Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Forum Övrigt SSR Saabmuséets "Blomqvist"-99a

  • Detta ämne har 38 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-17 22:07 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11542
    krister k
    Deltagare

    Hej!
    99 rallyturbon ”JFJ660” som står på muséet i Trollhättan; Vad är det för bil EGENTLIGEN? :confused:
    MVH
    /En undrande Krister

    #80868
    krister k
    Deltagare

    Hej!
    Någon? Ingen??
    /Krister

    #80869
    christer json
    Deltagare

    JFJ660, SAAB 99GL-2SNL-CM 1977

    /CJ

    #80870
    mats jonsson
    Deltagare

    Saab är dess förste ägare och har varit registrerade på den sedan 760816 då den för övrigt även regbesiktigades. Bilen har varit avställd sedan 1978-11-30.

    #80871
    anonymous
    Deltagare

    Mats: Sitter du vid en speciellt betrodd dator som kan kolla i bilregistret eller finns det någon länk som ala kan använda? Jag har letat efter en länk i detta forum (jag tror det var här jag såg den för några månader sedan) till ett bilregister som åtminstone talade om vilken sorts bil och årsmodell ett registreringsnummer hörde ihop med. Jag har inte hittat den länken. Någon som vet var den finns?

    #80872
    krister k
    Deltagare

    Hmmm… avställd sedan ´78… Då har den inte tävlats med överhuvudtaget då eller? När byggdes den om till tävlingsutförande? Nån som vet?
    Mats J.: Vill gärna ha bilder på din EMS till hemsidan, kan du maila det till mig?
    ems@minpost.nu
    /Krister

    #80873
    mats jonsson
    Deltagare

    Hmmm. Nu ska vi se. Jo min dator som jag har på mitt kontor ligger direkt på CBRs system. Jag kan gå in här och kolla runt lite, ställa av och på fordon samt göra lite ägarbyten och så där. Systemet har tyvärr begränsningar så jag inte föra öven en Ferrari på mig om jag skulle se någon på gatan…. Svaret på din fråga är att det är inte någon publik uppkoppling som jag har.

    Krister. Jo jag TROR att det kan ha tävlats med den. Men även om den har varit avställd så kan man ju tävla om det är på avlysta vägar. karossen kan ha haft en annan identitet också. mmen så är det det där med årsmodellen. Det är en 77:a. Och man tävlade väl med Turbo CC:n till en början?

    Jo jag kan maila bilder på min EMS till dig senare. Tills dess kan du njuta av de som finns på Västerås 99 Club:s hemsida:

    http://hem.passagen.se/saab.99/medlem20.htm

    Har just varit ute och gasat lite i skogen när jag körde ut dottern till stallet. Den låter så gött med det här 2″-systemet från Simons…

    #80874
    anonymous
    Deltagare

    Rattväxel:Sidan som du är ute efter är möjligtvis denna:http://www.serier.tv/aero/bilreg.php där man kan söka på regnummer och få fram modell, år,regdatum och effekt.

    Mvh

    #80875
    anonymous
    Deltagare

    Mats: Då var det som jag trodde. För resten – vem vill ha en Ferrari i snöslasket?
    Daniel: Det var absolut inte denna länk, men det gör inget för den här var bättre. Tack så mycket. Jag höll på att bränna datorn när jag skulle kolla hur många V4or från 75 det finns kvar. Jösses vad många det var 😮

    #80876
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag tar gärna emot en Ferrari av valfri sort så här till snöslasket.

    #80877
    krister k
    Deltagare

    HRD993 SAAB 99EMS 2SN LHD 2,0IM 75 750602 132 179.52
    Om dessa effektsiffror stämmer så hade alltså Per Eklund 179,52 hk i sin stdA 99!? Måste vara nåt sorts rekord för en std-motor isf.
    Mats J: Har du fortfarande ett Simons 2″ till 99 till salu? Eller är det det som du har monterat på din EMS?
    /Krister

    #80878
    krister k
    Deltagare

    Oki, tillbaks till vad denna tråd handlade om från första början… Någon som sitter inne med lite mer info angående muséets ”Blomqvist”-99a? Den är ju lite ”fel” tycker jag, då jag aldrig har sett någon bild från tiden det begav sig på nån turbobil med de blå/gula stripsen som sitter på muséets bil. Men jag har ju iofs knappast sett alla bilder som tagits på dessa bilar… :rolleyes: Jag vet iaf att bilen som vann Svenska 1979 inte hade dessa stripes, men det verkar som om muséet vill få oss att tro att deras bil är den som Blomqvist körde hem segern med. Då kommer ju regnumret in i bilden. JNF 756 hette bilen som Stig körde i Svenska ´79, bilen som står på muséet heter JFJ 660. Som Mats J skrev, så kan ju identiteten vara bytt. Men varför byta identitet? Och vart tog JNF 756 vägen??
    :confused: /Krister

    #80879
    fredrik
    Deltagare

    JNF 756 finns det bara papprena kvar utav & de ägs utav den inte helt okände ”Björke” Bertil
    & är inte till salu!

    Troligtvis så har de papprena suttit på Museets bil Mfl karosser.

    /Fredrik

    #80880
    christer json
    Deltagare

    Enligt registret ovan: JNF756 SAAB 99EMS 2SN LHD 2,0IM årsmodell -75 inregistrerad 760812 effekt 177kW, 240.72Hk
    Det bjöds nog på rejält med åka när Blomqvist släpte lös alla 240Hk…

    /CJ

    #80881
    mats jonsson
    Deltagare

    Krister,
    Ja jag har ett nästan nytt Simons system liggandes. Alltså ett som är gjort för en 99:a. Köpte det på annons tidigare i höstas. Följde med ett extractorrör och det var det som jag var ute efter egentligen. Visst kan du få köpa systemet om du vill. Utan extractorröret då.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng