Sökes: Hjälp med besiktning av TT

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Sökes: Hjälp med besiktning av TT

  • Detta ämne har 42 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-20 20:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17848
    fulltpafemman
    Deltagare

    Hej alla.
    Jag är ny på forumet och vet inte om jag lägger tråden rätt nu men annars är det bara att flytta den. Det är så att jag är spekulant på en Saab 96 tvåtakt från 1965. Priset är rätt för mig som ung fattig student men problemet är som följer…

    Jag har inget garage, inte mycket tid och vet inte om jag har all kunskap som krävs. Bilen har nämligen stått något år med allt vad det innebär. Motorn ska gå runt och säljaren påstår att det inte ska vara några stora bekymmer med den förutom det som händer när saker och ting står stilla. Uppvuxen i Trollhättan med en far som körde rally i dessa bilar så är mitt mål ändå att åka tvåtakt i sommar. Nu till saken.

    Finns det någon här på forumet som skulle kunna ta åt sig detta och göra det som krävs för att kunna besiktiga skönheten? I så fall så skulle jag vara tacksam och vill väl alla här inne rädda de Saabar vi kan! Jag finns för övrigt i Trollhättan.
    Svara här eller till min e-mail erik.aleby@gmail.com

    MVH Erik

    #121220
    phermansson
    Deltagare

    Välkommen till forumet!

    Själv tycker jag det är enklast att låta bilprovningen kolla bilen. Man får en hyfsad genomgång av bilen och ett papper på vad man ev behöver fixa.

    #121224
    fulltpafemman
    Deltagare

    Låter som en bra idé såklart. Men eftersom bilen inte kan köras för egen maskin så finns det ju en hel del som besiktningsmännen inte kan kolla eller?

    #121237
    enor
    Deltagare

    Vad är det som gör att den inte kan köras för egen maskin?

    #121244
    rodder76
    Deltagare

    Undrar precis som Enor vad det är som gör att bilen inte kan köras för egen maskin.
    Våra kära gamla tvåtaktare är väldigt enkla i konstruktionen om du jämför med moderna bilar.
    Det som jag sätter absolut högst upp på listan: Bromsar!
    Har du bromsar så är halva bekymmret löst redan. (om vi bara pratar besiktning)

    En Tvåtaktare ska ha rundsmörjning med jämna mellanrum. I dagens mått mätt så är det korta intervall. Mitt tips till dig är att lära dig göra den rundsmörjningen. Som nybörjare så tar det dig kanske någon dag eller låt säga att du avlägger en helg för att verkligen sätta dig in i hur du ska göra detta. Det är någonting som inte tar någon längre tid i anspråk när du väl gjort det några gånger.

    Om vi ska se ur besiktningssynpunkt så är det inte mycket mer än bromsar och lampor du behöver ha koll på om du gjort din rundsmörjning.

    OK… nu har jag skrivit detta relativt generellt, men det är svårt att göra något annat när man inte vet något om objektet.
    För att vi ska få en större möjlighet till att hjälpa så kommer frågorna. Varför kan den inte köras för egen maskin? Varför har den blivit stående (rost?)?

    Att du inte har något garage behöver inte vara något hinder. Det är rätt gött att mecka med bilen en solig sommardag.

    #121246
    Karl Ask
    Moderator
    Rodder76 wrote:
    Att du inte har något garage behöver inte vara något hinder. Det är rätt gött att mecka med bilen en solig sommardag.

    Jag har gjorde hela förra året. Det går bra en solig dag, men när det regnar är det inte lika roligt! Som när jag skulle ställa ventilerna på min jubbe. Det var soligt när jag började och helt plötsligt kom det en störtskur, mindre roligt.

    Erik, om vi får veta lite mer vad som är problem så löser vi det nog tillsammans. Det är lätta bilar att meka med, så det mesta kan du göra själv. Men om du skulle behöva hjälp så finns det personer i närheten som givetvis hjälper till.
    För snart två årsedan köpte jag min första tvåtaktare och nu är jag 20 och har 12 gamla saabar, tror jag (svårt att hålla räkningen…)
    Jag har lärt mig mycket genom att testa och verkstadshandböckerna, sedan när jag har fått problem har jag ringt folk eller frågat här på forumet. Det har alltid löst sig.

    #121269
    fulltpafemman
    Deltagare

    enor: Ja som jag fattat på säljaren så startar bilen i alla fall inte som den står nu…

    Rodder76: Tack för synpunkterna! Rosten ska sitta i dörrarna mestadels (som vanligt) men inte vara så allvarlig. Detta har jag ju dock inte kunnat kontrollera då bilen finns en bit bort.
    Mecka under bar himmel har jag gjort med alla bilar jag haft innan. Det kan vara skönt men vi får tänka på att vi bor i Sverige. Oftast är det inget vidare ;)Skulle såklart vara kul att köpa ett objekt som var bättre skick men min budget är på absolut max 10k men om jag vill äta mat neråt 9k. Kommer jag lyckas tror du?

    Karl
    : Tack för stödet här. Inte lätt att vara fattig och tvåtaktssugen. Forum är grymt när det gäller felsökning och liknande det har visat sig tidigare. Det som känns jobbigt är bara att eftersom min budget är såpass liten så kanske man inte kommer få ut den i sommar vilket är målet. Det vore jobbigt. Fler tips nu pojkar och flickor!

    #121273
    Karl Ask
    Moderator

    Går motorn runt?
    Gör den inte det så får du byta motor eller renovera den som sitter i.
    Rost i dörrar är inte så farlig, det går att byta också.

    #121276
    enor
    Deltagare

    För 10 tusen får du utan problem en besiktigad och körklar långnos! Köp ABSOLUT inget obesiktigat vrak för dom pengarna, då blir du lurad!

    #121277
    fulltpafemman
    Deltagare

    enor: Och vad är nui skillnaderna på långnos och kortnos? Bara jag får tvåtakt så är jag nöjd. Förresten så mottages alla tips på passande bilar till salu med glädje!

    #121278
    piin
    Deltagare

    här har du en bild på både en kortnos (främre) och en långnos.

    http://www.saabklubben.com/multimedia/bilder/96/9632.jpg

    #121282
    fulltpafemman
    Deltagare

    Tackar Piin. Då var skillnaden det jag trodde. Måste verkligen skaffa mig en sådan liten godsak 🙂

    #121292
    enor
    Deltagare
    Aerosol wrote:
    enor: Och vad är nui skillnaderna på långnos och kortnos? Bara jag får tvåtakt så är jag nöjd. Förresten så mottages alla tips på passande bilar till salu med glädje!

    Eftersom din fråga från början handlade om en 65:a så tog jag för givet att det var en långnos du var ute efter.

    Här är en förresten, på blocket. Jag vet absolut inget om den men den är ju i alla fall besiktigad och möjlig att köra, och inom din budget: http://www.blocket.se/vi/16280828.htm?ca=16_s

    #121316
    fulltpafemman
    Deltagare

    enor: mycket intressant! Kortnos eller långnos spelar ingen roll bara det är tvåtakt och Sixten Sason som designat 😉 Mer tips på bilar som verkar bra vore fett!

    #121320
    fulltpafemman
    Deltagare

    En fråga här. Jag ringde på annonsen som enor länkade och det verkade bra. Dock är det ju väldigt långt. Han berättade att den var besiktigad till Aug/Sep någonstans. Dörrarna var lite rostiga (överraskning) men bara genomrostat på ena sidan. Nya dörrar i bättre skick men fel färg följde med. Det var lite rost i bagaget men inte genomrost (han hade petat med skruvmejsel). Bilen hade plastskärmar. Det som jag undrar lite mer över var att han pratade om någon bussning som höll växellådan på något sätt som var kass vilket gjorde att växlarna hoppade ur ibland. Är detta något som är svårt/dyrt att fixa? Vad tror ni annars? Något att åka skitlångt och köpa?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng