- Detta ämne har 37 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-18 21:10 av .
- FörfattareInlägg
- 30 december, 2008 kl. 14:16 #19269
tommy
DeltagareAlla vi som gillar saab, vi tänker hur det kommer att gå för dess framtid. Ingen av oss saabfantaster vill att saab skall begravas och aldrig återuppstå, eller? Frågan är hur saab skall kunna räddas.Som saab-ägare känns det inte så roligt.
Tanken for i mig att vad händer om saab begravs, man köper en ny eller beg. bil kommer andrahandsvärdet att sjunka? Vad händer med reservdelar och garantier? Faller de bort då?
O.k reservdelar skall finnas efter det att en modell försvinner i upp till 10 år.Frågan är dock , gäller det nu om saab försvinner?
Ex, jag äger en saab 9000. Mekanikern sa att det finns inte så mycket delar att köpa till den modellen nu, det är ju 10 år sen de la ner den modellen.
Alla kommer att smutskasta saab.
Jag har ett bra förslag. Porsche går in och köper saab. Tänk vilken fin och sportig saab vi då skulle få se.Porsche är en av världens starkaste märke nu.
Alla vi saabfantaster får be en stilla bön nu,och hoppas att 2009 blir ett bättre år.
Till slut Gott nytt år alla SAAB-vänner.MVH Tommy Larsson
30 december, 2008 kl. 18:10 #132648nbottning
Deltagare”O.k reservdelar skall finnas efter det att en modell försvinner i upp till 10 år”
Finns väl ingen sådan regel. Vad som utgår till de bilar jag jobbar med saknar helt sans och logik ibland. Tyvärr.
//Per
30 december, 2008 kl. 18:18 #132650nbottning
DeltagareVad gäller Saabs framtid tror jag inte att sagan är all. Däremot saknas nog köpare till Saab just nu. Men det skulle förvåna mig om svenska staten -ironiskt nog med tanka på regeringens idelogiska grund- skulle låra SAAB falla.
30 december, 2008 kl. 18:50 #132657Martin
DeltagareGM-aktien satte i varje fall fart börsen i USA idag när GM fick ett tillskott på uppskattningsvis 5,5 MD USD
Vad det innebär för Saab Automobile AB tänker/törs jag inte spekulera i, men det är i varje fall åt rätt håll. Det som talar för Saab är att man har ett modellprogram som blir allt starkare och bredare, man har en slimmad och kostnadseffektiv produktion, vilket våra vänner på Hisingen (ännu) inte har i samma omfattning. Kan man ”bara” marknadsföra detta modellprogram på rätt sätt vore det väl f-n om inte hjulen sätter fart igen.
Hur det ser ut på utvecklingssidan vet jag inte, men Saab har ivf en betydelsefull roll inom utvecklingssidan hos GM. Att GM ser styrkor i SAAB är helt klart, annars hade man aldrig tagit dessa år av förluster sedan man gick in som hälftenägare för snart 20 år sedan. Jag avundas inte kamraterna i bilbranschen. Dyra och relativt långa utvecklingscykler i kombination med en stark konjunkturkänslighet.
Jag önskar att familjeekonomin just nu tillät en 9-3SC V6 gärna turbo-X. Då hade jag beställt direkt.
Idag hade jag nöjet att provköra en TurboX med cirka 370 hästar. :racesmile: Ägaren siktar på 500hk och jag kan glatt meddela att 370 räckte låååångt. Mappning återstod och efter den beräknas bilen ge 400hk.
Nästa steg blir tyngre… :thumbup: 😀 [color:#FFFFFF]143[/color]Kommentar till tidigare inlägg. Det skall finnas ett EU-krav på att bilproducenter skall hålla reservdelar till bilar i upptill 10 år efter att produktionen avslutats.
