s
    Deltagare

Med risk för ”burop, visslingar och tummar ner” har jag monterat ett 96-drag på min Sonett… 😉 Är ju i princip samma golvkonstruktion så det behövde bara anpassas något på längden då golvet är kapat i Sonetten. Annars är det bolt on med samma förstärkningar osv. Har elen kvar sen blir det till att regbesiktiga då jag har konsulterat Opus innan montering, då det inte finns krokar eller instruktioner till just Sonetten. 500 kg blir det max på kroken och min Camplet väger bara runt 260… Blir ett perfekt ekipage till sommaren. .

Dicst
    Deltagare

Den där färgen är riktigt tilltalande…

En Camplet alltså? Bra val tror jag, har länge tänkt på en sådan till alla äventyr som man besöker på en säsong.

peter s
    Deltagare

@Dicst wrote:

Den där färgen är riktigt tilltalande…

En Camplet alltså? Bra val tror jag, har länge tänkt på en sådan till alla äventyr som man besöker på en säsong.

Ja, jag håller på att ”retrofiera” en Camplet 400GT som bla kommer att lackeras i samma blå som bilen, samt ge den lite Saab look… Är många träffar kommande år och jag kommer att försöka ge mej ut på dessa med mitt ekipage. (Går att fynda dessa i Danmark då det finns gott om Camplet till salu där).

Färgen, ”Sonett Blue” är relativt ovanlig då den fanns enbart på USA exporter -69. Är kul att vara relativt ensam om denna och jag uppskattar den verkligen..

peter s
    Deltagare

Elen var ganska enkel att lösa på Sonetten. SAAB har använt samma nummermärkning/funktion på kablarna i bilen som Bosch har på dragkrokskontakten. Var bara att hitta rätt färg i elschemat och sedan para ihop ända fram till kontakten på draget. Det sitter ett kontaktdon innanför vänster klädsel som jag kommer att koppla in mej på med lödda skarvar. (Strömtjuvar är no-no i min värld.) Har även satt en säkringsdosa för att säkra av separat med 6A säkringar så påverkas inte bilens belysning om nåt skulle bli fel på släpet. Lite overkill kanske och inte direkt tidsenligt men det är mer en säkerhetsåtgärd då bilens elsystem är 45 år gammalt..

peter s
    Deltagare

Blev en rejäl motorservice i helgen med olja, filter, nya stift, ventiljustering, efterdragning toppar, nya ventilkåpspackningar, samt koll av tändningen också, (ca 7- 8 gr). Har precis monterat ett Pertronix så nu går och startar den helt perfekt. Motorn har gått ca 500 mil sen den byggdes och ventilspelet var förvånansvärt bra med endast lite justering få spelet var för stort på några insugsventiler, och stiften byttes egentligen bara för att den har varit lite tjurig att starta innan och gärna ville gå på 3 cylindrar. Dom gamla stiften hade ett gap på ca 0,75-0,85 så det hade väl en viss i verkan. Satte dom nya BP7ES på ca 0,65…

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng