Servoolja till 9-3 -00

Forum Övrigt Allmänt Servoolja till 9-3 -00

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-30 14:53.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5045

    jean
    Deltagare

    Servopumpen verkar läcka på min 9-3 -00, vad ska jag ha för olja i den?

    #33074

    porsche944
    Deltagare

    Hej,

    Vanligt fel på OG 9-3, det är förmodligen röret som går från pumpen och bort till behållaren, läcker på bilens HÖGRA sida misstänker jag. Dessa rören rostar bort, ligger bakom kylarbalken och går relativt lätt att byta.

    oljan skall vara SAAB:s egen eller en som är grön och har för mig att det är samma som finns till Citroens hydralik fjädring. Ialla fall ingen vanlig servo olja i SAAB:ar efter 1997.

    #33078

    jean
    Deltagare

    Hej,

    tack för infon, jag ska kolla efetr jobbet och se var det läcker, förhoppningsvis är det röret du beskriver för det låter ju skönt att det är relativt lätt att byta.

    Är det sån här olja som du menar?

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Styrservoolja-CHF-11S/

    #33096

    porsche944
    Deltagare

    Det är den oljan, jag står själv inför ett byte av servorör på dotterns 9-3.a.

    #33098

    jean
    Deltagare

    OK, tack för det.

    Jag har nu konstaterat att nämnda rör läcker som ett såll. Men hur byter jag? Hur mycket måste jag plocka bort? Den ser ju ut att sitta under kylaren? Måste den bort?

    Tacksam för mektips!

    #30374

    Lustgasen
    Moderator

    Precis fått det bytt på 9-3an, det var rostigt, orkade inte jobba med det så jag var faktiskt så lat att jag lämnade in det, nu går den fint och ska få rostskydd. Annars är det väl automatlåde / atf olja man kan ha till servostyrningar..?

    De jag lämnade in det åt hade tagit lös fronten (lättare än vad man tror, om skruvar inte har rostat ihop, Det var nämligen väldigt tight undertill mot acrören som går jämte. Annars tror jag att det går att ta lös det utan front och då gäller det bara skruva ur kopplingen mot behållaren. Som sitter jobbigt till.

    Lycka till : 😛

    #33128

    jean
    Deltagare

    Tack för tipsen, jag hoppas på det bästa.

    #33132

    Morten S.
    Moderator

    Bruk Saab’s servoolje. ATF ødelegger etter det jeg har hørt av en SAAB mekaniker ventilsystemet i pumpen.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #33134

    porsche944
    Deltagare

    @lustgasen wrote:

    Precis fått det bytt på 9-3an, det var rostigt, orkade inte jobba med det så jag var faktiskt så lat att jag lämnade in det, nu går den fint och ska få rostskydd. Annars är det väl automatlåde / atf olja man kan ha till servostyrningar..?

    De jag lämnade in det åt hade tagit lös fronten (lättare än vad man tror, om skruvar inte har rostat ihop, Det var nämligen väldigt tight undertill mot acrören som går jämte. Annars tror jag att det går att ta lös det utan front och då gäller det bara skruva ur kopplingen mot behållaren. Som sitter jobbigt till.

    Lycka till : 😛

    Ingen ATF olja i SAAB:s servostyrningar efter 1997!

    #33145

    jean
    Deltagare

    Har nu påbörjat (eländet med) att byta denna tryckslang, har kommit så långt att den sitter lös men begriper inte hur jag ska få bort den. Det känns som att AC-kondensorn skulle behöva bort och därmed också intercoolern och kylaren.. Är det så illa att allt detta måste bort med? Och hur i hela friden får man bort det paketet? Går frontplåten att ta bort (som på min gamla 99a) eller? Jag är oerhört frustrerad just nu. Jag tycker inte alls att detta ”relativt enkelt att byta”. Nej, jag skulle varit lat som ”lustgasen” och lämnat in detta.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng