Seg att växla

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Seg att växla

Detta ämne innehåller 19 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-05-27 20:48.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438287

    patlon00
    Deltagare

    Hej nybliven ägare till 9-3’a 2,0t -10. (11000mil) Väldigt trevlig bekantskap men lite trist är att den är seg att växla när den är kall. Blir värre nu när det blivit minusgrader. Sett att det sitter tryckvajrar och ett antal länkage till lådan. Funderar på att byta olja och ev smörja vajrar och länkage. Ibland ska man ju inte smörja för att det kan dra till sig grus och skit…
    Tacksam för tips o råd. /Patric

    #438299

    niklas lind
    Deltagare

    Ett oljebyte i lådan är ju sällan fel. Däremot brukar man aldrig behöva smörja länkaget på Saabar såvitt jag vet.
    Personligen så skulle jag börja med oljebyte och se till att lådan får rätt mängd av en lämplig olja.

    //Niklas

    #438300

    patlon00
    Deltagare

    Då blir det oljebyte. Återkommer. //Patric

    #438471

    patlon00
    Deltagare

    Efter en tur idag på 15 mil i motorvägs hastighet. Så lät det ett klonkandes ljud från växellådan när bilen stod på tomgång . Ljudet ändrades när jag tryckte ner kopplingen. Kan det vara något fel på koppling eller u-tramp lager redan efter 11000 mil ?

    #438485

    patlon00
    Deltagare

    Ja ha. Då verkar det vara dubbelmass svänghjulet som gett upp på min bil. Har förstått att det fjädrar istället för att det sitter fjädrar på lamellen. Då borde kopplingen bytas samtidigt? Eller hur brukar man göra?
    Kan detta ha med att den är seg att växla?

    #438487

    niklas lind
    Deltagare

    Dubbelmassvänghjul har jag tyvärr ingen koll på. Jag tror dock att du kan få bättre svar på frågor om Saabar så nya som din ifall du frågar på STCS. http://forum.saabturboclub.com/forum.php

    #438828

    patlon00
    Deltagare

    Då var svänghjul utrlager och koppling bytt. ny olja. Enl mek så är den 6 petade lådan lite seg att växla. Vi får se hur länge det håller… skulle kanske köpt en med automatlåda☺

    #441477

    patlon00
    Deltagare

    Segheten håller i sig. Har varit på felsökning med bilen men vst säger att de inte hittar något fel.
    Är det någon som känner igen sig i detta? Får i etten och kör iväg. .. ska ha i tvåan… då står bilen nästan stilla innan den är i. Sedan går det lättare med de andra växlarna. Känns inte som det är synkringar som är trasiga…. har aldrig ”missat” /rasslat eller så.
    Har provat att växla med motorn avstängd, går mjukt och fint då. Även på tomgång och kopplingen nere inga problem.
    Men när dragläge eller under körning gäller blir det trögt.
    Tacksam om någon har en fundering eller så vad som kan vara fel…. för alla 9-3or kan inte vara sådana. …..

    #441560

    patlon00
    Deltagare

    Hittade på Youtube Hur man kan byta ut bussningen i leden som gör lyftningen i växel föraren. Ska finnas en rensats…. Testade att smörja den leden utav bara den. Blev betydligt bättre för stunden…. får se hur länge…. kanske ska byta hela växelföraren verkar inte vara något svårt jobb.

    #441561

    patlon00
    Deltagare

    Repair fix kit 55556311. Någon som testat detta?

    #441599

    patlon00
    Deltagare

    Börjar förstå varför 1an och 2an är trögast. Växelföraren rör sig på alla håll när 1-2 ska i….

    #441601

    mr ems
    Deltagare

    Bara en ide . Har du justerat länkaget ? Dvs där wierna möter spakstället . Kolla på WIS för mer info . Annars så verkar det vara ett internt fel i lådan . Bengt .

    #441602

    patlon00
    Deltagare

    Det är ju värt ett test att justera. Men var hittar jag WIS?

    #441603

    patlon00
    Deltagare

    Tror jag kommit på det. WIS typ service bulletiner. Ska kolla med vst. Hoppas de vill lämna ut.

    #441604

    Morten S.
    Moderator

    Her kan du laste ned både WIS og EPC. (delekatalog)

    http://saabworld.net/showthread.php?t=33310

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.