Saabmuséets "Blomqvist"-99a
- Detta ämne har 39 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2022-06-23 13:51 av montnoveau.
-
FörfattareInlägg
-
Hej Mats! Hmmm, jag lade ett bud på ett extractor med sportavgas för flera månader sen… Så då var det du som bjöd högst! Har du monterat extractorn på EMS:en? Isf; Nån skillnad på gången i motorn?
Är nog intresserad av ditt system. Är det från grenrör och bakåt eller är det en ”halvsats”?
Hur låter bilen i kupen med Simons monterat? Hur är passformen? Och sist men inte minst; Hur många pengar vill du ha?
/Kristernovember 23, 2002 at 13:26 #80884hej hopp–
nu måste jag göra en litet inlägg…
när ni kollat min hrd 993..så har den lite mycket effekt i pappren,,det beror ju på att den det sista gick i nationell klassen å inte i std A.
std a reglementets bilar låg väl runt 135-140 hk..
i svenska 78 åkte per hgf 641 å den var runt 155 hk samma gällde väl jean paul perousses bil i rac 77 den hade väl lite mer effekt än en std a den oxå..november 23, 2002 at 18:57 #80885det skulle vara intressant å veta vad det är för historia på 99a turbon på museet. har den tävlats med ? det måste väl finnas nån som känner till historiken..?
november 23, 2002 at 19:20 #80886det som kan sägas om jnf 756..så såldes den utav saab 6 jan 82.påskriften är utav paul broman till en kvinna i djursholm,hon representerade kung karl hotel i sthlm på något sätt..sedan såldes den till eken johansson.den 1 a maj 1984 han hade bilen till den 27 dec 85 till peter friberg.har bilen på film från vårdkasloppet backtävling i övik. sedan köpte christer åkerlund örebro bilen,
20 jan 1987.nästa ägare var lars hjelmberg från väcelsång den 11 juli 88 hände detta..
för att sedemera hamna i bertil johanssons ägo
den 2a now 91.. å då verkar det som bilen hade gått hädan,
senaste tävlingen med stig blomqvist bakom ratten i jnf 756 var väl i svenska rallyt 1981 då som en blå publimo 99a ..
de regestreringspapper som finns på bilen är väl att den var reggad med förhöjd motor effekt 76-05-26. då med 162 kw å skyddsbur.. då gick den som 16 ventilare-
sen så kom ett nytt regintyg 15 jan 1981 då var effekten 177 kw spårvidden hade ändrats fram å bak å handbromsen satt på bakhjulen,,,
men detta borde ha funnits på bilen redan som 16 ventilare då handbroms på bakhjulen var tillåtet i special klassen…detta äv vad jag hade å bidraga med..
mvh åke .Hej Åke!
Håller med dig, nån måste ju veta vad muséets bil kommer ifrån.
Har kollat HXE 404 och HBZ 324 oxå: HXE: 87kw=118,32hk. HBZ: 88kw=119,68hk
Hittade även CUB 551: 101kw=137,36hk.
Var CUB Eklunds 16v??
Och för alla 99t-fans: Det finns en hel del EMS ´75-77 med 107kw=145,52hk. Förserieturbosar..? Maybe…
http://www.serier.tv/aero/bilreg.php
/Kristernovember 24, 2002 at 19:23 #80888Krister!
Bjöd högst?? Jag bjöd knappt. Nej jag har inte hunnit montera extraktorrören. Det kommer från Misab och är tillverkat av RAY/Simons som även gjorde stdA-rören. Tror att det är gjort i samma fixturer. Avgassystemet har gått mindre än 50 mil. Troligen har det knappt gått 1 mil. Och det är inkl främre dämpare.
Förserie turbo?? Nej nej. Man körde runt på EMS-papper och dylikt. Vad som stod i papperen var ointressant. Det var vad som stod på bilen och vad som fanns under huven som räknades.
Åke! är det inte JNF 756 som Bertil har i dag då.Han har en 99:a reggad på sig men jag har glömt bort vilken. Eller är det JKM776 han har?
/ake svantesson
Bara en liten rättelse till ditt inlägg ovan, Vårdkasloppet går/gick i Härnösand, och målgången ligger uppe vid vindsnurran man ser ifrån E4an när man passerar stan.
http://www.hmk.ymex.net/rcb.htm
mvhNicke
november 26, 2002 at 15:00 #80891CUB551 tycks finnas i Mellerud enligt CBR. Men var inte det en StdA-bil ursprungligen??
november 26, 2002 at 22:00 #80892nicke,,,tack…
rörde ihop…visst är det så..
det jag har på video vann stig före bror ..
ola hade ett hål i laddluftkylaren,,varvid bilen inte gick så bra..men det gick som fan ändå uppför..fullgas gick den bara på..*ler*november 30, 2002 at 13:34 #80893varför kan inte saabmuseet kommentera..sin egna bil så slipper vi hålla på med spekulation..
om inte annat för att det är intressant att få reda på vilken bil som står där..
är jag ensam å tycka så här??
mvh åke svantessonKänsligt ämne kanske..? Muséet vill ju få det till att det är bilen som vann Svenska ´79, men att identiteten inte stämmer vet vi. Har en egen liten observation som du Åke S kanske kan svara på; Har sett lite bilder innifrån kupén på Saabs tävlings-99or, och jag tycker det ser ut som att rattstången var nedflyttad på dem. Kan tänka mig att stolarna monterades så lågt som möjligt för att sänka tyngdpunkten, och med 99ans ”busslutning” av ratten skulle det krävts aparmar för att kunna ratta. Därav sänktes ratt/rattstång. Stämmer detta, eller har jag fel? Om min observation är korrekt så tror jag ännu mindre på att muséets bil vann Svenska ´79, då ratt/rattstång sitter på ”originalplats” på muséetbilen… Men som sagt; NÅN måste ju sitta inne med svaren på alla frågor!?
/Kristerdecember 1, 2002 at 01:56 #80895hej krister..
jo det är nog rätt..
rattstången som man skjutit i en bit i fästet å sedan förstärkt. det sänkte stången så man fick en bättre körställning .
mvh åke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.