Smuts i bränslet?

Forum Övrigt SSR Smuts i bränslet?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-16 07:54.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13812

    mats a
    Deltagare

    Titta på den bilagda bilden. Det där ockrafärgade, oerhört finkorniga pulvret hittade jag i tryckregulatorns filter och i uppblött form i flottörhusets botten samt i förgasarens mässingsfilter. Har du sett något sådant här förut?

    Jag ska byta filtret på slangen samt ta isär pumpen och jag hittar antagligen samma sak där. Är det rost från tanken? Jag tycker inte att det ser så ut. Har du tips på var det kan komma ifrån?

    #92348

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja i bränslefiltrena på försvarets tgb 11. Där misstänkte fordonsteknikerna att det blivit överdoserat med blyersättningsmedel. Kan bli så ibland när viss tankning sker med dunk.

    Glöm inte att rengöra tanken också.

    /B

    #92349

    dave-ass
    Deltagare

    Når min pappa hadde en saab v4 så skjærte hele motoren seg pga. smuts i bensinen….

    #92350

    stefan w
    Deltagare

    Alltså är det lite av fenomenet med randig tandkräm över det här med blyersättning. Bensinen och blyersättningen blandar sig inte med varandra kemiskt utan blyersättningen simmar omkring och följer bara med tillsammans med bensinen. Då inser man ju att om bilen stått en stund så kan det bli hursomhelst med den blandningen. Kan blyersättningen passera ett bränslefilter undrar jag när man ser hur det kan se ut? Den kan säkert det om man har ett bränslefilter som inte renar för små partiklar, och har man det i förgasaren så vet man ju att det egna filtret är ett sådant. Jag skulle kunna tänka mig att insprutningsbilar har högkvalitativa filter och blyersättningen skulle då också kunna fastna däri. Själv har jag ett vanligt plastfilter med pappersinsats. Skall man kanske ha ett med sil istället? Nån som vet mer om detta? Länka gärna till ev tidigare inlägg om detta!!

    #92351

    mats a
    Deltagare

    Jag kan nu berätta att slammet/utfällningarna fastnar i såväl ett vanligt pappersfilter (som det i tryckregulatorn) som det finmaskiga plastnätet i ett ”engångs” bränslefilter och mässingsnätet i förgasaren. Med tanke på mängden (efter ca 5 km:s hård ss-körning var filtren igenslaggade) tror jag på finfördelad rost eller annan skit.

    Men på rekommendation har jag nu börjat använda en bensinbooster med samma smörjande egenskaper men som inte kan överdoseras.

    Bilder på skiten kommer…

    #92352

    mats a
    Deltagare

    Nu är tank, pump och samtliga filter demonterade. Jovisst är det väl rost – i ofantliga mängder. Egentligen är dt märkligt att det överhuvud fungerat med tanke på den nyponsoppsliknande smörja som rann ur pumpen.

    Nu är frågan – är det lönt att försöka rensa tanken från all rost? Hur isf? En näve grovt grus? Tanken innehåller ju skvalpplåtar. Högtryckstvätt? Iofs verkar bensinen ha tagit med sig det mesta av rosten. Genom givarens hål kan jag se ren plåt.

    Råd?

    #92353

    Anonym

    Hej

    Om du skal rensa tanken släng i en handful muttrer 10-20 styck , ta reda på hur manga so du tar alle ut igen . sen bare skaka tanken en 2-3 timmer ;o) slöjl i bland med frisk soppa .

    Lars

    #92354

    john asplund
    Deltagare

    När jag öppnade min tank så upptäckte jag att det finns en förnämlig smutsfångare i den. Sugröret som går in i tanken slutar i en liten stående låda som är svetsad i mellanväggen i tanken, ”lådan har ett antal hål, ca 2-3 mm stora i nederkant och locket är inte svetsat utan det går att böja upp. Lådan var halvfull med något som såg ut som en blandning av grus och rostslam.

    Oavsett hur mycket man skakar med sten och muttrar i tanken så får man inte bort det som finns där.
    Och för att sten och muttrar ska ha någon effekt måste man stoppa i dom både genom tankröret och armaturhålet, och att skaka ut det som man stoppat i tankhålet är nog nästan omöjligt, det sitter en läpp i ändan av påfyllningsröret som ska förhindra att bensinen skvalpar upp i tankröret. Den förhindrar ju liksom även stenarna att komma ut

    #92355

    mats a
    Deltagare

    Nå, jag kan då leva med tio muttrar i tanken resten av bilens livstid. De kanske kan bidra till en fortlöpande blästring under hård körning. Ballast är ju en gammal skeppstanke. Dags för en ny slogan: ”Born from ships” eller kanske ”Saab – byggd med pråmkvalitet”.

    Jag kan ge en bild av rost/smutsangreppets omfattning. Jag filtrerade bensinen genom att lägga stora kaffefilter i en bränsletratt. När jag slagit ca 3 liter genom tratten var papperet igensatt och bensinen stod kvar i filtret. När filtren torkat kunde jag slå ca två kryddmått smuts från vart och ett av dem. Hade jag varit rökare hade det arbetet erbjudit ett gyllene tillfälle att fimpa för gott.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng