SAAB Sonett II/V4 -68 #950

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB Sonett II/V4 -68 #950

• Detta ämne har 35 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-11 17:36 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    peter s
    Deltagare

@emul wrote:

Blir sugen på att ta itu med nån av mina! Men, garage, panna bla bla bla bla bla borde gå först… Kul att se den igen, den är väldigt fin! Vart finns du? Såg att du skrev Blekinge..jag finns i Kalmar. Finns endel Sonetter härikring och trevliga träffar då och då med blandade märken dock!

Bor 100 km västerut i Urshult, så det blir ganska centralt i förhållande till Växjö, Karlshamn, Ronneby osv där det finns en del träffar också. Rullar minst 3 Sonetter här i kommunen, en Sonett tvåtakt, min V4 samt en Sonett III. Tanken var först att köpa ett objekt, men så dök denna upp där allt mekaniskt samt lack var klart. Kvarstod jobb med inredningen när jag köpte, samt att även bra grejer går att förbättra, så det är en ständig process att hitta perfekta delar mm…

Vad har du för modeller?

emul
    Moderator

Jag har en V4 -68 och en -69. Båda två hämtade från USA för ett antal år sedan och vrakbetonade. Samlat delar, gjort plåt, jagat golv och sånt men inte tagit itu. Har ju ett par andra också..dessutom gav jag och min far oss på att renovera en Sonett III -73 som vi faktiskt kommit ganska långt på. Står med nylackad kaross, helt isärskruvad och påväg ihop. El och motor håller min far för närvarande på med så sakteliga. Sen har jag ett par andra också, 95:a, 96:a och 99:a..å hus å båt å…ja, du förstår. 🙂

peter s
    Deltagare

Fått tag på en mer ”retro” 2 kg pulversläckare i polerat Rostfritt som är EN3 godkänd enl MHRF. Är ju inget krav på att dom måste vara typiskt röda, så denna blev perfekt.. 🙂

peter s
    Deltagare

Har tillverkat ett eget ”Post & Rally” stag. Använde 2,5 mm Rostfri plåt som jag bockade utifrån bild på ett original och hittade några gummibussningar etc på Biltema. Blev verkligen en förbättring så nu går det att växla betydligt snabbare och enklare, både upp och ner. Verkligen behövligt om man har trimmat och särskilt på Sonetten som har en annan vinkling på rattstången vilken inte gör den mer lättväxlad direkt..

Ska se om jag kan hitta ett original från SAAB, men detta funkar så länge… 😉

peter s
    Deltagare

Har tagit fram en egen dekal för luftrenarburken. Denna är laserskuren i polyester och det var inte helt enkelt att få dit då det är små enskilda bokstäver som gärna vill fastna i bäraren när man drar bort skyddsplasten. Väl på plats efter tre försök blev det bra. Egentligen skulle man kanske klarlacka ovanpå med en halvblank klarlack..

sabbe
    Deltagare

Hur har du fått tag på den gula dekalen på ventilkåpan?

Sabbe

peter s
    Deltagare

@Sabbe wrote:

Hur har du fått tag på den gula dekalen på ventilkåpan?

Sabbe

Den har Anders Jensen på saabstickers.com. Dessvärre ligger hans hemsida nere sedan några månader pga serverkrasch, men jag hoppas den återkommer då han har många reproducerade dekaler till Saab..

peter s
    Deltagare

Annan vinkel, suddig bild.. 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

@Peter S wrote:

Har tillverkat ett eget ”Post & Rally” stag. Använde 2,5 mm Rostfri plåt som jag bockade utifrån bild på ett original och hittade några gummibussningar etc på Biltema. Blev verkligen en förbättring så nu går det att växla betydligt snabbare och enklare, både upp och ner. Verkligen behövligt om man har trimmat och särskilt på Sonetten som har en annan vinkling på rattstången vilken inte gör den mer lättväxlad direkt..

Ska se om jag kan hitta ett original från SAAB, men detta funkar så länge… 😉

Intressant! Har funderat på att tillverka något liknande, men min nya V4:a är såpass tight att det inte känns så nödvändigt. Trodde staget mest var mot vibrationer, men det är klart att om hela drivpaketet vrider sig blir det ju inte enklare att växla. 🙄
    Hur har du fixat infästningen i karossen, det ser ut som någon slags motorkudde?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

peter s
    Deltagare

Gjorde en fuling med fästet i karossen! Svetsade på en kapad mutterhylsa, en M8 som är ca 20 mm lång i skallen på bulten till den övre/bakre länkarmlagringen. Har en motorkudde, den minsta med M8 från Biltema. Art no 63103

Janne Hagnell
    Moderator

Finurligt! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

peter s
    Deltagare

Beställde precis en omgång Toyo 310/ 155-15 att ha på mina originalfälgar. Tänkte testa dessa istället för Vredestein Classic. Tyvärr finns ju inte Firestone F560 att få tag på i den dimensionen längre (?!), och det var uppe i en annan tråd nyligen att det börjar bli ont om 155-15 rent generellt så det ska bli intressant med dessa ”outsiders”. Har F560 på mina RAC som är klockrena att åka på… 😉

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=75293750.121.16296&sowigan=So&Breite=155&Quer=&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=F-E-70-2&details=Ordern&typ=212820

Janne Hagnell
    Moderator

Och priset var ju trevligt också! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

rally
    Deltagare

Jag har ett sådant originalfäste att sälja

/Fredrik

peter s
    Deltagare

En teaser om vad dom komma skall… Exprimenterar lite för rätt retrolook. Camplet 400 GT som ska ”Saabifieras”…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng