Serva stöldskyddsystemet

Forum Övrigt Allmänt Serva stöldskyddsystemet

  • Detta ämne har 21 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-08 17:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19302
    bengt norell
    Deltagare

    Hej och god fortsättning!
    Jag har en 9-5 -03 och vid start får jag felmedelandet att ”serva stöldskyddssystemet”
    Enligt verkstaden är det ett backuppbatteri i larmtutan som inte fungerar och reparationen kostar 3500:- Kan man byta detta batteri själv och isf hur?
    Hälsningar
    Bengt Norell

    #133016
    hotrodder
    Deltagare
    Bengt Norell wrote:
    Hej och god fortsättning!
    Jag har en 9-5 -03 och vid start får jag felmedelandet att ”serva stöldskyddssystemet”
    Enligt verkstaden är det ett backuppbatteri i larmtutan som inte fungerar och reparationen kostar 3500:- Kan man byta detta batteri själv och isf hur?
    Hälsningar
    Bengt Norell

    På Turboklubbens forum har detta avhandlats mer än en gång finns även en tråd i Faq; batteribyte i larmsiren
    Jag har bytt batteri i larmsirenen på min egen 9-5 men tyvärr så kom servicemeddelandet tillbaka efter bara någon vecka. Fler har råkat ut för samma sak och jag har en teori om att accarna från tex. Elfa måste laddas innan dessa monteras in. Sirenen har enligt flera uppgifter ingen egen intern laddkrets.

    #133019
    phermansson
    Deltagare

    Om jag minns rätt är det vanliga Lithiumbatterier, dessa kan/ska inte laddas. Har också läst att problemet kommit tillbaka för vissa, tycker det är skumt. Min reparation har funkat sen oktober i alla fall.

    #133025
    nbottning
    Deltagare

    Hotrodder, patrik> Vilka årsmodeller har ni bytt batterier i? När detta kommer upp till diskussion på jobbet om att byta batt. i sirenen -som är onödigt dyr ny- säger man att det bara går att öppna de äldre sirenerna…Men jag har själv aldrig fått riktigt kläm på det där.

    //Per

    #133028
    hotrodder
    Deltagare
    Nbottning wrote:
    Hotrodder, patrik> Vilka årsmodeller har ni bytt batterier i? När detta kommer upp till diskussion på jobbet om att byta batt. i sirenen -som är onödigt dyr ny- säger man att det bara går att öppna de äldre sirenerna…Men jag har själv aldrig fått riktigt kläm på det där.
    //Per

    Min är en -99 och du hittar bra bilder i den här länken jag postade upp

    #133033
    phermansson
    Deltagare

    Samma här, en 99a.

    #133049
    pettersson
    Deltagare

    Den här såldes nyss på Tradera.
    http://www.tradera.com/Larmsiren-till-Saab-9-5-auktion_80658794
    Bjöd inte på den eftersom det inte går att veta vad batteriet har för kondition. Vad kostar en ny larmsiren som reservdel?

    #133055
    nbottning
    Deltagare

    Patrik, hotrodder> Tack för svar. Då hade ni en siren likt den i stcs-tråden. De nyare är dock inte skruvade och jag är lite nyfiken om det finns något bra sätt att skära upp dessa och limma igen dem när man bytt batteri. Vidare har jag inte full koll när den nya modellen kom. Borde ju iofs synas i EPC när den ersatts till ett nytt nummer…*tänker högt*

    Pettersson> Priset ska jag inte ge mig in på att ange exakt, ska försöka komma ihåg imorgon så kollar jag. Men det stoppar tyvärr inte med 2000:- för en ny siren (original). Vet inte om det går att konvertera med någon annan siren.

    #133058
    phermansson
    Deltagare

    Allt går att öppna 🙂
    Hotrodder kanske tar vinkelslipen, själv skulle jag använt en Dremel och sedan smältlim.

    #133086
    bengt norell
    Deltagare

    Ja det var skillnad, nån timmas jobb och under hundralappen i materialkostnad mot
    verkstans 3500:-.
    Man bockar och tackar för alla goda inlägg
    Bengt Norell

    #133098
    pettersson
    Deltagare

    Är det rätt uppfattat att larmet fungerar även utan batteribackupen så länge bilen i övrigt inte är strömlös?
    Passar den tidigare delbara modellen av larmsiren till en -03

    #133099
    nbottning
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Allt går att öppna 🙂
    Hotrodder kanske tar vinkelslipen, själv skulle jag använt en Dremel och sedan smältlim.

    Jag tänker lika 🙂 Sen kostar ju arbetstimman runt tusingen på en verkstad så ”bonnrep” faller ju på det eller seriositetsgraden om man säger så.

    #133101
    phermansson
    Deltagare

    På min bil fungerade larmet för bra när batteriet var kass. Spontanlarmade lite då och då, ofta en stund efter att bilen låsts. Ibland med blinkers så att man fattade att det var ens egen bil, ibland utan…

    #133103
    hotrodder
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    På min bil fungerade larmet för bra när batteriet var kass. Spontanlarmade lite då och då, ofta en stund efter att bilen låsts. Ibland med blinkers så att man fattade att det var ens egen bil, ibland utan…

    Prexis… och fanskapet går inte ens att stänga av ibland, dessutom blir inte larmet koncekvent. Bilen kan stå i dagar nätter och snudd på veckor utan ett pip åsså bryter helevetet lös utan förvarning. Garanterat jättebäst för grannsämjan att låsa bilen manuellt med nyckel när batterierna har ballat ur för larmet blir hur labilt som helst.

    #133110
    nbottning
    Deltagare

    Sirenen har haft några olika nummer, alla är ersatta till samma: 12767820 Rek. pris hos Saabåterförsäljare 2550:-

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng