Servoolja 900 og och äldre 9000
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servoolja 900 og och äldre 9000
- Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-13 23:07 av
tjolle62.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Insåg att Speedparts inte har servooljan till de äldre saabarna längre (hoppas att det är tillfälligt). Har också för mig att den inte fanns på Hedin bil (före detta Saab i Akalla) när jag försökte köpa där för något år sedan. Någon som vet var man kan få tag i den annars?
/Martin
Ja, den som klubben säljer har tidigare varit ”no no” i de äldre bilarna. Speedparts säljer den och där står det att den går från -94. I denna tråd http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/134353-Servoolja-Saab-9000-1997 så står det att det är under 97 som bytet gjordes.
Jag är ju inte expert på servooljor och vilka olika typer det finns så jag vet inte vad som skiljer, men i verkstadshandböckerna/instruktionsböcker så står det Texaco Power steering Fluid 4634 för de äldre. Den ersattes sedan av en GM-olja med ett nummer jag inte kommer ihåg (kan vara 32025040 efter lite googling). Dock var det väldigt tydligt att det inte var samma som i de nyare bilarna. Speedparts har haft en servoolja från Misoil som det i alla fall ståt på flaskan att den går till Saabar fra78 till 98.
Den här tråden på saab 9000 klubbens forum behandlar också detta: http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=17280
Jag vill nog inte chansa, utan försöka få tag i den rätta.
/Martin
ATF olja typ G icke syntet funkar perfekt till dessa!
tror det står svart på vitt i handboken till bilen att man INTE ska använda ATF olja. ett antal av mina bekanta har testat med havererade tätningar och pumpar inom några tusen mil som följd.
Nu blir jag rätt besviken på Saab-klubbens reservdelsförsäljning. Det står ”Olja, Servostyrning 99,900,9-3,9-5 1974-2014” och då räknar jag med att den kan användas i min 900 -91:a!
Vad händer med fel olja? Det nämns att packningarna tar stryk…..
Jag bytte olja för att matarslangen från behållare till pump var oljefuktig på utsidan. På samma sätt som när jag en gång använde fel slangtyp till hydrauloljan i min gamla citroen ”Padda”. Kan fel olja i Saabens styrservo ge liknande symptom?Gott Nytt År!
/Svendecember 26, 2017 kl. 14:54 #439146Nu blir jag rätt besviken på Saab-klubbens reservdelsförsäljning. Det står ”Olja, Servostyrning 99,900,9-3,9-5 1974-2014” och då räknar jag med att den kan användas i min 900 -91:a! Vad händer med fel olja? Det nämns att packningarna tar stryk….. Jag bytte olja för att matarslangen från behållare till pump var oljefuktig på utsidan. På samma sätt som när jag en gång använde fel slangtyp till hydrauloljan i min gamla citroen ”Padda”. Kan fel olja i Saabens styrservo ge liknande symptom?
Gott Nytt År! /SvenTa och kolla direkt med reservdels-Janne så kan ni nog reda ut det!
reservdelar@saabklubben.se
Dock har de helgstängt just nu.96 V4 1975 ”Bollen”
ATF olja typ G icke syntet funkar perfekt till dessa!
Jag har precis som Broberg lärt mig att ATF är nått man absolut inte ska använda i Saabs servostyrningar.
Har även ”lagat” några servostyrningar genom att byta den röda (ATF?) oljan mot Saab org servooljaMen denna ”ATF typ G”, är en beteckning jag inte känner igen.
Typ G verkar vara en Dextron III olja.
Vad är skillnaden på den jämfört med t.ex. Dextron II ?december 27, 2017 kl. 18:57 #439188God fortsättning!
Tänkte lugna er lite gällande diskussionen gällande servooljan till de äldre Saabbilarna 99,900,9000.
Ni kan lugnt använda den oljan som Saabklubben har med artikelnummer: 93160548, Den oljan som Saab använde sig av i tidigare 45-3009800 som ombesörjdes av Saab Ana Konsult senare AMG-Svenska ( finns inte längre kvar på marknaden) ersattes av 93160548 av Saab (idag Orio). Jag har själv en Saab 900 1992 som jag bytte servoolja på för 2-år sedan och den funkar lika bra idag som då och inga läckage från servo, slangar eller styrväxel.
Har ni mer frågor gällande servooljan kan ni mejla till: reservdelar@saabklubben.se så besvarar vi det när vi öppnar efter jul o nyårsledigheten.
Vänliga hälsningar:
Jan Karlsson för svenska saabklubbens reservdelsverksamhet.-
Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av
Jan Karlsson.
Hej!
Speedparts verkar ha tagit fram en ”ny” variant till de äldre bilarna -78 tom -98.
Är det någon som testat och kan ge ett utlåtande?https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/servoolja/servoolja.html
Mvh Nils
april 26, 2019 kl. 12:36 #458478Helt klart intressant. Har hört flera som ”lagat”/”tätat” sina läckande styrservos genom att byta oljan. Sitter själv med en läckande styrservo, och ja, den läcker en röd ATF-vätska.
Ny styrservo är införskaffad, men kanske värt att tömma ur den och fylla upp med denna variant för att se om läckaget självläker.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Helt klart intressant. Har hört flera som ”lagat”/”tätat” sina läckande styrservos genom att byta oljan. Sitter själv med en läckande styrservo, och ja, den läcker en röd ATF-vätska. Ny styrservo är införskaffad, men kanske värt att tömma ur den och fylla upp med denna variant för att se om läckaget självläker.
Jag ska testa!
Återkopplar 🙂
MVH Nilsmaj 2, 2019 kl. 15:10 #458751Jag har idag lagt en beställning jag med, återkommer med hur den fungerar.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.