Separata avgasrör hela vägen bak?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Separata avgasrör hela vägen bak?

  • Detta ämne har 39 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-30 13:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6946

    Det är ju egentligen enkelt att testa och just därför kanske någon busgrabb redan
    provat att dra två helt separata avgasrör från V4-motorns utblås? Inte så effektivt
    rent prestandamässigt men V4:n är ju redan i topplocken ”felkonstruerad” så jag
    antar att det inte direkt blir sämre.

    Bilen låter ju lite speciellt redan från början men med ett utblås vid vardera
    bakhjulet borde det bli ett riktigt häftigt ljud. -I synnerhet om man enbart
    använder långsmala fullflödesdämpare av absorptionstyp och placerar
    dem allra längst bak.

    #51973
    stefan
    Deltagare

    du måste ha ett utjämningsrör mellan de båda sidorna. V4an låter för bedrövligt med separata rör hela vägen……

    #54222
    bluesman
    Deltagare

    Köp ett färdigt :
    http://www.tradera.com/avgassystem-saab-v4–auktion_343571_178884336
    Rena fyndet och säkerligen inte helt enkelt att få tag på idag, Highgate sålde dessa tidigare men de verkar ha lagt ner verksamheten sedan en tid, kul tillbehör i mina ögon och rätt ovanligt.

    Med Vänlig Hälsning

    #54223
    saabfjollen
    Deltagare

    #54224

    Det har de försökt sälja ett tag tror jag va? Har också funderat på dubbla rör. Låter riktigt bra tycker jag!

    #54226
    kallkan
    Deltagare

    Det hade jag på denna kortnos V4 lät ganska bra .

    #54228
    Per-Erik
    Deltagare

    Källkan, varför blir jag inte förvånad – du har nog haft de flesta kombinationer av allt som saab tillverkat med rattväxel, eller hur? D råkar inte ha ljudklipp på hur den lät?

    #54230
    Jonathan
    Deltagare

    @saabfjollen wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=k7Wi_JaTu6c

    Detta är min V4. Den har exakt det kit som Bluesman länkade hos Tradera. Väldigt trevlig farbror som säljer dessa kit. Det gav min V4 ett djupare och mysigare ljud. Var inte svårt att montera heller. Rekommenderas!

    #54241

    Kul snurr på tråden! Youtubeklippet med Sulos Röda Faran lät ju riktigt trevligt! En hel del V8-karaktär t.o.m. Det fabrikstillverkade dubbelsystemet får ju utjämningsfunktion genom främre ljuddämparen, eller vad den tvärburken egentligen förtjänar att kallas. Men låter det verkligen så bedrövligt utan ”utjämningsrör”? Det borde ju låta ungefär som två sånnahäringa fiatar: https://www.youtube.com/watch?v=GcKNt6QxEYE
    ca 1:20 in i filmen hörs avgasljudet tydligt, men kameran ljuger, ljudet var mycket fylligare och mindre ”puffigt” i verkligheten. Återstoden av fiatmotorn i klippet motsvarade precis vad som kommer ur ena topplocket på en V4, d.v.s. PUFF – 180 grader – PUFF – 540 grader o.s.v. Man borde få ett ljud som vaggar fint mellan de båda avgasrören på ett sätt som måste upplevas med båda öronen bakom bilen.

    Med utjämningsrör antar jag att ljudbilden blir mer mixad, men den tidsskillnad man får genom främre ljuddämparen borde ändå ge en schysst stereoeffekt. Kanske faktiskt ett mer komplext ljud än med två helt separata rör när jag tänker efter… Öronen hör ju definitivt en halvmeters tidsskillnad och den asymmetriska konstruktionen på originalsystemet bidrar säkert till saabarnas udda ljud.

    Vill man ha det absolut fränaste ljudet ur en V4 kan man göra som jag gjorde i 20-årsåldern för ett kvarts sekel sedan, -Trä ½-1m cykelslang på avgasröret, dra fast med najtråd eller slangklämma och sedan gasa glatt på raggarrundan… :ROLF

    #52025
    Jonathan
    Deltagare

    Japp, tjejen min kan inte riktigt gasa på. Så det låter lite mesigt. 😉 Men jag hittade ett till klipp här: http://www.youtube.com/watch?v=jet0JuGoaJQ

    Och ja, en av mina planerade rundor i sommar är Power Meet. Får se hur Röda Faran står sig med V8:orna där. 😈

    #54242

    Här var ju ett ljudmässigt bättre klipp på Sulos röda: http://www.youtube.com/watch?v=o0g2LCJz6LQ
    Jag är helt förtjust i ljudet, fast det låter lite plåtburkigt, men det är kanske kameran som ljuger?

    Får se vad det blir med tiden, men något spex måste jag allt göra med vardagsbilen så snart jag fixat till eller bytt ut dess V3:a… Bygger jag ett helt eget system är det ju enkelt att svetsa in ett tvärgående rör om det låter bedrövligt med två helt separata system. Fullflödesdämpare som avslutning längst bak brukar hålla rent från fisljud om man låter bli att skarva på något efter dämparen.

    Sulo, hur är ljudnivån på ditt dubbelsystem jämfört med original? Är det något special med slutburkarna eller är de standard? De ser ut att sitta lite olika på filmklippen, är systemhalvorna inte helt symmetriska eller beror det på upphängningen i vänster hjulhus?

    #54250
    hans h
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Vill man ha det absolut fränaste ljudet ur en V4 kan man göra som jag gjorde i 20-årsåldern för ett kvarts sekel sedan, -Trä ½-1m cykelslang på avgasröret, dra fast med najtråd eller slangklämma och sedan gasa glatt på raggarrundan… :ROLF

    Det fanns en sådan i Umeå, ”för ett kvarts sekel sedan”. Var det du?

    #54253

    Nä, Umeå slapp min pruttkonsert. Däremot råkade Uppsala och Stockholm ibland ut för de slappa tonerna, men bara vid några få speciella tillfällen för det gick åt mycket slang. Vill man ha det riktigt slappa ljudet måste slangen vara lång och gasar man då för mycket viftar den så vilt att den slår knut på sig… POFF!

    #54257
    mas1
    Deltagare

    När man bygger ett dubbelt system, spelar det någon roll vart utjämningsröret sitter ?
    På ”tradera systemet ” sitter det längst fram, men jag skulle vilja ha det i mitten ungefär.
    Hur såg det ut på gamla fordar med V6:or? :wrench :wrench :weld :weld

    #54262

    Om man tänker på avgassystemet som ett musikinstrument och det faktum att ljudet har en viss hastighet samt att öronen kan uppfatta tidsskillnader/fasförskjutningar på endast millisekunder är det rimligen av stor betydelse var man sätter ett eventuellt utjämningsrör.

    Är förresten utjämningsrör ett bra namn? Kanske är det mer rätt att kalla det en slags mekanisk ljudmixer. Avgasljudet består ju nästan alltid av en serie puffar alstrade med ett jämnt tidsmellanrum och då borde det inte gå att skilja på ljudet från rad-, V- och boxermotorer. Ser man till VAR puffarna uppstår i förhållande till varandra är det lätt att förstå hur det ändå kan låta olika. När motorns varvtal ökar kommer puffarna så klart tätare, men löptiden i avgassystemet är ju konstant.

    På V4- och boxermotorer är det ju i stort sett omöjligt att tidigt föra samman avgaserna från de kolvpar som rör sig i samma riktning så som man ofta gör på en radfyra. Skulle man slipa sig en egen ”tvärtomkamaxel” till en V4 och låta avgaserna gå ut genom insugsplattan är jag övertygad om att det skulle låta som vilken tråkig radfyra som helst. Klassiska amerikanska V8:or får sitt mysiga mullrande av samma hopplösa ”tidsseparation” som i V4:an. Italienska V8-or är mer som två radfyror (samma slags vevaxel t.ex.) och låter nästan lika tråkigt som en sådan.

    Ska man få full sprutt ur en amerikansk V8 får man krångla med korsande rör under motorn och jag har för mig att man brukar ha ett utjämningsrör ungefär i höjd med växellådan när man ”slarvar” och har ett separat avgassystem till vardera cylinderbanken. Om utjämningsröret sedan har med prestanda eller skönsång att göra vet jag inte och jag hoppas någon annan kan svara på det då det borde vara lika relevant för en V4.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng