Se skillnad på OEM och eftermarknad på kamkedjesträckare

Forum Modellspecifika forum OG900 Se skillnad på OEM och eftermarknad på kamkedjesträckare

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-01-29 22:57.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #454921

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Hur kan man se skillnad på en saab original kamkedjesträckare jämfört en eftermarknad ProParts mfl? Det finns inga direkta märkningar att gå på eller nummer/stämpel. Köpte en sträckare från SSK 2016 där Jan var 99,9% säker på att den är en OEM då de kom från ett parti delar från Saabhandlare. Anledning att jag frågar är att eftermarknads-sträckarna är sisådär med kvalite och hållbarhet.

    Bifogar bilder på den jag köpte från SSK.

    //B

    Bilagor:
    #454930

    saabaero
    Deltagare

    Spontant ser inte den där ut att vara nytillverkad utifrån div små repor från maskinbearbetningen.
    Har å andra sidan inte klämt och detaljstuderat en eftermarknadssträckare.

    Själv har jag gått efter den gamla sanningen att det är bättre att behålla en sliten org sträckare än att montera en ny eftermarknadssträckare så nu har jag en glasslåda med sträckare liggande 🙂 🙂

    Vad händer egentligen med dessa när dom slits ?
    Sitter den någon tätning på insidan som blir dålig ?

    #455005

    e larsson
    Deltagare

    Jag renoverade en B204 för längesedan, tror det var 2003. Köpte då en eftermarknadssträckare på Speedparts.
    Den höll i ca. 1000 mil. Jag bytte då tillbaka till den gamla som jag hade sparat och den funkar fortfarande 6000 mil senare.
    Jag bytte i förebyggande syfte men det var ju korkat såhär i efterhand att inte köpa en originalsträckare. Det tog några år innan jag hörde att fler hade råkat ut för kassa sträckare men att det fortfarande förekommer är ju illa. Nu var det ju längesedan och det kanske inte är så längre men jag kommer ihåg att färgen var blankare på piratsträckaren.

    Jag hade tur att det bara var spännaren som gav sig. Jag märkte att det rasslade rejält under huven när jag körde sakta genom ett samhälle, tänkte att nu är motorn skrot igen så jag brydde mig inte om att stanna förrän jag var hemma en mil senare.
    När jag lyfte ventilkåpan upptäckte jag att sträckaren var trasig, stiftet som håller låsklacken hade lossnat så låsklacken, stiftet och fjädern hade bosatt sig i tråget. Jag rensade tråget och bytte spännare så blev det tyst och fint igen.

    • Det här svaret redigerades 3 minuter sedan av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng