Servoolja 900 og och äldre 9000

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servoolja 900 og och äldre 9000

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare

Hej!
      Speedparts verkar ha tagit fram en ”ny” variant till de äldre bilarna -78 tom -98. Är det någon som testat och kan ge ett utlåtande?
      https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/servoolja/servoolja.html
      Mvh Nils

Jag köpte ny servoolja till min 900S -92 hos MISAB för några månader sen. Samma fabrikat (Eurol) och flaska som hos Speedparts, men med annan etikett förstås. Det verkar ju inte orimligt att det är samma specifikation, fast priset skiljer betänkligt. Hykrol VHLP 32 är Eurols beteckning, MISABs artikelnummer är 232700.

Har inte bytt olja ännu dock. Någon som vet om 1 liter räcker för ett byte?

juli 9, 2019 kl. 19:42 #460948

Hade samma problem till min -82 900 EMS med orginal servo och som sagt dessa tål INTE Atf oljan som de nyare tar så jag köpte en quart av Golden Eagle som har
        samma spec som till gamla Corvetter bla som även hade Saginaw servo.
        Häller man i fel olja i en Saginaw som SAAB använde förr i tiden så läcker dom som ett såll lika säkert som ett brev på posten.
        Man kan köra med en modern servo olja om man packar om styrningen eller skakar fram en senare rack från skroten från -87 om jag inte misstar mig och om pumpen börjar
        läcka så byter man packboxen och o-ringen .
        Alla repsateser som säljs idag har ett annat materiel i packningarna.

juli 10, 2019 kl. 15:20 #461002

Hej!

Har i samband med byta av styrservobehållare använt mig av Speedparts olja.
          Det verkar funka lika bra som innan, osäker vad som var i innan.

En liter ska räcka enl. Instruktionsbok.

Mvh

Mathias

juli 11, 2019 kl. 10:02 #461029

Helt klart intressant. Har hört flera som ”lagat”/”tätat” sina läckande styrservos genom att byta oljan. Sitter själv med en läckande styrservo, och ja, den läcker en röd ATF-vätska. Ny styrservo är införskaffad, men kanske värt att tömma ur den och fylla upp med denna variant för att se om läckaget självläker.

Citerar mig själv med anledning av att jag nu testat servo-oljan från Speedparts i min cabriolet.
            Servot i min cab har småläckt, och strax innan besiktning och Saabfestival så pumpade jag ut en del gammal olja ur systemet, och fyllde upp med Speedparts servo-olja. Efter dryga 120 mil sedan ”bytet” så låter servot mindre vid belastning och servot har även slutat läcka, helt och hållet. Nu har jag säkert bara haft tur i att mitt servo självläkt, men det låter som sagt även mindre vilket tyder på att bytet kanske var behövligt och eller att oljan håller bättre kvalitet än vad som tidigare satt i.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
            Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 900i ´88 "Prins Charles"
            Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
            Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

• Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Lsoderlund.
              juli 13, 2019 kl. 23:07 #461169

Om den tjyvläcker lite så slå i en liten skvätt av Omega 917 så fixar man läckaget i de flesta fall ..

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.