Separata avgasrör hela vägen bak?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Separata avgasrör hela vägen bak?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Separata avgasrör hela vägen bak?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 7, 2013 at 20:57 #54268

      Sonetten har ju förövrigt dubbelpipigt ända till slutdämpen/slutröret där de går ihop och blir ett, den har också ett lite annorlunda trevligt ljud, av ett sådant system borde det vara enkelt att bygga separata utblås fast det blir ju inte direkt billigt..

      Med Vänlig Hälsning

        april 8, 2013 at 12:54 #54276

        Om man bara bryr sig om ljudet och struntar i bästa prestanda vore det intressant att bygga sig rena rama trombonen under bilen! -Alltså U-formade rörbitar med skjutskarvar så att man kan laborera sig fram. Jag tror stenhårt på att ljudpuffarnas löptider genom rören har enorm betydelse för ljudet och jag börjar också tro att dubbelsystemet “Tradera/Sulo” har ett fylligare och mer V8-likt ljud än det man får med två helt separerade system. “Utjämningröret” ska då rimligen sitta långt fram i systemet och dessutom vara ganska långt i sig för att få en märkbar tidsskillnad. Om man istället skulle låta rören från respektive topplock svänga ihop intill varandra så att bara en kort rörstump behövs som utjämningsrör blir det ju ingen egentlig tidsskillnad mellan de två utloppen.

        Att bygga om en främre original “ljuddämpare” för dubbla rör borde vara minst lika enkelt som att dra separata rör hela vägen. Hur ser främre avgasmojängen egentligen ut inuti? -Är det helt tomt eller är tvärröret fullt av små hål i ändorna där de sticker in i de runda burkarna?

          april 8, 2013 at 18:09 #52106

          Mina planer är att bygga ett system till en ford 2.3 liter v6:a som ska sitta i en v4:a,
          det blir lite trångt med kylslangar och annat.

            april 8, 2013 at 20:14 #54288

            Med V6:a finns minst lika många avgaskonfigurationer som för V4:an. Det som är original för sexan är ju inte nödvändigtvis det som låter vackrast eller ger bäst prestanda. Sedan är väl Fords V6-motorer extra udda med sina 2+1 utblås? Fixade man till detta knas på senare år?

            Hur får sexan plats innanför 96-nosen? Är det kylare på kortnosvis som gäller eller klarar man det med framförmonterad elfläkt?

              april 9, 2013 at 11:26 #54305

              Det blir trångt…….
              Inte ens vatten pumpen får plats med den planerade långnosfronten,
              utan jag måste använda en elektrisk pump (förslag på pump någon ?)
              Kylaren kommer att hamna i bagaget.
              :h

                april 9, 2013 at 13:10 #54308

                @JohnA wrote:

                Här var ju ett ljudmässigt bättre klipp på Sulos röda: http://www.youtube.com/watch?v=o0g2LCJz6LQ
                Jag är helt förtjust i ljudet, fast det låter lite plåtburkigt, men det är kanske kameran som ljuger?

                Får se vad det blir med tiden, men något spex måste jag allt göra med vardagsbilen så snart jag fixat till eller bytt ut dess V3:a… Bygger jag ett helt eget system är det ju enkelt att svetsa in ett tvärgående rör om det låter bedrövligt med två helt separata system. Fullflödesdämpare som avslutning längst bak brukar hålla rent från fisljud om man låter bli att skarva på något efter dämparen.

                Sulo, hur är ljudnivån på ditt dubbelsystem jämfört med original? Är det något special med slutburkarna eller är de standard? De ser ut att sitta lite olika på filmklippen, är systemhalvorna inte helt symmetriska eller beror det på upphängningen i vänster hjulhus?

                Faktum är att detta klipp är originalsystemet. 🙂

                Det är fullt möjligt att kameran ljuger. Personligen tycker jag som sagt att ljudet blev bättre med dubbla utblås. Det känns djupare, lite mer mullrande.

                Och det är standardburkar, från Biltema, som sitter på dubbelsystemet. De är identiska (båda är nog egentligen anpassade för upphängning på höger sida) och upphängningen är inte helt hundra på vänster sida, därav utseendet. Ska se om jag kan hitta en bättre slutburk till vänster sida här.

                  april 9, 2013 at 19:30 #54319

                  Men jösses… Kameran, alternativt mina öron, ljuger som en harmynt häst snarkar… Detta sätter mig och mina analytiska resonemang tillbaka till ruta ett. Attans! Det visar också hur svårt det är att göra en rättvis ljudupptagning. Laptophögtalare är ofta usla men även med hörlurar och hyfsad bas tyckte jag det var något mycket fylligare flercylindrigt över ljudet i filmklippet. Min lilla blå Fiat lät ju inte heller så som det låter på Youtube… Nä hörrni, jag tycker vi bestämmer oss för att allt är Youtubes fel! :ROLF

                    juni 16, 2013 at 19:08 #56677

                    Nu är det gjort. En “busgrabb” som trådskaparen uttryckte sig har nu byggt tvåpipigt till sin v4 🙂

                    Ja i helgen blev det bygga av och jag inhandlade diverse avgasrör från biltema, men blev inte riktigt som jag tänkt.
                    Först tänkte jag köra på original storlek på rören men så smått fans inte så det blev 45mm.
                    En oval dämp per sida, monterad framför bakaxeln tänkte jag skulle bli bra men nej. Vid acceleration är det ett väldigt vasst smällande ljud och alldeles för högt. Överröstar nog en del v8or som det är nu. 😀 Dock för gällt för att kunna jämföras med en v8as muller.
                    Däremot så mullrar den rätt gott vid jämn och lugn gas. Accelererar man kommer det smällande ljudet vid lite högre varv och man blir näst intill döv.
                    Blir två dämpare till längst fram så får vi se vad det kan göra åt saken. Finns bilder och film på detta om någon är intresserad 🙂

                      juni 16, 2013 at 20:45 #56681

                      En enda fullflödesdämpare från motor till utlopp räcker sällan för en behaglig ljudnivå i kupén och ju större rördiameter desto värre brölar det. Dessutom blir ljudet lätt plåtigt och fult om det så bara är några decimeter rör efter ljuddämparen. Någon gång har jag på en liten Fiat byggt enkelsystem med två fullflödesdämpare, den ena längst bak och den andra ungefär på mitten. Detta var många år sedan så jag minns inte hur det lät men med tanke på att jag långpendlade med den bilen kan det inte varit allt för bröligt. Om den främre ljuddämparen är av fullflödes-/absorptionstyp får den inte sitta för nära motorn eftersom isoleringen då bränns ur snabbt. På svansmotorbilar med mycket korta system kan man får urläckert ljud med en enda (ganska smal) fullflödesdämpare men redan efter ett par veckor stiger ljudnivån till ett plågsamt brölande… 🙁 Det ska till specialdämpare för att klara isoleringen.

                      En kort tid fulfixade jag nuvarande saabgurka med en 1½” fullflödesdämpare längst bak när original slutdämpare helt rostat sönder. Ljudet blev mysigt och uppkäftigt men jag tröttnade snabbt på att ha det påträngande resonansljudet i öronen vid landsvägskörning. Just omkring 80 som är min ordinarie marchfart var ljudet mycket otrevligt. Inget för bruksbilen således men absolut på en sommarbusbil.

                        juni 16, 2013 at 20:52 #56685

                        Sent denna vår var det dags att byta både motor och avgassystem och då passade jag på att slarva ihop ett experimentsystem med ett separat rör från vardera topplock. (utan någon form av utjämningsrör mellan systemen) Tyvärr hade jag inte två identiska dämpare att sätta längst bak så ljudet av osymmetri blev väldigt påtaglig. Det fanns också en hyfsat mysig stereoeffekt bakom bilen, men inte så pass välljudande att jag beslöt mig att satsa på det. Främsta orsaken att jag gav upp experimentet var tidigare erfarenheter av system med endast en fullflödesdämpare på hela sträckan. Det låter för mycket för en bruksbil helt enkelt.

                          juni 16, 2013 at 21:26 #56687

                          Något som är trevligt ihop med busbil och luftiga avgassystem är sent ställd tändning! Man får varken lägsta bränsleförbrukning eller bästa tjong i motorn men jäklar så skönt det bubblar och bluppar i avgasröret när man släpper av och motorbromsar från höga varvtal! Men vänta lite, vem vill köra med frihjulet låst på sin 96:a? :mrgreen:

                            juni 17, 2013 at 11:52 #56708

                            Ett sätt att lösa problemet med fullflöde vid behov och bra dämpning när man ska ha sällskap i bilen som inte vill sitta med hörselskydd kan vara en avgasventil. Far håller ju på med bilar som används både på bana o gatan och på en del så har dom satt en flap valve som kopplar bort den sista bakre ljuddämparen när man kör över 3000rpm. Vid vanlig landsvägskörning så är bilen tyst och snäll men när man behöver det där extra på banan så får man det.

                            Ser ut ungefär som:

                            Borde vara lätt att bygga med en vacuumventil och lite klurighet. Eller kanske styra den elektriskt?
                            Nåt sånt här? : http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3233398-Milltek-Exhaust-Plus-Flapper-Plus-Flapper-Mod

                              juni 17, 2013 at 12:18 #56709

                              @Tinol wrote:

                              Nu är det gjort. En “busgrabb” som trådskaparen uttryckte sig har nu byggt tvåpipigt till sin v4 🙂

                              Finns bilder och film på detta om någon är intresserad 🙂

                              Ja, länka gärna upp lite bilder & filmer! 🙂

                                juni 17, 2013 at 19:14 #54666

                                @Sulo wrote:

                                Ja, länka gärna upp lite bilder & filmer! 🙂

                                Kommer imorgon. Har vart uppe sen fyra och jobbat så lagom trött :AP

                                  juni 18, 2013 at 12:12 #56755

                                  En sådan ventil kopplad till laddtrycket från en turbo vore en snygg kombination!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.