30 december, 2008 kl. 22:03 #132672nbottning
Deltagare”Det som talar för Saab är att man har ett modellprogram som blir allt starkare och bredare”
Absolut! Man har ju nya 9-5an ”klar”. Den kommer med fyrhjulsdrift, vilket saknats. Pratade med en av våra säljare och frågade om den ”är saab” och han sa att så var det, den såg fortfarande ut som en saab om än att det är en helt ny bil. Dom har endast sett den på bild dock.
Vidare tror jag också att GM vill ha kvar Saab, att det är till salu kanske mest är för sakens skull, för att man måste visa att man är beredda att göra vad som krävs.
Fick jag bestämma, skulle ett ”europeiskt GM” vara bäst. Saab + Opel. Skippa GM-US & Daewoo. Men det är vad jag tycker utifrån att jobba med dessa märken på eftermarknadssidan. Så skulle ju inte alla på mitt jobb säga 🙂
30 december, 2008 kl. 22:17 #132675Martin
DeltagareHej!
Intressant med tanken på ett europeiskt GM. Jag är inte insatt i förutsättningarna för det, men jag kan inte låta bli att tänka på kulturella erfarenheter i jobbet. Nu blir det generaliseringar, men det visar sig mycket snabbt att exempelvis svenskar och britter har mycket mer gemensamt och liknande tankesätt än vad britter och jänkare har.Jag vill absolut inte racka ned på jänkare, men de har annorlunda perspektiv jämfört med europeiska kollegor. Olika perspektiv är förstås berikande, men ibland kan det också vara hinder.
30 december, 2008 kl. 22:29 #132678nbottning
DeltagareMartin> Ja som en vän i branchen sa; ”Okej att det är kul med V8or som hobby, men att stå i bilkö med dom…” Det ligger en del i det. Olika tänk, vanor, krav och förväntningar på bilism.
Hörde även att efter att SUVen vart på kraftig nedgång i USA räckte det med att bensinpriset började dala så tog försäljningen mark igen. Tror inte man märker det i Sverige nu på samma sätt trots att bensinpriset var nere på 9:54 idag (Luleå). Nästan 5:- eller 35% lägre än i sommras…
30 december, 2008 kl. 22:35 #132680Martin
Deltagare30 december, 2008 kl. 22:47 #132681modo
DeltagareTyvärr kommer stora sågen ifrån min sida.
GM är nog dom som ligger risigast till att vända detta trots 5.5 miljarder.
GM har ju inte några bilmärken som är några storsäljare precis.SAAB – Jo jag gillar Saab men Volvo säljer bättre i lilla Sverige.
Opel är ju 5-6:e bilmärket i Tyskland.
Daewoo… du hör ju bara på namnet.Framtiden för SAAB hade nog sett bättre ut med andra ”bättre” bilmärken under GM flagg.
Allt är väl till salu men vem ska köpa i dessa tider?
Ja tror dock att Saab kommer att klara sig på ett eller annat sätt.
30 december, 2008 kl. 22:59 #132683nbottning
Deltagare”Daewoo… du hör ju bara på namnet.” Jag skriver Daewoo, men det korrekta är Chevrolet, Säger Daewoo av gammal vana och för att skilja dom från GM-US.
Opel gör riktigt bra bilar idag och ”Nya vectran” Insignia (Samma bottenplatta som nya 9-5) Känns riktigt lovande. Vi har en sedan hemma som jag bara hunnit titta o sitta lite, men som sagt. Jag tror på Opel. Skulle jag aldrig sagt för 5-10 år sedan.
