Skillnad på B201 toppar ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Skillnad på B201 toppar ?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-14 20:23.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

bixprotman
    Deltagare

Vad finns det för skillnader på B201 toppar? artnr?

Hur ser man om det är natriumkylda ventiler?

Är själva stommen lika på förgasare, insprutare och turbo?

morsole
    Deltagare

En icke natriumkyld ventil ser ut i profil som en insugsventil, fast lite mindre, en natriumkyld dito ser ”svullen” ut på biten från ventiltallriken och liten bit till, och är lätt att känna igen.

Minns inte hur men har för mig att I-toppar from 76 – 78 försågs med natriumkylda ventiler då det blev HETT; att sen turbotoppar har natriumkylda ventiler på 8v är rätt så naturligt med tanke på hur livet ser ut för ventiler i en sån topp!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

bixprotman
    Deltagare

@morsole wrote:

En icke natriumkyld ventil ser ut i profil som en insugsventil, fast lite mindre, en natriumkyld dito ser ”svullen” ut på biten från ventiltallriken och liten bit till, och är lätt att känna igen.

Minns inte hur men har för mig att I-toppar from 76 – 78 försågs med natriumkylda ventiler då det blev HETT; att sen turbotoppar har natriumkylda ventiler på 8v är rätt så naturligt med tanke på hur livet ser ut för ventiler i en sån topp!

Mvh Johannes

Hur är det förgasartopparna då?

saabaero
    Deltagare

turbo och insprutarna har natriumkylda ventiler. förgasarmotorn har standardventiler.
    stommarna är samma
    kammar skiljer också

(jag har inom kort en 8V topp från en insprutare till salu)

Kan tillägga att Även förgasare-toppar finns med natriumkylda ventiler, och frammåt -86 sitter det i alla. Så har det varit på de toppar jag rivit iaf, och det är ett gäng 🙂
    Kan rent av vara så att när B201 tog över från gamla h-motorn så fick alla natriumkylda ventiler.

Vill minnas att förgasare-topparna har större ”kant” i ventilsätet än vad sprut-topparna har, dvs mindre som stryper 😎
    Det ända som skilljer mellan sprut- och förgasare-motorerna är att sprutkamaxlarna inte har något spår till bränslepumpen 🙂

//Jonathan

bixprotman
    Deltagare

@jonathanberglund wrote:

Kan tillägga att Även förgasare-toppar finns med natriumkylda ventiler, och frammåt -86 sitter det i alla. Så har det varit på de toppar jag rivit iaf, och det är ett gäng 🙂
    Kan rent av vara så att när B201 tog över från gamla h-motorn så fick alla natriumkylda ventiler.

Vill minnas att förgasare-topparna har större ”kant” i ventilsätet än vad sprut-topparna har, dvs mindre som stryper 😎
    Det ända som skilljer mellan sprut- och förgasare-motorerna är att sprutkamaxlarna inte har något spår till bränslepumpen 🙂

//Jonathan

Ja den toppen jag plocka från en förgasarbil en 88:a verkar då ha natriumkylda ventiler 😀

De där med kanten, menar du att förgasartoppen har sämre eller bättre flöde?

Tänkte endå snygga till kanalerna lite innan jag sätter dit toppen

Ja det är ju en kant som gör insläppet från kanalen till förbränningsrummet mindre, så det känns som att det blir en strypning.. 🙂
    Frågan är ju dock om den kanten också försvann när de ”vanliga” avgasventilerna försvann, jag vet inte riktigt 😛

/jonathan

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng