Skeva skivor från Speedparts?

Forum Modellspecifika forum OG900 Skeva skivor från Speedparts?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-03 20:57.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25519

    esak
    Deltagare

    Köpte sportbromskitet från speedparts till min 91a och har börjat med att montera bak. Vänster, inga problem. Däremot strular den högra sidan nåt fruktansvärt.

    Har rengjort grundligt där skivan ligger an mot navet, likaså med glidpinnarna och där beläggen sitter mot oket. Enligt konstens alla regler med andra ord. Hur jävla svårt ska det va med ett bromsbyte som man genomfört tio ggr tidigare? Provkörde och hann kanske 2 km och på den sträckan kunde man tydligt höra ett skorrande, skavande ljud från höger bak vid bromspåläggning och ibland även vid kurvtagning. Vibrerar i hela bilen i bak. Hade av allt igen och konstaterar att skivan skevar en smula men är inte onormalt varm vad jag kan känna. Den kan ju omöjligen ha blivit skev av den korta körning jag hittills genomfört?! Var såhär från meter två.

    När jag nu haft av och återmonterat och provkört kan jag köra cirkus 1 km med några vanliga inbromsningar innan symptomet återkommer. Är det kolven som kärvar? Tyckte den gick skapligt lätt ändå. Eller är det så enkelt att skivan var skev från början?! Vissa hävdar säkert handhavandefel men det köper jag inte… En fräsch skiva ska inte bli skev på några hundra meter, eller?

    #187437

    M.Broberg
    Deltagare

    inte handbromsen som ligger på?

    #187441

    esak
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    inte handbromsen som ligger på?

    Borde det inte vara… Släppte den helt för att utesluta det som felkälla.

    :/

    #187442

    saab putte
    Deltagare

    Jag fick en skev bromsskiva från sp i sommar. Det skaka i bilen som fan när ja bromsade,och det var direkt jag satte dit den tillsammans med nyrenoverade ok. Gjorde lika som du, hade av allt och kikade om det var skit imellan nån stans men det var det ej.
    Så för skojs skull satte jag på indikatorklockan och kollade. Den kastade 0,08-0,12 beroende på vart på slitytan jag mätte. inne vid centrum på skivan gick den bra. Enligt verkstadshandboken får maxkast vara 0,05mm.

    Så jag skicka tillbaka skivan och fick en ny. Synd bara att dem inte stod för frakten:( blev en dyr skiva för mig. Hade jag visst dem var snåla kunde jag ju svarvat av skivan istället. Men men man ska inte behöva svarva en ny skiva, så tänkte jag. Haha tror frakten tillbaka var dyrare än skivan:)

    Men är skivan din skev så kommer det nästan inte gå att hålla bilen på vägen vid inbromsning i ca 100km. Så var då min,men det var visserligen en skiva fram.Sen om skivan är skev känns det från första bromsningen, pulserar i pedalen, jag tror du har nått knas med oket, men se även över glidytorna för beläggen så dem inte kärvar.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #187443

    prostreet
    Deltagare

    Nu är inte jag kunnig på området.
    Men enligt denna kille ska det inte kunna bli skeva bromsskivor:

    http://www.rolleslitz.se/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    -> Svarvning skivor

    ”Har du vibrationer i bilen vid inbromsning så kan det bero på två skäl. Det ena är att skivan har slagit sig, det är dock extremt ovanligt att det händer. Det betydligt vanligare är att skivan har ythärdats olika över varvet eller att belägget har överhettats och kletat ut sig över skivan och det ger pulserande bromsar. Vanligt är att bromsarna fungerar som de ska när skivorna är kalla och när skivorna värms upp tilltar pulserandet mer och mer.”

    #187444

    M.Broberg
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Nu är inte jag kunnig på området.
    Men enligt denna kille ska det inte kunna bli skeva bromsskivor:

    http://www.rolleslitz.se/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    -> Svarvning skivor

    ”Har du vibrationer i bilen vid inbromsning så kan det bero på två skäl. Det ena är att skivan har slagit sig, det är dock extremt ovanligt att det händer. Det betydligt vanligare är att skivan har ythärdats olika över varvet eller att belägget har överhettats och kletat ut sig över skivan och det ger pulserande bromsar. Vanligt är att bromsarna fungerar som de ska när skivorna är kalla och när skivorna värms upp tilltar pulserandet mer och mer.”

    Detta gäller dock inte nyfabrikerade skivor.

    #187460

    saab putte
    Deltagare

    Klart att bromskivor kan vara skeva, någon har ju stått och svarvat dem och riktat upp dem fel i maskin t,e,x. kan räcka med en liten liten spåna typ mellan fixtur och skiva.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #187461

    plankan
    Deltagare

    Problemet är dock oftast att skivorna idag inte får lagringshärda tillräckligt innan man svarver dom 😕

    #187464

    esak
    Deltagare

    Tack för alla svar lads. Är dock lite mer tillfreds med situationen nu. Hade av allt på högra sidan igen och märkte att ”bygeln” som medföljer inte satt som den skulle. På med en ny som jag hade liggande (monterade även en ny vid monteringen igår men denna var alltså dålig från start. Nu är skorrandet så gott som borta. Låter lite grann ibland i väldigt låg hastighet men det går nog till sig vill jag tro.

    Dock ser man med blotta ögat att båda skivorna skevar lite grann. Hur mycket som är godtagbart vet jag inte, och det känns inte heller nu. Men lagom kul om det renderar tvärskeva skivor om 500 mil. :/ hmm.

    Fram gick vi bet också. Huggmejsel till trots sitter torxen som håller skivan tokfast. Får nog bli rejäl värme mha svets när jag kommer åt en dylik. Bak är det iaf bytt nu och det känns bra.

    Tack för hjälpen!

    #187465

    plankan
    Deltagare

    @esak wrote:

    Får nog bli rejäl värme mha svets när jag kommer åt en dylik.
    Tack för hjälpen!

    Jag hade nog hellre försökt borra ut skallen på den……….

    #187468

    esak
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @esak wrote:

    Får nog bli rejäl värme mha svets när jag kommer åt en dylik.
    Tack för hjälpen!

    Jag hade nog hellre försökt borra ut skallen på den……….

    Och försöka vrida ur gängtappen med polygrip när skivan är av, eller hur tänker du? Den tanken slog mig med.

    #187469

    prostreet
    Deltagare

    @esak wrote:

    @plankan wrote:

    @esak wrote:

    Får nog bli rejäl värme mha svets när jag kommer åt en dylik.
    Tack för hjälpen!

    Jag hade nog hellre försökt borra ut skallen på den……….

    Och försöka vrida ur gängtappen med polygrip när skivan är av, eller hur tänker du? Den tanken slog mig med.

    Eller svetsa fast en mutter på det som sitter kvar.
    Kapa bort det som är kvar, och sedan borra igenom den lilla bit som är kvar.

    Det sist nämnda gjorde jag på min.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng