Smårycker vid jämn fart…

Forum Modellspecifika forum 90/99 Smårycker vid jämn fart…

  • Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-24 22:08 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16984
    William
    Deltagare

    När jag kör i jämn fart, mest märkbart vid 60km/h på treans växel eller 80km/h på fyran, så smårycker motorn lite. Vad kan detta bero på? (det är knappt så det märks, men man känner av det iaf)

    Har även märkt av en liten fördröjning om man trampar gasen i botten med 3an eller 4ans växel. Den börjar dra efter några ögonblick, men först är det som den dör lite. Trycker man däremot ner gaspedalen till hälften sticker den direkt.

    Nånting med förgasaren antar jag?
    Har kollat oljan under blå locket och det verkar okej.

    motorn är en vanlig enkelförgasar H-motor.

    Tacksam för felsökningstips 🙂

    //William

    #114094

    Gummimembranet i förgasaren behöver nog bytas!

    MVH/KG

    #114099
    William
    Deltagare

    Ah, ska prova det.

    Tack för tipset 🙂

    #116821
    William
    Deltagare

    tänkte fortsätta den här tråden lite, bytte membranet för nån månad sedan och det hjälpte inte. Har också noterat att motorn verkar gå som den ska när den är kall och jag kör med choken, har inte märkt av ryckningar och då reagerar den direkt på gasen.

    Kanske lättast att försöka hitta annan förgasare?

    #116822
    stefan
    Deltagare

    ryckningarna kan förvisso bero på vad som helst men det låter mer som den går magert genom hela registret. Är förgasarnålen sliten och nån har snålställt co halten så kommer den gå lika snålt hela vägen upp. Att byta förgasare hjälper föga, bättre då att renovera den du har. Är det en fin bil så kan det vara värt att kosta på sig ny nål och munstycke och sånt. Kostar mindre än en tank bensin iallafall………
    Vill du ha korrekta Zenith delar så kan jag hjälpa dig att ta hem från england. De piratnålar från Italien som cirkulerar är inge bra alls.

    En enkel check att saker och ting står rätt till med justeringen kontra slitage är att kolla nålens och munstyckets läge. Nålens plastbricka ska ligga i nivå med kolvens undersida och munstycket ska ligga 2-3 mm under förgasarhalsen. Är detta helt åt skogen kan man lugnt anse att någon justerat bort en sliten nål.

    #116823
    lsoderlund
    Deltagare

    Givetvis blir gaspedalen mer ”känslig” när du har choken ute. Då den redan spännt gasvajern, så minsta lilla rörelse resulterar ju att den redan spända gasvajern spänns lite mer…

    Ang ryckningarna, har du kollat tändstiften?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #116826
    cch
    Deltagare

    För mig låter detta som förgasarproblem, hade exakt samma symptom på Sonetten.
    Jag löste problemet genom att skruva isär förgasaren och lägga den i thinnerbad, sen grundlig tvätt och genomblåsning, nya packningar mm. Sen fick jag brotcha upp munstycket men det behöver inte du. Byt dock bränslefiltret.
    Jag bytte även tänddelarna men det gjorde ingen skillnad på gången.

    Problemet är att det blir nån form av hartz i förgasaren med tiden som sätter igen kanaler och munstycken. En ultraljudstvätt kan oxå hjälpa.
    Inga vassa saker i kanaler o munstycken!

    Lycka till

    Christer

    #116828
    Lustgasen
    Moderator
    Lars Söderlund wrote:
    Givetvis blir gaspedalen mer ”känslig” när du har choken ute. Då den redan spännt gasvajern, så minsta lilla rörelse resulterar ju att den redan spända gasvajern spänns lite mer…

    Ang ryckningarna, har du kollat tändstiften?

    De bytte jag, men jga tror det är som CCH och stefan säger,
    Wille testa bara att göra rent och rensa från eventuellt skrot. Skulle det inte hjälpa så finns det ju ett X antal saabar på skroten..

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #116829
    William
    Deltagare

    Speedparts säljer en repsats för förgasaren, är den nåt att ha?
    Tror jag kanske köper en till förgasare att fixa med och sedan sätta dit. Den som sitter känns dessutom allmänt sliten, typ allt rörligt är lite glappt osv. Om den hängt med bilen har den ju gått 41 000 mil =P

    Ska dock kolla det där med nålens läge, den hade dock inga vidare avgasvärden vid besiktningen (rätt högt), men kanske kan gå magert iaf? men eftersom den drar bättre vid acc med choken aningen utdragen, så är det kanske magert ändå.

    Gjorde storservice för en par hundra mil sedan där jag bytte kablar, stiften och allt sånt så det ska vara okej, känns dock inte som ett sånt problem heller.

    tackar så mycket för svaren 🙂 (känner mig väldigt nybörjaraktig då jag knappt rört en förgasare förut, alltså hög tid att lära sig 🙂 )

    PS. den går inte superdåligt, kör man ”normalt” och inte fullgas så märker man nästan ingenting. är mest nåt som irriterar snarare än stör :p

    #116831
    cch
    Deltagare

    citat ”PS. den går inte superdåligt, kör man ”normalt” och inte fullgas så märker man nästan ingenting. är mest nåt som irriterar snarare än stör”

    Precis samma som jag hade. Det försvann med thinnerbadet. Är den glappig o så hade nog jag med sett mig om efter en fräschare. Även den hade jag dock tvättat och gått över innan jag satte dit den.

    /Christer

    #116846
    krister k
    Deltagare

    Jag har samma problem på min röda 99 som du har William.
    De sålde nya förgasare på SDCC i somras på Saabfestivalen för ett par hundringar, attans j*vlar att man inte köpte på sig en bunt… 🙁

    #116864
    William
    Deltagare
    Krister K wrote:
    De sålde nya förgasare på SDCC i somras på Saabfestivalen för ett par hundringar, attans j*vlar att man inte köpte på sig en bunt… 🙁

    det är lätt att vara efterklok 😉 den här efterklokheten kändes dock extra förjävlig, men när jag var på saabträffen visste jag inte att jag skulle äga en 99a några månader senare heller 😛

    #117515
    packan
    Deltagare

    Jag kan ge dig svaret på ditt problem… 🙂

    Hade samma fel på min 99:a och fick rådet att byta membranet vilket inte hjälpte särskilt mycket. Provade allt möjligt men kom tillslut i kontakt med en äldre man (gammal som gatan) som bara ägt saab i hela sitt liv och dessutom jobbat på en saab verkstad i ca 50 år.

    Han viste direkt vad felet va och skrattade lite lätt när han berättade att det var ett av dom vanligaste felen på gamla saab bilar.

    Anledningen till att bilen rycker är att förgasaren läcker luft i någon packning och därför blir blandningen fel vid vissa varvtal. Ofta gjordes det bara lite justeringar och sen gick bilen som vanligt igen, men felet återkom då efter ett tag igen.

    Hans tips till mig var att man skulle byta ut alla packningar i förgasarna och sedan be en verkstad ställa in den efter sina instrument.

    Jag gjorde detta och nu går bilen som ny! 😀

    /Marcus

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng