Snabb hjälp om Weber 36DCD önskas =)

Forum / Övrigt / SSR / Snabb hjälp om Weber 36DCD önskas =)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 28, 2002 kl. 20:25 #8621

      enligt Misab’s hemsida:
      V4 1500
      halsring 25/26 – var står storleken? eller är det abra mäta med tex ett bladmått som gäller? 25=25mm?
      spridare 4.5/4.5
      huvudmunstycke 140/145
      emulisonsrör F30/F30
      luftmunstycke 220/200
      lågfartsmunstycke 50
      acc. munstycke 70
      pumpventil 50 – var sitter den?
      nålventil 175
      fl. nivå 6 – var sitter den?

      bestyckad nu:
      halsring ? – står en 2a på den ena
      spridare 4.5/4.5
      huvudmunstycke 140/140
      emulisonsrör F23/F23
      luftmunstycke 230/200
      lågfartsmunstycke 47
      acc. munstycke 70
      pumpventil ? – hittar inte vart den sitter
      nålventil 175
      fl. nivå ? – hittar inte det heller

      nu till mina frågor

      1. jag har ju en 1700cc motor så ska jag ändå gå efter 1500 bestyckningen? har mailat misab för nån månad sen om det, men de har inte svarat

      2. emulisonsrören sitter det F23 istället för F30, gör det nåt? F30 verkar inte misab sälja, nån som har 2st liggandes i nån byrå kanske?

      kommer det funka med denna bestyckningen ändå kanske? eller kommer den gå kasst…

      /Nisse
      Team Gbg
      96 V4 '77b
      9-3 Sport '99

        maj 28, 2002 kl. 22:34 #64353

        Har du kollat var halsringarna sitter i förgasren?
        Genom dessa skall all luft motorn vill ha.
        Faktiskt så är weber i många fall lågiska så siffran 25mm är inner diamtern i halsringen.
        Många munstyken tex luft 200 är 2,00 mm
        och huvud 140=1,40mm.
        Därimot typ emulisonsrör F23 är bara ett löpnr. som inte säger ett skit om storleken.
        Jag har en känsla av att emulisonsrör F23 kan du använda.
        Här kan du köpa Weber grejor också
        http://www.kgtrimning.com/ (volvo) till bra priser om jag fattat rätt.
        Kolla sprängskisserna på weber DCD här: http://www.piercemanifolds.com/products.htm
        Bestyckning:
        Ring Ronwill se http://w1.874.telia.com/~u87410235/ronwill.html
        Ha listan på vad som sitter i nu tillgänglig så brukar de kunna tala om det finns någon changs att det funkar eller vad du måste byta och varför.

          maj 28, 2002 kl. 22:40 #64354

          tackar för svaret johan, jo, jag har plcokat ner förgasaren för å lära mig mer om var alla munstycken sitter =), så jag vet va halsringen är oxå, tänkte att det var i mm de menar, men man vet ju aldrig

          angående pumpventilen, var f*n sitter den? har kollat på sprängskiss men hittar den inte på förgasaren

          sen fl nivå, flottör nivå står det för gissar jag, är nån inställning man ska göra bara eller?

          /Nisse
          Team Gbg
          96 V4 '77b
          9-3 Sport '99

            maj 28, 2002 kl. 23:30 #64355

            Den förban.. jäv.. pump ventilen borde sitta i borten på flotörhuset, pumpventil=Rund mässings chopp med ett skruvmejsel spår i.
            Är till för att kanna justera mängden soppa till axpumpen eller rättare sakt retunera soppa till flotörhuset.
            Större pumpventil=mer soppa tillbaka till flotörheset om jag kommer ihog rätt.

            Flotörnivån brukar vara ett mått som mätas antingen mellan översidan på flotören och förgasarlocket eller så är det från förgasarlocket till undersida på flotören.
            Locket skall hållas vertikalt så att flotören hänger nedåt och att nålventilen presis stänger då skall måttet stämma.
            Vad flotören måttet är på en DCD har jag ingen aning om.

              maj 28, 2002 kl. 23:38 #64356

              pumpventil finns ingen justerbar tydligen, finns nåt hål i botten men går inte justera

              flottärmåttet ska vara 6, antar att det är 6cm de menar å det stämmer om man mäter uppifrån locket å undersidan på flottören

              tack för hjälpen

              /Nisse
              Team Gbg
              96 V4 '77b
              9-3 Sport '99

                maj 29, 2002 kl. 06:38 #64357

                Pumpventilen är inte justerbar utan är typ ett munstycke, titta i botten på flotörhuset.
                Nja tror inte på 6cm, om 6an är ett mått så är det 6mm som då torde vara mellan locket och översidan på flotören. Du måste kolla var den skall mätas så det blir rätt.

                  maj 29, 2002 kl. 08:22 #64358

                  Angående flottörnivån. Jag skulle justera den på min 36 DCD och hade också blivit föreslagen fl. nivå 6 av Misab eller Ronwill eller hur det var. Men den där 6:an blev jag inte klok på, så jag lånade en Weber-bok på biblioteket och där hittade jag mått som passar för min motor och hur man skulle mäta och göra för att få det rätt. Tyvärr har jag glömt siffrorna men det var inte i närheten av 6 ialla fall.. Man skulle mäta med flottören i ’öppet’ och ’stängt’ läge (eller snarare nålventilen).

