Skillnader mellan ’66 V4 och ’66 V4 Monte Carlo?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Skillnader mellan ’66 V4 och ’66 V4 Monte Carlo?

Detta ämne innehåller 20 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-03 22:12.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14757

    saabsport
    Deltagare

    Hej!
    jag har en liten fråga.Vad är skillnaden mellan ’66 V4 och ’66 V4 Monte Carlo?
    Jag kommer troligen att byta till mig en ’66 V4,och jag tänkte det skulle vara roligt att laga en ”fejk” Monte Carlo,men förstås sälja den sen som en ’66 V4!skall inte lura någon,tänkte bara för ”eget bruk” om ni förstår.Har sett att listerna på sidorna är annorlunda,och fälgarna bl.a. men vad annat?

    Tack!
    Niko

    #98048

    ulf
    Deltagare

    Skillnaderna är : Dubbla kromlisterna, öppningsbara sidorutor bak, inredningen, golvmattorna, instrumentbrädan, träratten, backlamporna och emblemen. Sedan finns V4 Monte Carlon -66 både med fyrbultade och fembultade hjul.

    /Ulf

    #98049

    kalle .p
    Deltagare

    Det som är att en -66 V4 Monte Carlo är en från böjan en -66 tvåtakt Monte Carlo = en Saab Sport som inte blev såld och blev då stående osålda hos bilförsäljaren med påföllden att de blev tillbaka skickad till fabriken.

    Om inte bilförsäljaren byggde om den till v4 så gjorde Saab detta på fabriks området.

    Det finns typ bara några få skillnader men än tvåtakts Monte Carlo och en v4 den största är föstås motorn och körbarheten, sedan är det några hål i torped plåten som skiljer. Plus att motor rums plåten den under motorn är kapad med gassvets eller kapmaskin och att den saknar fasning runt hålet på höger sida till avgas röret tvåtaktan har bara ett avgas rör och det går ut på vänster sida.

    Detta gäller bara års modell -66 och -67, sedan fanns det en gjord modell som heter v4 Monte Carlo men den är bygg som en sådan och är där med ingen ombygg bil. Det som var konstigt med v4 Monte Carlo var att det satt en vanlig v4 på 65 hk och inte någon trimmad motor som det var i tvåtakts Monte Carlo.

    Det du skall titta på är en tvåtakts Monte Carlo för de har den utrustningen som du vill har på din v4 för utom 4 bults navet som sitter på tvåtakt Monte Carlon.

    Det byggdes om vanliga tvåtaktare till v4 också mer parten av desssa var av grå färg för det var dom som inte såldes så bra

    #98050

    anonymous
    Deltagare

    Grabben måste mena 1967 årsmodell? 1966 årsmodell fanns det ingen V4:a motor vad jag vet. V4:a motorn lanserades 1966-08-02 fr.o.m årsmodell 1967.
    [image]http://www.isaab.net/upload/SAAB%2096%20V4%20MONTECARLO.%201967..jpg[/image]
    SAAB 96 V4 Montecarlo 1967. V4:a motor på 1,498cc dels 65hk/DIN, Acc 0-100 16,5sek, Toppfart 145km/h.

    #98051

    uffepuffe
    Deltagare

    grabben menar nog V4 66 då det gjordes 2 eller 300 bilar

    #98052

    kalle .p
    Deltagare

    Är det ingen som har en lite mer exakt siffra hur många som byggdes om.

    Jag vet att v4 kom som årsmodell -67 det är därför som jag skrev att flera bilar byggdes om från tvåtakt till v4.

    Men sedan -67 och -68 fanns det en byggd modell som heter v4 monte carlo.

    #98053

    saabsport
    Deltagare

    Nej,jag menar ’66 V4!
    Slutliga övergången till V4 skedde ´67,men det fanns nog några V4 redan tidigare.likadant som vissa tillverkades i Finland,andra i Sverige även fast slutliga förflyttningen skedde ´79.Har både en ’74 och en ´77 och båda är tillverkade i Finland.
    I augusti ’66 lanserades 96:an med V4,och det blev en omedelbar succé.
    Dessutom tillverkdaes ett väldigt litet antal 2-taktare även ´67,men de är väldigt ovanliga.

    Lite koll på saker har jag nog även fast jag är ung.

    Niko

    #98054

    anders jensen
    Deltagare

    grabben menar nog V4 66 då det gjordes 2 eller 300 bilar

    Väldigt stort spann Uffe, 298 st!

    /Anders

    #98055

    enor
    Deltagare

    Niko:

    Det gjordes tvåtaktare även ’68. (Rätt ska vara rätt).

    #98056

    anonymous
    Deltagare

    Det har jag inte hört talas om att det skulle finnas 66:or med V4:a motor… I så fall var det troligen testbilar som SAAB hade.

    #98057

    kalle .p
    Deltagare

    Det finns inga -66 som är från början byggda med v4 utan de som finns är ombyggda tvåtaktare som inte blev sålda.

    Det var bara ett få tal personre som visste undre 1966 att Saab skulle byta ut tvåtaktaren mot v4an. Så innan semmesten -66 byggdes det ett antal bilar utan motor som stäldes undan och viss handplockad personal fick skriva på ett papper att det inte fick tala med någon om vad det byggde för bilar under semesten.

    Saab köpte in kunskapen från blandanat volvo hur en fyrtakt motor funkade.

    Titta i en broschr från -67 så är den biten som rör motorn på ett separat papper även detta trycktes av personer som hade tystnadsplickt om vad de gjorde.

    Det var bara ca 2 veckor innan bilen landserades som en viss reporter hade av misstag sett ett v4 emblem på en Saab.

    Detta står det skrivet om in någon av alla böcker som talar om histrien om saab.

    En annan ska var om en bilförsäljade som sålde en tvåtaktare -67 eller -68 så fick de mer än dubbelt så mycket bonus på den än de fick om de sålde en v4 undre samma år.

    #98058

    ulf
    Deltagare

    Min V4 Monte Carlo -66 är registrerad första gången 1967-04-18, vilket visar att den stod länge innan den blev ombyggd och såld. Den är utrustad med 5-bultade skivbromsar som var standard på årsmodell -67

    /Ulf

    #98059

    anonymous
    Deltagare

    [color:”blue”]Nåväl, man sålde vartfall endast 28 exemplar av TT Saabarna 1968 i Sverige. Hur det gick utomlands vet jag icke. [/color]

    #98060

    Turbofahrer
    Deltagare

    Här är de som fanns i registret 1997.

    Alla 66:or och alla med 48KW (65HK) eller mer.

    Jag tog bort reg.nr på listan så ingen blir nedringd

    http://medlem.spray.se/turbofahrer/autos/saab/SAAB%2096%20+48KW%20-66t.txt

    De första hade väl V4-märket ganska högt på framskärmen.

    När flyttades det ner till bakom hjulhuset?

    SAAB 95 SC Vector 2.0t BioPower -06, jetblack met.
    SAAB 900i Kat 5d -88, florentinergul.

    STCS #701

    #98061

    jan wiren
    Deltagare

    Hej, Rolig och intressant tråd..

    Jag är bekant med en av de personer som ingick i teamet som byggde om
    de alra första V4:or. Det skedde här på Saabfabriken i Kristinehamn.
    Jag har mycket info.om detta ,men tänker åka hem till B.P. för att få allt dokumenterat
    en gång för alltid. Återkommer med V4 historian inom kort/ Hej så länge

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng