Solex 32/32 Saabförbannelse

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Solex 32/32 Saabförbannelse

  • Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-05 17:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6765
    jos
    Deltagare

    Har under en längre tid idogt provat få igång originalförgasaren, en Solex 32/32 TDID till min V4 79’a. Nya packningar, slangar, munstycken. Till slut fungerade förgasaren alldeles utmärkt från första gnistan vid kallstart tills motorn var ordentligt varmkörd. Men sen att prova starta om motorn igen varm blev tämligen svårt. Jag fick gnida på tändningen och svära tills batteriet nästan var helt tömt. Trots tändinställningen står helt rätt enligt spec, med korrekt stiftgap. Stiften förefaller vara torra, ljusbruna. I och för sig har jag bara skruvat ur ett och kollat.

    Jag provade montera i brytarlösa Hotspark och varmstartproblemet minskade något men fortfarande är det alltför många ggr infernaliskt svårt att varmstarta. Har provat alternativa tändinställningar 6 och 10 grader.

    Kan andra faktorer påverka, t.ex luft i kylsystemet, expansionskärlet placerad för lågt, för tunn packning mot insugsröret så värmen från motorn värmer upp förgasaren onödigt mycket? Osv.

    Jag har observerat att under en kort stund efter motorn stängts av så droppar det ned bensin på spjället. Flottöravståndet är 15mm.

    Går det att få ordning på Solexen? Vad är värt att kolla närmare?

    #49017
    stefan
    Deltagare

    det låter ju som nålventilen läcker………..

    #49018
    jos
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    det låter ju som nålventilen läcker………..

    Nästan så man kan höra hur den droppar, men nålventilen är sprillans ny sedan några veckor tillbaka. Kan den ha hängt sig pga ”skit i bränslet”? Eller för mycket värme från motorn pga inte tillräckligt tjock packning mot insugsröret? Ånglås i kylsystemet (dåligt luftat)?

    Om det är så blir motorn förstås onödigt varm. Den kändes så i vart fall med huven öppnad tills jag tidigare idag luftade ur kylsystemet förhoppningsvis ordentligt och höjde läget för expansionskärlet någon cm (burken var nedtryckt väl lågt. Jag klämde åt kanterna i hållarens metallspår så burken stannade lite högre upp).

    Efter en provtur på drygt 4 mil verkar värmen från motorn ha lugnat sig. Har ännu inte kollat eventuellt dropp. Provstartade en gång med motorn varm och då gick den igång nästan omgående. Kanske var det bara av en tillfällighet?

    #49024
    saabteddan
    Deltagare

    Jag har haft flera v4or med denna solexförgasare och känner igen fenomenet väldigt väl. Det jag har fått förklarat för mig är att det blir ånglås i förgasaren när motorn är varm och man sedan stannar motorn. Har förstått det som om bensinen förångas. Vet ej om det är hela sanningen. Har också undrat om weberförgasarna har samma irriterande egenhet? Nu går det att leva med detta då man får ge fulla spjäll vid start med varm motor och gnida lite extra på startmotorn.

    #49044
    cch
    Deltagare

    @saabteddan wrote:

    Har också undrat om weberförgasarna har samma irriterande egenhet?

    Nu kan jag inte prata för alla men jag har aldrig haft några såna problem med min 36DCD som varit i bruk ett par år.
    Det är kanske så att Solex är känsligare än Weber på den punkten?

    Mvh

    CCH

    #49055
    jos
    Deltagare

    @saabteddan wrote:

    Jag har haft flera v4or med denna solexförgasare och känner igen fenomenet väldigt väl. Det jag har fått förklarat för mig är att det blir ånglås i förgasaren när motorn är varm och man sedan stannar motorn. Har förstått det som om bensinen förångas. Vet ej om det är hela sanningen. Har också undrat om weberförgasarna har samma irriterande egenhet? Nu går det att leva med detta då man får ge fulla spjäll vid start med varm motor och gnida lite extra på startmotorn.

    Låter troligt med teorin om ”ånglås”. Vid kallstart med två stamp i botten startar motorn direkt, -7 häromveckan. Inga som helst problem. Vid varm motor har jag fått höra av dem med betydligt mer erfarenheter av V4’orna är det halv gas som gäller. Full gas på direkten från start har jag inte provat, däremot gradvis ge mer gas från halv under starten tills pedalen är i botten och motorn eventuellt har startat. Det kräver friskt batteri som hinner laddas mellan varven.

    Vid några tillfällen var det bara att vänta 1 tim tills motorn och förgasaren hann kallna innan nytt startförsök gjordes och då gick den igång direkt. Enerverande. Inte så häftigt i Stockholmstrafiken men nu skall den snart ställas in i garage och få vila under vintern.

    Genom att montera i Hotspark, den brytarlösa tändningen minskade problemet något. Motorn startar, men vad jag får gnida innan dess… Solexen verkar vara en känslig rackare. Jag tror det är fler faktorer som samverkar.

    #49068
    saabteddan
    Deltagare

    Tror precis som dig Jos att det är flera saker som samverkar, förgasarna är ju gamla och slitna vid det här laget. Det kan ju vara så att weberförgasaren är mindre känslig eller/och har bättre kvalitet. De jag talat med som har mycket erfarenhet vad gäller förgasare säger att jag skulle få ut betydligt mer effekt av att montera in en weber i min v4. Dessutom sägs webern vara mera robust och pålitlig + att det finns betydligt mer reservdelar. Lättare att bestycka rätt mm. Det kanske är så att man bör gå över till weber?? eller är det någon som vet om det går att få till en solex så den fungerar riktig eller är det bara att ge upp den tanken och leva med dessa egenheter om man skulle få för sig att hålla kvar vid original fuggen?

    #49071
    William
    Deltagare

    Jag har en tjock packning, typ 5mm, under min weber. Kanske kan en sån vara lämplig även till solexen för att isolera bort lite värme?

    #49077
    jos
    Deltagare

    @saabteddan wrote:

    Tror precis som dig Jos att det är flera saker som samverkar, förgasarna är ju gamla och slitna vid det här laget. Det kan ju vara så att weberförgasaren är mindre känslig eller/och har bättre kvalitet. De jag talat med som har mycket erfarenhet vad gäller förgasare säger att jag skulle få ut betydligt mer effekt av att montera in en weber i min v4. Dessutom sägs webern vara mera robust och pålitlig + att det finns betydligt mer reservdelar. Lättare att bestycka rätt mm. Det kanske är så att man bör gå över till weber?? eller är det någon som vet om det går att få till en solex så den fungerar riktig eller är det bara att ge upp den tanken och leva med dessa egenheter om man skulle få för sig att hålla kvar vid original fuggen?

    BMW har ju kört med Solex i en massa år så förgasaren i sig bör vara okey, men i V4’an någonstans ställer en olycklig kombination till bekymmer. Har 5 mm tjockt packningsmaterial av nitrilgummi att klippa till och prova under förgasaren. Bör isolera bättre.

    Expansionskärlet har jag höjt en aning vilket fick motorn att gå något jämnare. Provade Shells nya 98 oktan och faktiskt gick motorn bra på det bränslet. Mindre startsvårigheter om än jag fick gnida en del så var det mindre. Tydligen är det bränslet inte lika sönderkrackat som 95 oktan. Jag har försökt vara väldigt noga med att lufta ur kylsystemet, vattenpumpen är helt okey.

    #49088
    retic
    Deltagare

    Jag har varit förskonad från allvarligare bekymmer med dubbelports solexen. Någon enstaka gång varma sommardagar har den varit något svårstartad med varm motor efter ett kortvarigare stopp. Så gott som varje gång detta har hänt har jag stått parkerad i ett uppförslut. Jag har också konstaterat att det droppar bensin ner i spjället. Dock så har den varit lättstartad åtminstone de gånger jag konstaterat dropp och sen efter att droppet upphört startat motorn.

    Underligt nog så kommer droppet från accelerationspumps munstycket i mitt fall. Kolla upp ifall även din droppar från nämnda ställe?Min teori kring detta är att den nya etanolinblandade bensinen expanderar mer vid värme jämfört med den tidigare. Accelerationspumps systemet fylls upp till bredden i samband med att gaspedalen släpps upp och motorn stängs av. Med varm och avstängd motor expanderar bensinen i accpumpen och överskottet trycks ut i spjällhuset. Kan hända att accpumps membranets kondition har betydelse i hur pass mycket dropp de blir? Kanske en nackdel med ett nytt fräscht membran sett ur den här aspekten?

    Det kan vara värt att prova lite olika metoder för att kringgå startsvårigheterna du har. Kanske blir mer lättstartat ifall bilen står parkerad med nedtryckt gaspedal exempelvis?. Att då alltså placera något föremål på gaspedalen. Eller att varva upp motorn i samband med att man vrider av tändningen? Inget jag provat men kan vara värt att testa.

    Intressant teori detta med ånglås också.

    Någon som vet svaren på följanda två frågor?
    Förångas den nya etanolinblandade bensinen lättare än den gamla?
    Expanderar den nya etanolinblandade bensinen mer än den gamla vid uppvärmning?

    #49139
    jos
    Deltagare

    @Retic wrote:

    Jag har varit förskonad från allvarligare bekymmer med dubbelports solexen. Någon enstaka gång varma sommardagar har den varit något svårstartad med varm motor efter ett kortvarigare stopp. Så gott som varje gång detta har hänt har jag stått parkerad i ett uppförslut. Jag har också konstaterat att det droppar bensin ner i spjället. Dock så har den varit lättstartad åtminstone de gånger jag konstaterat dropp och sen efter att droppet upphört startat motorn.

    Underligt nog så kommer droppet från accelerationspumps munstycket i mitt fall. Kolla upp ifall även din droppar från nämnda ställe?Min teori kring detta är att den nya etanolinblandade bensinen expanderar mer vid värme jämfört med den tidigare. Accelerationspumps systemet fylls upp till bredden i samband med att gaspedalen släpps upp och motorn stängs av. Med varm och avstängd motor expanderar bensinen i accpumpen och överskottet trycks ut i spjällhuset. Kan hända att accpumps membranets kondition har betydelse i hur pass mycket dropp de blir? Kanske en nackdel med ett nytt fräscht membran sett ur den här aspekten?

    Det kan vara värt att prova lite olika metoder för att kringgå startsvårigheterna du har. Kanske blir mer lättstartat ifall bilen står parkerad med nedtryckt gaspedal exempelvis?. Att då alltså placera något föremål på gaspedalen. Eller att varva upp motorn i samband med att man vrider av tändningen? Inget jag provat men kan vara värt att testa.

    Intressant teori detta med ånglås också.

    Någon som vet svaren på följanda två frågor?
    Förångas den nya etanolinblandade bensinen lättare än den gamla?
    Expanderar den nya etanolinblandade bensinen mer än den gamla vid uppvärmning?

    Har provat diverse olika tricks. Med en tegelsten på gaspedalen (avstängd motor) under tiden jag var ut ca 5 min gjorde den helt ovillig till att starta, jag gav upp. 45 min senare provade jag igen med halv gas och då startade den direkt.

    Lösningen kanske återfinns i ånglåsteorin. 95 oktan blyfritt innehåller idag < 10% etanol.Vilka bilar som klarar det kan man se här.

    E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller från och med år 1979.

    Hur komma tillrätta med ånglåsproblemet? Nitrilgummi som packningsmaterial lär inte klara etanol särskilt bra.

    #49147
    Janne Hagnell
    Moderator

    Som nämnts, en fet packning och sedan kanske värmesköld på det?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #49280
    jos
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Som nämnts, en fet packning och sedan kanske värmesköld på det?

    Har försökt klura ut mer kring ånglåsproblemet och dagens bensin. När motorn är varm ”bubblar det” i bränslefiltret som sitter mellan bensinpumpen och förgasaren, annars inte. När motorn var ordentligt varmkörd och vägrade starta hällde jag ur en PET-flaska lite kallt vatten över pumpen och då startade den direkt. Någon som känner igen det?

    Kan det vara luft som pga värmeutvecklingen i förgasaren tryckts ”bakvägen” från flottörhuset? Vart sätter man förslagsvis värmesköldarna? Någon som har värmebilder liggandes av en V4-motor med Solex dubbelportsförgasare?

    #49289
    Janne Hagnell
    Moderator

    jag skulle sätta en packning på insuget, sedan värmesköld, sedan en packning till och sedan förgasaren. om du tror att pumpen påverkas torde dock en elektrisk vara enklaste lösningen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #49291
    saab v4-ever
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    jag skulle sätta en packning på insuget, sedan värmesköld, sedan en packning till och sedan förgasaren. om du tror att pumpen påverkas torde dock en elektrisk vara enklaste lösningen.

    Har varit med om liknande på mina SAAB:ar. Har fått info om att det även kan uppstå ånglås vid pumpen, det finns olika tjocka packningar till det. Har inte provat själv dock. Lite oklar på hur tjock packningen får vara utan att pumpen tappar effekt (kanske behövs längre stång till vevaxeln)

    Till Solexen har jag sett folk som använt en 10 mm träklots/bakelitklots och packning på bägge sidorna. SSR? Borde avhjälpa problemet, längd på bultar?
    Hur var det nu med luftburken, slår den i huven med denna förändring i höjd?

    Jag provade själv en tvåportare tillfälligt i min 71:a men bilen ville inte ha den motorn. Förmodligen något i stil med organdonation, bilen stötte liksom bort den.
    Så fort originalmotorn var renoverad och monterad blev bilen glad igen. 😉

    //Harald

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.