                  F.ö. när jag gick igenom min förgasare var det enda jag bytte nålventilen. Munstycken och sånt nöjde jag mej med att blåsa rent. Dimensionerna på dessa var inte helt riktiga jämfört med hur förgasarn skulle bestyckas för att passa min motor, men nu går den bra trots allt. Så jag är skeptisk till att det skulle vara så himla viktigt att bestyckningen är precis rätt, särskilt om man som jag har en i övrigt otrimmad motor. Ökad trimmningsgrad ökar förmodligen kraven på att grejerna är korrekt inställda. Det enda är att min bil drar en del soppa (ca 0.9, men då är det en del stadskörning också), fast det kanske en 36 DCD ’ska’ göra?

                  Mvh, Gunnar

                    maj 29, 2002 kl. 08:59 #64359

                    Hejsan!
                    Jag har också för mig att man egentligen skulle mäta både stängd och öppen flottörnivå. Men 6mm låter rimligt för stängd ventil. Har för mig att jag bara lade förgasarlocket upp och ner och mätte (tolkade) med ett 6 mm borr. Avståndet justeras genom att böja ”mittfliken” vid flottörgångjärnet. Jag har åkt med 36/36 DCD i flera år med mina Oplar med 1900-motor, och det har varit helt bekymmerslöst och även billigare än original Strulex. Tror att jag också hade en nivå på 6 mm. Rekommendationerna från Weber får ses som ett riktvärde för en frisk, otrimmad motor. Det räcker t.ex att man monterar sportavgas, så bör man öka bränslemunstycket. En sak att se upp med förresten, är att inte spjällaxlarna är glappa. Det har funnits ÖD att tillgå. Tror att det var KG som hade när jag kollade sist.

                    M.V.H ”Tobbe”

                      maj 29, 2002 kl. 10:09 #64360

                      Bestyckningen i tabellerna skulle jag villa kalla en grundbestycking, någulanda rätt kanske tillräkligt bra. Det finns förmodligen hämst många kombinationer av munstycken, E-rör mm som ger ungefär samma resutat.
                      För att få en optimal bestyckning med andra ord effektmässigt och bränsle-ekonomi mm så fodras det en jäv.. massa labbande eller att köra motorn/bilen i en bromsbänk.
                      Med en bra intrimmad weber tror jag man får mer pulver och bättre bränsle ekonomi än med sopexen.

                        maj 29, 2002 kl. 12:13 #64361

                        som sagt, i botten på flottörhuset sitter det nåt litet rör, verkar dock inte gå å byta

                        får väl låna en weber bok på biblioteket eller köpa mig en

                        /Nisse
                        Team Gbg
                        96 V4 '77b
                        9-3 Sport '99

                          maj 29, 2002 kl. 14:16 #64362

                          Jag hakar på med en snabb fråga till:

                          Vilka fördelar har DCD mot DGV? Jag har monterat på en DGAV på min 1740 som iofs fungerar rätt bra, skulle det finnas mer att hämta med en DCD?

                            maj 29, 2002 kl. 14:20 #64363

                            Hejsan!
                            Om man skall upp i höga effekter, så är nog DCD att föredra. DGV/DGAV är väl bara 32/36. M.V.H ”Tobbe”

                              maj 29, 2002 kl. 14:37 #64364

                              Nisse:
                              Pump/bottenventil se
                              http://www.misab.se/ > Förgasare > Weber DCD se nu pos 21.
                              Kan vara så att det finns lite olika utföranden av DCD förgasarna med och utan utbytbar pumpventil, men vad vet jag

                              Har för mig att en 36 DCD räcker till ca 120-130hk och DGV borde då ligga i ungefär samma härad.

                                maj 29, 2002 kl. 15:08 #64365

                                Hejsan!
                                Det fanns ju 28/36 DCD innan 36/36:an kom.
                                ”Tobbe”

                                  maj 29, 2002 kl. 16:08 #64366

                                  fuling, jo jag vet var den SKA sitta, men inte fan har jag nån sån =)

                                  je je, ska slänga på den i nästa vecka så får jag se om den går kasst eller inte

                                  går den dåligt får jag väl köpa mig några munstycken från kgtrimmning, de var ungefär hälften så dyra som misab

                                  /Nisse
                                  Team Gbg
                                  96 V4 '77b
                                  9-3 Sport '99

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.