- Detta ämne har 21 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-08 17:15 av .
- FörfattareInlägg
- 5 januari, 2009 kl. 20:24 #19302
bengt norell
DeltagareHej och god fortsättning!
Jag har en 9-5 -03 och vid start får jag felmedelandet att ”serva stöldskyddssystemet”
Enligt verkstaden är det ett backuppbatteri i larmtutan som inte fungerar och reparationen kostar 3500:- Kan man byta detta batteri själv och isf hur?
Hälsningar
Bengt Norell5 januari, 2009 kl. 21:28 #133016hotrodder
DeltagareBengt Norell wrote:Hej och god fortsättning!
Jag har en 9-5 -03 och vid start får jag felmedelandet att ”serva stöldskyddssystemet”
Enligt verkstaden är det ett backuppbatteri i larmtutan som inte fungerar och reparationen kostar 3500:- Kan man byta detta batteri själv och isf hur?
Hälsningar
Bengt NorellPå Turboklubbens forum har detta avhandlats mer än en gång finns även en tråd i Faq; batteribyte i larmsiren
Jag har bytt batteri i larmsirenen på min egen 9-5 men tyvärr så kom servicemeddelandet tillbaka efter bara någon vecka. Fler har råkat ut för samma sak och jag har en teori om att accarna från tex. Elfa måste laddas innan dessa monteras in. Sirenen har enligt flera uppgifter ingen egen intern laddkrets.5 januari, 2009 kl. 21:52 #133019phermansson
DeltagareOm jag minns rätt är det vanliga Lithiumbatterier, dessa kan/ska inte laddas. Har också läst att problemet kommit tillbaka för vissa, tycker det är skumt. Min reparation har funkat sen oktober i alla fall.
5 januari, 2009 kl. 23:05 #133025nbottning
DeltagareHotrodder, patrik> Vilka årsmodeller har ni bytt batterier i? När detta kommer upp till diskussion på jobbet om att byta batt. i sirenen -som är onödigt dyr ny- säger man att det bara går att öppna de äldre sirenerna…Men jag har själv aldrig fått riktigt kläm på det där.
//Per
6 januari, 2009 kl. 00:56 #133028hotrodder
DeltagareNbottning wrote:Hotrodder, patrik> Vilka årsmodeller har ni bytt batterier i? När detta kommer upp till diskussion på jobbet om att byta batt. i sirenen -som är onödigt dyr ny- säger man att det bara går att öppna de äldre sirenerna…Men jag har själv aldrig fått riktigt kläm på det där.
//PerMin är en -99 och du hittar bra bilder i den här länken jag postade upp
6 januari, 2009 kl. 07:42 #133033phermansson
DeltagareSamma här, en 99a.
6 januari, 2009 kl. 11:43 #133049pettersson
DeltagareDen här såldes nyss på Tradera.
http://www.tradera.com/Larmsiren-till-Saab-9-5-auktion_80658794
Bjöd inte på den eftersom det inte går att veta vad batteriet har för kondition. Vad kostar en ny larmsiren som reservdel?6 januari, 2009 kl. 12:18 #133055nbottning
DeltagarePatrik, hotrodder> Tack för svar. Då hade ni en siren likt den i stcs-tråden. De nyare är dock inte skruvade och jag är lite nyfiken om det finns något bra sätt att skära upp dessa och limma igen dem när man bytt batteri. Vidare har jag inte full koll när den nya modellen kom. Borde ju iofs synas i EPC när den ersatts till ett nytt nummer…*tänker högt*
Pettersson> Priset ska jag inte ge mig in på att ange exakt, ska försöka komma ihåg imorgon så kollar jag. Men det stoppar tyvärr inte med 2000:- för en ny siren (original). Vet inte om det går att konvertera med någon annan siren.
6 januari, 2009 kl. 13:10 #133058phermansson
DeltagareAllt går att öppna 🙂
Hotrodder kanske tar vinkelslipen, själv skulle jag använt en Dremel och sedan smältlim.6 januari, 2009 kl. 19:53 #133086bengt norell
DeltagareJa det var skillnad, nån timmas jobb och under hundralappen i materialkostnad mot
verkstans 3500:-.
Man bockar och tackar för alla goda inlägg
Bengt Norell6 januari, 2009 kl. 21:37 #133098pettersson
DeltagareÄr det rätt uppfattat att larmet fungerar även utan batteribackupen så länge bilen i övrigt inte är strömlös?
Passar den tidigare delbara modellen av larmsiren till en -036 januari, 2009 kl. 21:46 #133099nbottning
DeltagarePatrik Hermansson wrote:Allt går att öppna 🙂
Hotrodder kanske tar vinkelslipen, själv skulle jag använt en Dremel och sedan smältlim.Jag tänker lika 🙂 Sen kostar ju arbetstimman runt tusingen på en verkstad så ”bonnrep” faller ju på det eller seriositetsgraden om man säger så.
6 januari, 2009 kl. 22:09 #133101phermansson
DeltagarePå min bil fungerade larmet för bra när batteriet var kass. Spontanlarmade lite då och då, ofta en stund efter att bilen låsts. Ibland med blinkers så att man fattade att det var ens egen bil, ibland utan…
6 januari, 2009 kl. 22:21 #133103hotrodder
DeltagarePatrik Hermansson wrote:På min bil fungerade larmet för bra när batteriet var kass. Spontanlarmade lite då och då, ofta en stund efter att bilen låsts. Ibland med blinkers så att man fattade att det var ens egen bil, ibland utan…Prexis… och fanskapet går inte ens att stänga av ibland, dessutom blir inte larmet koncekvent. Bilen kan stå i dagar nätter och snudd på veckor utan ett pip åsså bryter helevetet lös utan förvarning. Garanterat jättebäst för grannsämjan att låsa bilen manuellt med nyckel när batterierna har ballat ur för larmet blir hur labilt som helst.
7 januari, 2009 kl. 05:26 #133110nbottning
DeltagareSirenen har haft några olika nummer, alla är ersatta till samma: 12767820 Rek. pris hos Saabåterförsäljare 2550:-
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.