13 januari, 2009 kl. 15:41 #133570tommy
DeltagareJag trodde det skulle bli mer skrivet om saabs framtid.Det är ju så aktuellt, speciellt som GM vill lägga ner saab. Det tror dock inte en professor i Göteborg. Han menar att det är en förhandling på gång i GM. Vi får hoppas att det går åt saabs håll.
mvh Tommy13 januari, 2009 kl. 16:16 #133573stefan
DeltagareHur ska en professor i göteborg veta vad som är på G på insidan i USA? Allting är ju bara spekulationer ända tills GM bestämmer sig för nåt konkret………
13 januari, 2009 kl. 16:30 #133575Lsoderlund
DeltagareDet hela handlar ju egentligen om dåligt ledarskap både från GM:s sida, men även dåligt ledarskap från Saabs sida här på svensk mark. Det går inte att sälja samma modell med mindre förändringar under längre perioder än 5-6 år. Utvecklingen går ju framåt med stormsteg. Hur länge skall egentligen Saab 9-5 tillverkas. Inne på 11 år nu.
GM:s ledarskap är ju egentligen ett skämt. Sämmre skött företag får man väl leta efter. Att tillverka ngt som köparna inte vill ha, och ändå försöka sälja dessa bilar med maximala rabatter som i sin tur leder till förluster för varje såld produkt.
Att amerikanerna är förtjusta i STORA bilar är ju inget nytt. Det är här den Amerikanska regeringen borde ställa krav på de Amerikanska biltillverkarna och ge de som köper en mindre bil vissa andra lättnader. Varför inte helt enkelt beskatta de stora SUV:arna och Pickisarna som de så mycket älskar med ett högre skatter. Då tvingas mer eller midre GM & Ford att tillverka mindre bilar.Saabs roll i GM-koncernen är ju minst sagt kluven. De tvingas dras med dålig publicitet pga GM vill tillverka 9-7X samt 9-2X (Trailblazer och Subaru Impreza). Att de prototyper man gjort aldrig leder någonstans för GM lägger locket på. De senaste åren har Saab egentligen bara visat prototyper, markanden vill ha prototyperna och vad händer. Det blir liksom aldrig ngt mer. Problemet är att Saab är beroende av GM, vilket ger GM ett enormt övertag maktmässigt. För vad Saab än behöver så ligger det slutgiltiga beslutet alltid hos GM. Vad GM sen gör med alla uppfinnigar från inovativa Saab är att låta de amerikanska märkena. Ett tydlige exempel är ju när Saab 9-3 biopower visades för första gången som prototyp med E100 motor och vad mer, jo en eldrift. Plug in hybriden som GM satte stop för, för att sedan lansera Chevrolet Volt – plug in-hybriden.
Saab ledarskap på svensk mark behöver verkligen förnyas. Man köper inte bara en bil idag, man köper sig en ”image”. Detta har Saab misslyckats med. Man försöker hela tiden se framåt, och göra missar, varför inte se bakåt i tiden samtidigt som man ser till vad konkurrenterna gör. Först då kan man lyckas i sin marknadsföring. När man väl går tillbaka till rötterna med Turbo X så gör man ingen som helst marknadsföring kring detta. Den som vill veta ngt måste leta upp infom. Helt fel approach.
Att man sedan struntar helt i att ta hand om kunderna efter genomfört köp gör ju inte att man får trogna kunder. Att man ska behöva bråka sig till saker är inte kul. När farsan köpte sin 9-5 Aero tog bilen in vatten som la sig kring baksätet. Saabs svar var att han hade hält vatten där med flit. Bra va?
Skall Saab överleva så måste man helt enkelt klippa navelsträngen med GM. GM kan fortfarande vara ägare, men måste låta Saab få fria händer. Det gäller alla andra varumärken inom GM också. De som inte får fria händer kan aldrig göra ngra vinster samt utveckla nya lösningar.
Sen all denna dåliga publicitet som Saab ALLTID får från motorpressen är inte alltid legitim, nästan alltid är den tagen ur tomma luften. Vilket är extremt tråkigt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
13 januari, 2009 kl. 17:00 #133578phermansson
DeltagareLägg till ett dåligt ledarskap för hela USA de senaste åtta åren också så kan det inte bli mer fel…
13 januari, 2009 kl. 17:10 #133581hotrodder
DeltagareSenast idag pratar dom ju om att flytta hem hela tillverkningen + utveckling till Trollhättan
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.