Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Forum / Övrigt / SSR / Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Forum / Övrigt / SSR / Saabmuséets "Blomqvist"-99a

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2002 at 19:12 #80882

      Hej Mats! Hmmm, jag lade ett bud på ett extractor med sportavgas för flera månader sen… Så då var det du som bjöd högst! Har du monterat extractorn på EMS:en? Isf; Nån skillnad på gången i motorn?
      Är nog intresserad av ditt system. Är det från grenrör och bakåt eller är det en ”halvsats”?
      Hur låter bilen i kupen med Simons monterat? Hur är passformen? Och sist men inte minst; Hur många pengar vill du ha?
      /Krister

        november 22, 2002 at 19:50 #80883

        ja har ett 2 tums system till en saab 99cc 74-75 använt 50 mil sen nytt bytes mot ett original system nytt mvh niklas

          november 23, 2002 at 13:26 #80884

          hej hopp–
          nu måste jag göra en litet inlägg…
          när ni kollat min hrd 993..så har den lite mycket effekt i pappren,,det beror ju på att den det sista gick i nationell klassen å inte i std A.
          std a reglementets bilar låg väl runt 135-140 hk..
          i svenska 78 åkte per hgf 641 å den var runt 155 hk samma gällde väl jean paul perousses bil i rac 77 den hade väl lite mer effekt än en std a den oxå..

            november 23, 2002 at 18:57 #80885

            det skulle vara intressant å veta vad det är för historia på 99a turbon på museet. har den tävlats med ? det måste väl finnas nån som känner till historiken..?

              november 23, 2002 at 19:20 #80886

              det som kan sägas om jnf 756..så såldes den utav saab 6 jan 82.påskriften är utav paul broman till en kvinna i djursholm,hon representerade kung karl hotel i sthlm på något sätt..sedan såldes den till eken johansson.den 1 a maj 1984 han hade bilen till den 27 dec 85 till peter friberg.har bilen på film från vårdkasloppet backtävling i övik. sedan köpte christer åkerlund örebro bilen,
              20 jan 1987.nästa ägare var lars hjelmberg från väcelsång den 11 juli 88 hände detta..
              för att sedemera hamna i bertil johanssons ägo
              den 2a now 91.. å då verkar det som bilen hade gått hädan,
              senaste tävlingen med stig blomqvist bakom ratten i jnf 756 var väl i svenska rallyt 1981 då som en blå publimo 99a ..
              de regestreringspapper som finns på bilen är väl att den var reggad med förhöjd motor effekt 76-05-26. då med 162 kw å skyddsbur.. då gick den som 16 ventilare-
              sen så kom ett nytt regintyg 15 jan 1981 då var effekten 177 kw spårvidden hade ändrats fram å bak å handbromsen satt på bakhjulen,,,
              men detta borde ha funnits på bilen redan som 16 ventilare då handbroms på bakhjulen var tillåtet i special klassen…detta äv vad jag hade å bidraga med..
              mvh åke .

                november 23, 2002 at 21:31 #80887

                Hej Åke!
                Håller med dig, nån måste ju veta vad muséets bil kommer ifrån.
                Har kollat HXE 404 och HBZ 324 oxå: HXE: 87kw=118,32hk. HBZ: 88kw=119,68hk
                Hittade även CUB 551: 101kw=137,36hk.
                Var CUB Eklunds 16v??
                Och för alla 99t-fans: Det finns en hel del EMS ´75-77 med 107kw=145,52hk. Förserieturbosar..? Maybe…
                http://www.serier.tv/aero/bilreg.php
                /Krister

                  november 24, 2002 at 19:23 #80888

                  Krister!

                  Bjöd högst?? Jag bjöd knappt. Nej jag har inte hunnit montera extraktorrören. Det kommer från Misab och är tillverkat av RAY/Simons som även gjorde stdA-rören. Tror att det är gjort i samma fixturer. Avgassystemet har gått mindre än 50 mil. Troligen har det knappt gått 1 mil. Och det är inkl främre dämpare.

                  Förserie turbo?? Nej nej. Man körde runt på EMS-papper och dylikt. Vad som stod i papperen var ointressant. Det var vad som stod på bilen och vad som fanns under huven som räknades.

                  Åke! är det inte JNF 756 som Bertil har i dag då.Han har en 99:a reggad på sig men jag har glömt bort vilken. Eller är det JKM776 han har?

                    november 25, 2002 at 14:04 #80889

                    Nix. Det var JNF 756 han hade stod på sig i registret.

                      november 26, 2002 at 12:25 #80890

                      /ake svantesson

                      Bara en liten rättelse till ditt inlägg ovan, Vårdkasloppet går/gick i Härnösand, och målgången ligger uppe vid vindsnurran man ser ifrån E4an när man passerar stan.
                      http://www.hmk.ymex.net/rcb.htm
                      mvh

                      Nicke

                        november 26, 2002 at 15:00 #80891

                        CUB551 tycks finnas i Mellerud enligt CBR. Men var inte det en StdA-bil ursprungligen??

                          november 26, 2002 at 22:00 #80892

                          nicke,,,tack…
                          rörde ihop…visst är det så..
                          det jag har på video vann stig före bror ..
                          ola hade ett hål i laddluftkylaren,,varvid bilen inte gick så bra..men det gick som fan ändå uppför..fullgas gick den bara på..*ler*

                            november 30, 2002 at 13:34 #80893

                            varför kan inte saabmuseet kommentera..sin egna bil så slipper vi hålla på med spekulation..
                            om inte annat för att det är intressant att få reda på vilken bil som står där..
                            är jag ensam å tycka så här??
                            mvh åke svantesson

                              november 30, 2002 at 22:38 #80894

                              Känsligt ämne kanske..? Muséet vill ju få det till att det är bilen som vann Svenska ´79, men att identiteten inte stämmer vet vi. Har en egen liten observation som du Åke S kanske kan svara på; Har sett lite bilder innifrån kupén på Saabs tävlings-99or, och jag tycker det ser ut som att rattstången var nedflyttad på dem. Kan tänka mig att stolarna monterades så lågt som möjligt för att sänka tyngdpunkten, och med 99ans ”busslutning” av ratten skulle det krävts aparmar för att kunna ratta. Därav sänktes ratt/rattstång. Stämmer detta, eller har jag fel? Om min observation är korrekt så tror jag ännu mindre på att muséets bil vann Svenska ´79, då ratt/rattstång sitter på ”originalplats” på muséetbilen… Men som sagt; NÅN måste ju sitta inne med svaren på alla frågor!?
                              /Krister

                                december 1, 2002 at 01:56 #80895

                                hej krister..
                                jo det är nog rätt..
                                rattstången som man skjutit i en bit i fästet å sedan förstärkt. det sänkte stången så man fick en bättre körställning .
                                mvh åke

                                  december 1, 2002 at 10:17 #80896

                                  Hej..
                                  Den bilen var jag och tittade på 1990 när jag skulle köpa ny rallybil, men han kunde inte bestämma sig för om han skulle sälja den så det blev aldrig någon affär. Vit med blå sreck var den då.

                                  Mvh Roger

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.