Saabentusiaster i pressen
- Detta ämne har 34 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-19 16:44 av Lollo.
-
FörfattareInlägg
-
Lite om mig:
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.602150Vaken med P3 & P4:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2689&grupp=9119&artikel=3376551Ett inslag ifrån västerbottensnytt 100107 om min Saab 99 Turbo -79
http://svt.se/2.33919/1.1837203/entusiaster_haller_saab_vid_liv?lid=puff_1839077&lpos=lasmer
Rune
januari 18, 2010 at 09:29 #151502Nedan lite från Borås Tidnings webbilaga om manifestationen “SAVE SAAB – SELL SAAB”
Borås Tidning webbilaga 2010-01-16
Borås Tidning webbilaga 2010-01-17
Tråkigt med de negativa kommentarerna dock.
/AndersEn liten notis fra Stavanger 🙂
http://www.aftenbladet.no/fritid/bil/1145886/Sammen_for_Saab.htmljanuari 31, 2010 at 11:59 #152308Hans Willebrant i Aftonbladet debatt 31 januari
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookBengt Akesson wrote:När jag diskuterar detta tema med mina Saab-kompisar i Tyskland, Sverige och Danmark, så komma vi till samma resultat som Hans Willebrant har skrivet i aftonbladet.
Ja, om nu Saabfabriken är så effektiv som dom säger så borde man kunna få fram detta och tjäna pengar ändå? Jag skulle vilja se att Saab blir ett folkets val igen, och ta marknad från urtrista Asien-vagnar som alla ser likadan ut och erbjuder noll och intet extra jmf med alla andra. Det borde gå? Skapa en og900 CombiCoupe för 2010-talet som inte är nedlastad med dyr teknik. Men det kanske är det som är problemet, vi är så vana vid alla denna teknik i moderna bilar att det inte går utan längre? Men se på alla yaris, Golfar etc som rullar – nog borde det finnas en dylik Svensk bil som det står Saab på? Kryddat med spännande motorteknik och Skandinavisk design som Trollhätte folket knåpar ihop. Jag köper!
Jag hade också gärna sett en mindre modell från Saab. Kanske nästa 9-3 blir mindre än dagens? Men först tror jag att man måste skapa sig mer ekonomisk handlingsfrihet med bilar som ger bättre marginaler. 9-5 lär ge en utmärkt marginal. Den verkar också, trots sin storlek, ge mycket bättre bränsleekonomi än dagens 9-3 & 9-5.
Återstår att se vad 9-4 ger för vinstmarginaler. Jag tror inte att den ger speciellt mycket marginal eftersom den tillverkas i Mexico och inte i THN, och att det är flera som skall ha del av kakan innan den hamnar hos kund.
EIB-lånet på 4,3MD är öronmärkt för nya spännande alternativa framdrivningssätt och kanske säkerhet, men knappast en ny bilmodell.
Med andra ord tror jag att en liten spelare som Saab får svårt att få volym, marginal och vinst på egna, mindre bilar. Och GM´s /Lütz misstag med badge engineering lär inte upprepas.
Skall det bli en småbil från Saab återstår alltså ett fruktbart utvecklingssamarbete med en annan tillverkare. Lancia Delta och Subaru var/är fina bilar, men det var inga Saabar. Alltså måste ett samarbete med en mindre bil ske på ett djupare plan. Se tex plattformsamarbetet som skapade Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Fiat Croma och SAAB 9000. En helt annan storleksklass, men ändå ett fruktbart samarbete. Och vilken av de fyras gäng lyckades bäst? Min uppfattning är Saaben!
februari 13, 2010 at 10:04 #153112Åter till ämnet 🙂
Ingemar Söderlindh i Sydsvenskan 13 februari
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebook -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.