Sommersaaben 900 M91 T16 cab

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sommersaaben 900 M91 T16 cab

• Författare

Hej!

Eftersom de norska forumen är ganska döda tänkte jag att det var lika bra att gå med i Svenska Saabklubbens forum för diskussioner, inspiration och kunskap. Jag har nu min sjunde Saab. Tidigare har jag haft 9-5, 9000 och OG900. Saab-sjukan smittades jag av via min fru, vars danska morfar arbetade på Saab i Trollhättan. Enligt vad jag har fått berättat för mig var han bland annat med och utvecklade 99 EMS. Vi ägde under en period hans 5-dörrars OG900, men sålde den vidare till en entusiast när bilparken behövde bantas ned.

Idag har vi tyvärr bara en Saab kvar: en beryllgrön OG900 T16 Cab som importerades från USA:s västkust 2014. Inköpspriset var 750 USD. Motorn var helt slut, så bilen fick rullas in i containern. En ny motor köptes in i Sverige, men den visade sig vara mer övermålad än överhalad…

Här kommer några bilder från importen i 2014. Mycket har hänt sedan dess, men det tar vi lite steg för steg.

augusti 28, 2026 kl. 23:22 #530648

Här är förresten annonstexten:

991 Saab 900 Turbo Convertible (Posted 10/5/2014)
        Color: Beryl Trans: Automatic Mileage: 168,182 Price: $750 OBO
        Please help us save this classic Saab and find it a good home! Much loved absolutely rust-free CA car in very nice shape. Professionally and enthusiast maintained for many years. The good: Many new parts including brand new tires, radiator/hoses. Nice German canvas top. Decent (no tears) seats and clean interior. Drives/shifts excellent with strong transmission/suspension/steering/brakes. Most all systems operational, power windows, cruise, etc. The bad: After a recent head gasket replacement, an overheating episode has rendered it non-running with an undetermined engine problem. Owner is in school and cannot afford to fix it. Clean CA title and registered until May 2015. Please help save this beautiful Saab! Thanks!

Den första utmaningen jag stötte på var självklart motor- och växellådsbytet. Eftersom motorn var slut och bilen var utrustad med automatlåda, var det naturligt att byta motor och växellåda som en enhet.

Motorn jag köpte, som var mer övermålad än renoverad, var uppbyggd för Trionic. Dessa delar sparades till en senare ombyggnad. Motorn hade en 5-växlad låda från 1993 monterad. Jakten började då på ombyggnadsdelar för manuell växellåda enligt denna ombyggnadsguide: https://www.saabnet.com/sites/900conversion/

Själva ombyggnaden gick i stort sett smidigt, men det är värt att notera att bromspedalen behövde återanvändas. Jag kapade den så att den fick samma storlek som den manuella versionen och kunde använda gummit från den manuella bromspedalen.

Nästa problem blev den norska transportstyrelsen, som satte sig på tvären när bilen byggts om med B202S-block och manuell växellåda. Efter lite hjälp från Orio blev bilen till slut godkänd.

augusti 29, 2026 kl. 00:14 #530653

Hej och välkommen. Det är tyvärr samma utveckling här i Sverige, att aktiviteten på forumet är lägre än aktiviteten på facebok. Personligen föredrar jag forumet eftersom det är överskådligt med inläggen tydligt kategoriserade. Jag förstår att det har varit en hel del arbete med bilen, men skönt att slippa rosten. Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt

augusti 29, 2026 kl. 10:05 #530659

Tack, Bengt. Det är något speciellt med en rostfri bil, inte en enda bult sitter fastrostad.

När bilen kom till Norge blev jag dock lite besviken på både lack och inredningen. Det märks att man bedömer skicket lite annorlunda på andra sidan Atlanten. Solen och värmen i Kalifornien sätter sina spår på både lack och kupé. Samtidigt är det inget som inte går att åtgärda.

Jag hade naturligtvis gått igenom Carfax och historiken noggrant, men det visade sig ändå att bilen tidigare varit inblandad i en olycka. Det upptäckte jag när jag öppnade bagageutrymmet och såg att balken var lätt intryckt. Genom att spänna en domkraft mot takstolarna i garaget lyckades jag rikta ut den. Innan bilen får ny lack, vilket är planen på sikt, blir det nog ändå en tur i riktbänk för att få allt helt perfekt.

En liknande överraskning väntade när jag skulle montera rails till aeropanelerna. På den ena sidan syntes inte hålen eftersom de hade spacklats igen, så även där verkar något ha hänt tidigare. Det syns inte för blotta ögat, men det är något jag vill åtgärda när bilen så småningom ska lackeras om.

Min erfarenhet av osedd USA-import är därför att beskrivningarna och bedömningen av skicket inte alltid motsvarar våra förväntningar här hemma. Å andra sidan är det begränsat hur mycket man kan begära för 750 dollar, så jag har egentligen ingen anledning att klaga. Sammantaget var bilen i ett fint och fullt användbart skick om man bortser från motorn :O

26d1b2cdba679bf8df6d8756ffc0f9c2

Bild hämtad från annonsen

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.