Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Forum / Övrigt / SSR / Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Forum / Övrigt / SSR / Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 15, 2002 at 23:47 #11542

      Hej!
      99 rallyturbon ”JFJ660” som står på muséet i Trollhättan; Vad är det för bil EGENTLIGEN? :confused:
      MVH
      /En undrande Krister

        november 20, 2002 at 23:26 #80868

        Hej!
        Någon? Ingen??
        /Krister

          november 21, 2002 at 09:27 #80869

          JFJ660, SAAB 99GL-2SNL-CM 1977

          /CJ

            november 21, 2002 at 12:30 #80870

            Saab är dess förste ägare och har varit registrerade på den sedan 760816 då den för övrigt även regbesiktigades. Bilen har varit avställd sedan 1978-11-30.

              Anonym
              november 21, 2002 at 13:40 #80871

              Mats: Sitter du vid en speciellt betrodd dator som kan kolla i bilregistret eller finns det någon länk som ala kan använda? Jag har letat efter en länk i detta forum (jag tror det var här jag såg den för några månader sedan) till ett bilregister som åtminstone talade om vilken sorts bil och årsmodell ett registreringsnummer hörde ihop med. Jag har inte hittat den länken. Någon som vet var den finns?

                november 21, 2002 at 13:46 #80872

                Hmmm… avställd sedan ´78… Då har den inte tävlats med överhuvudtaget då eller? När byggdes den om till tävlingsutförande? Nån som vet?
                Mats J.: Vill gärna ha bilder på din EMS till hemsidan, kan du maila det till mig?
                ems@minpost.nu
                /Krister

                  november 21, 2002 at 14:50 #80873

                  Hmmm. Nu ska vi se. Jo min dator som jag har på mitt kontor ligger direkt på CBRs system. Jag kan gå in här och kolla runt lite, ställa av och på fordon samt göra lite ägarbyten och så där. Systemet har tyvärr begränsningar så jag inte föra öven en Ferrari på mig om jag skulle se någon på gatan…. Svaret på din fråga är att det är inte någon publik uppkoppling som jag har.

                  Krister. Jo jag TROR att det kan ha tävlats med den. Men även om den har varit avställd så kan man ju tävla om det är på avlysta vägar. karossen kan ha haft en annan identitet också. mmen så är det det där med årsmodellen. Det är en 77:a. Och man tävlade väl med Turbo CC:n till en början?

                  Jo jag kan maila bilder på min EMS till dig senare. Tills dess kan du njuta av de som finns på Västerås 99 Club:s hemsida:

                  http://hem.passagen.se/saab.99/medlem20.htm

                  Har just varit ute och gasat lite i skogen när jag körde ut dottern till stallet. Den låter så gött med det här 2″-systemet från Simons…

                    Anonym
                    november 21, 2002 at 15:30 #80874

                    Rattväxel:Sidan som du är ute efter är möjligtvis denna:http://www.serier.tv/aero/bilreg.php där man kan söka på regnummer och få fram modell, år,regdatum och effekt.

                    Mvh

                      Anonym
                      november 21, 2002 at 18:05 #80875

                      Mats: Då var det som jag trodde. För resten – vem vill ha en Ferrari i snöslasket?
                      Daniel: Det var absolut inte denna länk, men det gör inget för den här var bättre. Tack så mycket. Jag höll på att bränna datorn när jag skulle kolla hur många V4or från 75 det finns kvar. Jösses vad många det var 😮

                        november 21, 2002 at 18:58 #80876

                        Jag tar gärna emot en Ferrari av valfri sort så här till snöslasket.

                          november 21, 2002 at 21:36 #80877

                          HRD993 SAAB 99EMS 2SN LHD 2,0IM 75 750602 132 179.52
                          Om dessa effektsiffror stämmer så hade alltså Per Eklund 179,52 hk i sin stdA 99!? Måste vara nåt sorts rekord för en std-motor isf.
                          Mats J: Har du fortfarande ett Simons 2″ till 99 till salu? Eller är det det som du har monterat på din EMS?
                          /Krister

                            november 21, 2002 at 22:07 #80878

                            Oki, tillbaks till vad denna tråd handlade om från första början… Någon som sitter inne med lite mer info angående muséets ”Blomqvist”-99a? Den är ju lite ”fel” tycker jag, då jag aldrig har sett någon bild från tiden det begav sig på nån turbobil med de blå/gula stripsen som sitter på muséets bil. Men jag har ju iofs knappast sett alla bilder som tagits på dessa bilar… :rolleyes: Jag vet iaf att bilen som vann Svenska 1979 inte hade dessa stripes, men det verkar som om muséet vill få oss att tro att deras bil är den som Blomqvist körde hem segern med. Då kommer ju regnumret in i bilden. JNF 756 hette bilen som Stig körde i Svenska ´79, bilen som står på muséet heter JFJ 660. Som Mats J skrev, så kan ju identiteten vara bytt. Men varför byta identitet? Och vart tog JNF 756 vägen??
                            :confused: /Krister

                              november 21, 2002 at 22:27 #80879

                              JNF 756 finns det bara papprena kvar utav & de ägs utav den inte helt okände ”Björke” Bertil
                              & är inte till salu!

                              Troligtvis så har de papprena suttit på Museets bil Mfl karosser.

                              /Fredrik

                                november 22, 2002 at 10:16 #80880

                                Enligt registret ovan: JNF756 SAAB 99EMS 2SN LHD 2,0IM årsmodell -75 inregistrerad 760812 effekt 177kW, 240.72Hk
                                Det bjöds nog på rejält med åka när Blomqvist släpte lös alla 240Hk…

                                /CJ

                                  november 22, 2002 at 17:34 #80881

                                  Krister,
                                  Ja jag har ett nästan nytt Simons system liggandes. Alltså ett som är gjort för en 99:a. Köpte det på annons tidigare i höstas. Följde med ett extractorrör och det var det som jag var ute efter egentligen. Visst kan du få köpa systemet om du vill. Utan extractorröret då.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.