Saab V4 -75 (Masens)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 -75 (Masens)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 -75 (Masens)
- Detta ämne har 58 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-12 17:55 av Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
heja alla glada saab människor. som nu på saabklubben, dock inte medlem ännu, betalas när lönen kommer. Jag är en killa på väg mot 40 som bor i dalarna. Är lastbilsmekaniker med ett stort saab intresse, vilket inte gillas av alla i familjen.Nu tänkte jag lägga upp lite bilder på renoveringen av min v4 från 75.Bilen ska bli i orginalskick, så gott det går. Bilen köptes ny 1975 av frugans morfar. När han insåg att han inte skulle köra mer bil vart det skänkt till frugans kusiner. De turades om att ha den tills att de ledsnade och gav bilen till oss. Jag använde den flitigt. Men efter några år så vart tanken att den skulle renoveras och vart då tyvärr stående. Men nu har jag beslutat mig att görs i ordning bilen. Den ska vara klar innan skolavslutningen. Så det blir lite stressigt. Fast tanken är att i år få en fin utsida då insidan duger just nu. Nog pratat från min sida, nu till lite bilder.
Som den ser ut nu
hyven är riktad slipad och spacklad, efter att dessa bilder är tagna, det kommer fler. Huven var inslagen mitt på ryggen som finns på huven. Fick hjälp med det av riktig påtslagare, vilket inte är min starka sida
insidan av huven
Infästningen till låsbygeln på bakluckan hade gett vika. så den riktades och svetsades
All falsrost slipades med en specialmaskin, som kan liknas vid en stålkrats, men resultatet blir son blästrat. Det positiva är att man slipper sanden
Öppnade även falsen på ett ställe där det rostat ordentligt för att göra rent.
Det vart att lägga i epoxy grund i falsen innan den knackades ihop igen.
Bild kommer på det färdiga resultatetLagade sprickor vid fästena till gånjärnen. Gammal lagning som var mindra fin.
nytt försök
nu är luckan slipad, så spackling av skador återstår
Nu ska jag inte ta åt mig all ära av arbetet. Jag har hjälp med spackling och slipning. då det finns bättre folk till detta. Kommer mer snart
det har hänt en del på bilen. först biler på bakluckan där rosten fanns i falsen. Och en där den rostskyddats vid falsen
Backluckan är nu slipad och klar på insidan
Ett litet märke som ska sparas
Har även börjat med en vänster dörr. Den var “rostfri” sådet börjades med att göra rent i falserna.
Före
Vid övre gångjärnet hade det spruckit i plåten så det vart att laga
Nytillverkad plåt
Jag vart väldigt nöj med det. Efter det vände jag på dörren. Suck. dörren som verkade så fin med nån liten buckla på var rejält bucklig. Har nu nu på inrådan av kunnogt folk slipat dörren plåren. Min experthjälp ska kolla närmre på den kommade vecka och se om den går att rikta upp det.
Innan slipning
Det var allt för denna gången
mars 10, 2009 at 00:09 #137010“All falsrost slipades med en specialmaskin, som kan liknas vid en stålkrats, men resultatet blir son blästrat. Det positiva är att man slipper sanden”
Var skaffar man detta verktyg ? Låter som exakt vad jag behöver ! Ser ut att bli ett ypperträffligt resultat !
/ Kenth
http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/pdf/49202716105
här är enlänk till maskinenmars 10, 2009 at 23:54 #137070Tack för det!
Ska ta en tur förbi Würth imorrn å se på den och om den ryms i budgeten 🙂Vad använder du för “borste” på den ? Den fina smala, eller ?
/ Kenth
mars 11, 2009 at 11:59 #137088Stefan wrote:dom där borstarna har jag sett som universal till borrmaskin? också. Var vet jag inte men jag fick en provsats av nån säljare engång och det var inte till nån särskild maskin.Jo, det känns liksom mer aktuellt. Den fina maskinen kostade tyvärr 3500:- och det är liksom lite utanför min verktygsbudget :crying: .
Men det är väl bara att hålla ögonen öppna…
/ Kenth
Saabcustom wrote:Stefan wrote:dom där borstarna har jag sett som universal till borrmaskin? också. Var vet jag inte men jag fick en provsats av nån säljare engång och det var inte till nån särskild maskin.Jo, det känns liksom mer aktuellt. Den fina maskinen kostade tyvärr 3500:- och det är liksom lite utanför min verktygsbudget :crying: .
Men det är väl bara att hålla ögonen öppna…
/ Kenth
har du provat denna ?
Den kör jag med funkar kalas för migDet har jobbats en del på bilen trots att jag inte skrivit något här.
Jag har slipat en skärm helt plåtren, nu ska den grundas och finspacklas.HAr även fått min högerdörr riktad, så nu ska den spacklas och slipas.
Nu i lördags var det dak-marknad i falun. Varten del handlat. Kanske inte delar jag behöver i dagsläget, men bra att ha.
Drevsatsen kostade 200 och kopplingen 300. Vart en nedre kopplingscylinder för två hundra. Nu behövs en övre eller en repsats till den. Mer bilder kommer efter nästa helg då bilen ska få komma intill jobbet och det ska börjas med karossen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.