Seg att växla

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Seg att växla

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Seg att växla

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2017 at 05:30 #438287

      Hej nybliven ägare till 9-3’a 2,0t -10. (11000mil) Väldigt trevlig bekantskap men lite trist är att den är seg att växla när den är kall. Blir värre nu när det blivit minusgrader. Sett att det sitter tryckvajrar och ett antal länkage till lådan. Funderar på att byta olja och ev smörja vajrar och länkage. Ibland ska man ju inte smörja för att det kan dra till sig grus och skit…
      Tacksam för tips o råd. /Patric

        november 22, 2017 at 12:17 #438299

        Ett oljebyte i lådan är ju sällan fel. Däremot brukar man aldrig behöva smörja länkaget på Saabar såvitt jag vet.
        Personligen så skulle jag börja med oljebyte och se till att lådan får rätt mängd av en lämplig olja.

        //Niklas

          november 22, 2017 at 18:50 #438300

          Då blir det oljebyte. Återkommer. //Patric

            november 26, 2017 at 19:28 #438471

            Efter en tur idag på 15 mil i motorvägs hastighet. Så lät det ett klonkandes ljud från växellådan när bilen stod på tomgång . Ljudet ändrades när jag tryckte ner kopplingen. Kan det vara något fel på koppling eller u-tramp lager redan efter 11000 mil ?

              november 28, 2017 at 05:22 #438485

              Ja ha. Då verkar det vara dubbelmass svänghjulet som gett upp på min bil. Har förstått att det fjädrar istället för att det sitter fjädrar på lamellen. Då borde kopplingen bytas samtidigt? Eller hur brukar man göra?
              Kan detta ha med att den är seg att växla?

                november 28, 2017 at 08:56 #438487

                Dubbelmassvänghjul har jag tyvärr ingen koll på. Jag tror dock att du kan få bättre svar på frågor om Saabar så nya som din ifall du frågar på STCS. http://forum.saabturboclub.com/forum.php

                  december 10, 2017 at 20:05 #438828

                  Då var svänghjul utrlager och koppling bytt. ny olja. Enl mek så är den 6 petade lådan lite seg att växla. Vi får se hur länge det håller… skulle kanske köpt en med automatlåda☺

                    mars 1, 2018 at 20:19 #441477

                    Segheten håller i sig. Har varit på felsökning med bilen men vst säger att de inte hittar något fel.
                    Är det någon som känner igen sig i detta? Får i etten och kör iväg. .. ska ha i tvåan… då står bilen nästan stilla innan den är i. Sedan går det lättare med de andra växlarna. Känns inte som det är synkringar som är trasiga…. har aldrig “missat” /rasslat eller så.
                    Har provat att växla med motorn avstängd, går mjukt och fint då. Även på tomgång och kopplingen nere inga problem.
                    Men när dragläge eller under körning gäller blir det trögt.
                    Tacksam om någon har en fundering eller så vad som kan vara fel…. för alla 9-3or kan inte vara sådana. …..

                      mars 3, 2018 at 19:30 #441560

                      Hittade på Youtube Hur man kan byta ut bussningen i leden som gör lyftningen i växel föraren. Ska finnas en rensats…. Testade att smörja den leden utav bara den. Blev betydligt bättre för stunden…. får se hur länge…. kanske ska byta hela växelföraren verkar inte vara något svårt jobb.

                        mars 3, 2018 at 19:43 #441561

                        Repair fix kit 55556311. Någon som testat detta?

                          mars 4, 2018 at 19:24 #441599

                          Börjar förstå varför 1an och 2an är trögast. Växelföraren rör sig på alla håll när 1-2 ska i….

                            mars 4, 2018 at 22:37 #441601

                            Bara en ide . Har du justerat länkaget ? Dvs där wierna möter spakstället . Kolla på WIS för mer info . Annars så verkar det vara ett internt fel i lådan . Bengt .

                              mars 5, 2018 at 05:06 #441602

                              Det är ju värt ett test att justera. Men var hittar jag WIS?

                                mars 5, 2018 at 05:31 #441603

                                Tror jag kommit på det. WIS typ service bulletiner. Ska kolla med vst. Hoppas de vill lämna ut.

                                  mars 5, 2018 at 06:53 #441604

                                  Her kan du laste ned både WIS og EPC. (delekatalog)

                                  http://saabworld.net/showthread.php?t=33310

                                  Been a Saab owner since 1987.
                                  I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                                  1960 93F
                                  1967 96 Monte Carlo 850
                                  1975 96 V4
                                  1989 900i 8V 5 dørs
                                  1992 900S 5 dørs
                                  2008 9-3 SC Aero ttid
                                  2009 9-3 SC tid

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.