sniktrimma 99 1984a funderingar
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / sniktrimma 99 1984a funderingar
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-05 19:05 av
peter engqvist.
-
FörfattareInlägg
-
Ska sniktrimma en 99 å jag har en donatorbil en 900 turbo 88a, tänkte ta turbotoppen med annan kam å ha dubbelfuggar å extraktor,men frågan är? dubbelfuggar orginal e det nått å ha? eller ska man satsa på nå annat? insprut?(säkert massa elkoppling) eller nått annat tips? har begränsad budget…
När det gäller 8v så är turbo-kammen ”snällare” än sugmotorkammen. Dessutom så saknar turbokammen (ja, alla kammar från bilar med insprutning egentligen) nocken för att driva bränslepumpen, monterar du en sådan kam måste du alltså installera en elektrisk bränslepump. Dubbelförgasare innebär ofta sämre gång samt högre bränsleförbrukning, men detta går ju naturligtvis att åtgärda med renovering och ordentlig inställning.
Jag har ett insug till salu (kolla säljesavdelningen) som skulle passa dig som handen i handsken annars. 🙂Du får göra som folkracekillarna, plana toppen 1-1½mm, och på med extractorrör, lite grövre blås som Simons 2″, och antingen insprutning eller dubbla förgasare. Om nu inte dubbla förgasare fungerat, skulle ju inte vinsten varit de 10 extra pållarna som dubbla förgasare innebar. Att det sen kan vara lite jobb justera in dem är en annan sak; om du inte är duktig så låt nån annan göra det. Du får räkna med att OM du får tag i dubbla förgasare med insug som passar din bil, då får du renovera förgasarna med nålventiler, nya nålar och munstycken. Har för mig att det mesta finns på klubbens reservdelssidor, hör med Jan i så fall. Men då rör det på sig!
Det finns även kammar att köpa t ex via Folkraceshop, som kan sätta fart på din pärla, efter planing och ventilslipning!
Ha så kul!Mvh Johannes i Sjöbo
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Det lättaste är att ha en donatorbil, sen kan du väl i princip flytta över det du behöver. Tanken passar visst ”nästan”, men det är inget komplicerat system med mycket elektronik.
Vet inte hur SBP tycker om det, men men…
Det lättaste ur bes synpunkt är väl dubbla förgasare, där är det väl ingen som reagerar om du har bra avgasvärden.Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
april 5, 2009 kl. 10:45 #138234kollade med sbp när jag montera insprutning på min 99a och det var inte ok med insprutning på en förgasarmotor så jag hissa i en komplett 2,1 16v istället.
men om du konverterar bilen till e85 så ska det visst vara ok med insprutning.
april 5, 2009 kl. 18:36 #138258peter engqvist wrote:kollade med sbp när jag montera insprutning på min 99a och det var inte ok med insprutning på en förgasarmotor så jag hissa i en komplett 2,1 16v istället.men om du konverterar bilen till e85 så ska det visst vara ok med insprutning.
Det borde ju vara enklare regelmässing (sbp) att få en 99a ok med insprutning än med 2,1 16v.
Detta eftersom det funnits både b och h motorer med sprut dock inte 2,1 16v.Vad gäller etanolkonvertering så är det ju i princip helt omöjligt, med svenska regler, att få en hemmakonverterad bil igenom en besiktning.
Dock har jag själv besat 900t8 med t16 istället utan att de ens tittat.
april 5, 2009 kl. 19:05 #138263nu snackar vi el-sprut med lambdareglering och kattalysator
som har blivit mycket lättare att registrera pga ändrade regler.
(personligen skulle jag inte stoppa i något annat än en motor med katalysator)vid etanolkonvertering behövs ett bromspapper på motorn och intyg på att bränsleslangarna tål etanol på årsmodeller upp till -92 med egenhändigt konstruerat system.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.