Sigge Johansson

Forum Övrigt SSR Sigge Johansson

  • Detta ämne har 6 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-31 15:22 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4684
    saab car museum
    Deltagare

    Det är med sorg i hjärtat jag får meddela er att Sigvard ”Sigge” Johansson har gått ur tiden.

    Denne multitalang ( Tävlingsförare, Ingenjör, Innovatör med mera, med mera,) var en framstående tävlingsförare med ett flertal SM-tecken på både is och bana med sin Saab Sport.

    Ipumatic-diffen som sedermera döptes till Haldex som har satt standarden för fyrhjulsdrivna bilar idag.

    Mannen bakom den mytomspunna stålveven till V4:an. Sin utveckling av V4:an för banracing, med lösningar som saknade motstycke på sin tid. Och så och idag. Saab V4 Turbo för rallycross. Listan kan göras mycket lång…….

    Sigge, Stort tack för dina insatser för Saab, Bilvärlden och oss Saab-entusiaster genom åren med din körning och dina patent.

    #36034
    kontrapunkt
    Deltagare

    Det var verkligen tråkigt att höra. En stor innovatörer och en trevlig man.
    Till listan kan man lägga dubbelbåstoppar, unik remspänningsprovare och karting-förgasare.

    Mina tankar går till familjen.
    / Magnus

    #36048
    rally
    Deltagare

    R.I.P

    /Fredrik

    #36068
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag minns Sigges framfart på banorna på den gamla goda tiden.

    Vila i frid!

    /B

    #36119
    hubbe
    Deltagare

    @Saab Car Museum wrote:

    Det är med sorg i hjärtat jag får meddela er att Sigvard ”Sigge” Johansson har gått ur tiden.

    Denne multitalang ( Tävlingsförare, Ingenjör, Innovatör med mera, med mera,) var en framstående tävlingsförare med ett flertal SM-tecken på både is och bana med sin Saab Sport.

    Ipumatic-diffen som sedermera döptes till Haldex som har satt standarden för fyrhjulsdrivna bilar idag.

    Mannen bakom den mytomspunna stålveven till V4:an. Sin utveckling av V4:an för banracing, med lösningar som saknade motstycke på sin tid. Och så och idag. Saab V4 Turbo för rallycross. Listan kan göras mycket lång…….

    Sigge, Stort tack för dina insatser för Saab, Bilvärlden och oss Saab-entusiaster genom åren med din körning och dina patent.

    Peter:

    Vi Saab-Fantaster har mistat en af de oförglömmliga.

    Hubbe

    #36124

    Det är med saknad jag bifogar den här bilden.
    Året är 1969 och platsen är Knutstorp Ring.

    #37037
    perhaninge
    Deltagare

    R.I.P

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng