SAAB Sonett II/V4 -68 #950

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB Sonett II/V4 -68 #950

• Detta ämne har 35 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-11 17:36 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    peter s
    Deltagare

Tänkte lägga upp lite bilder och text allteftersom. Bilen köptes 6 Juni 2013 och var då helt genomgången av föregående ägare. Detta gjordes mellan 2003 och 2009. När jag köpte bilen hade den då bara gått drygt 100 mil.

Mitt mål med bilen är att få den i så bra skick och så komplett som möjligt. Det kvarstod lite inredningsjobb som jag gjort. Här kommer lite blandade bilder..

Färgen är Sonett Blue och fanns bara tillgänglig from -69 på US-bilar.

Motorn är en 1700s med 32/36 förgasare, 7.2 kam, planat och avgasportat. Vid tillfälle ska jag även konvertera topparna för blyfritt..

Chassit är helt genomgånget med nya komponenter. Plåten var i princip rostfri då bilen ursprungligen såldes till Californien. Yttertrösklar är dock bytta…

peter s
    Deltagare

Fick tag i bra stolar som jag har låtit sy om med original material, likväl som dörrsidor mm.

kallelse

peter s
    Deltagare

Riktning av fälgar i trycksvarv..

peter s
    Deltagare

Omklädning av bakre panel samt montering av uppfräshade originalgaller/ramar som är tillverkade i väldigt tunn aluminium..

Snyggt! Riktigt fint motorutrymme!

peter s
    Deltagare

En bild till…

Skickat från min HTC One S via Tapatalk

peter s
    Deltagare

@Christian Haugsöen wrote:

Snyggt! Riktigt fint motorutrymme!

Tackar…

Skickat från min HTC One S via Tapatalk

96GT
    Deltagare

Wow… färgen är ju helt underbar…

Lilln
    Deltagare

Riktigt fin bil du fixat till!

Sent from my iPhone using Tapatalk

peter s
    Deltagare

@96GT wrote:

Wow… färgen är ju helt underbar…

@Lilln wrote:

Riktigt fin bil du fixat till!

Tackar! Måste ge Tomas och Fredrik G det största berömmet då dom har gjort den stora renoveringen. Jag håller mest på med finputset nu och byter det som går att byta till bättre. Färgen är som sagt Wow, och jag är inte ledsen över att först missat att köpa Tomas G:s röda Sonett när jag sedan fick erbjudandet att köpa denna (Fredrik G) istället.. 🙂

Se mer bilder på Tomas hemsida http://www.saabsidan.tk

Den är en riktig ”headturner” och man får många glada hälsningar och tummar upp mär man är ute och åker. Den är en riktig tjusning att köra också och jag använder den flitigt.. Blev nog 300 mil förra sommaren, då trots att man åker ” annan” sommarbil också. 😉

Det är ju tyvärr lite glest med Saabträffar i södra Kronoberg/Blekinge men jag hakar på lite andra ”lokala” klubbar på deras veckoträffar också, så ser ni bilen ute vet ni..

Lägger upp en trevlig bild från invigningen av nuvarande lokaler där världens äldsta Saabhandlare fortfarande är aktiv, nämligen Autoverkstaden i Tingsryd..

vidar
    Deltagare

@Peter S wrote:

En bild till…

Så fin! När jag blir vuxen ska jag också ha en sonett. 🙂

Tomas Rosendahl
    Deltagare

Hej Peter,

Roligt att du är nöjd med bilen och att du fortsätter att förbättra den. Jag tycker att kulören är snyggare än den röda som jag hade. På en Sonett träff så är ju 80% av bilarna röda. Av alla Sonetter som jag sett så är chassit på din bil förmodligen den finaste jag sett. Det är som sagt bara yttertrösklarna som är bytta.

Ha en bra Sonett sommar

Tomas

Morten S.
    Moderator

Nydelig bil! :AP Sonett V4 er min favoritt blant Sonettene .

(Har redigert og radert enligt ditt ønske)

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

emul
    Moderator

Blir sugen på att ta itu med nån av mina! Men, garage, panna bla bla bla bla bla borde gå först… Kul att se den igen, den är väldigt fin! Vart finns du? Såg att du skrev Blekinge..jag finns i Kalmar. Finns endel Sonetter härikring och trevliga träffar då och då med blandade märken dock!

Janne Hagnell
    Moderator

Den färgen slår tom Cosmic Blue!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng