Sonett 4 på g??
- Detta ämne har 35 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-24 10:43 av per f.
-
FörfattareInlägg
-
:
Ursprungligen postat av Olof Winterfjord:
[qb] Sonett 1:an byggdes väl delvis efter “man tager vad man haver”-principen. Vad jag vet fanns väl både rattväxl och golvväxel t ex. Vad jag vill ha sagt är att man kan tillåta lite snedsteg från originalet utan att förlora karaktären. [/qb]
Frågan är hur stora frånsteg som behövs. Golvväxel? Fyrtakt? Höjd/breddad kaross? Baklyktorna måste nog ändras också, dels går de väl inte att få tag i och dels går det nog inte igenom med så små.
Sen är väl tvåtakts valet av motor inte tänkbart för att den klarar ju inte avgasreningen. Ända valet att kringgå det är vad jag vet att klassa bilen som ombyggt fordon och då måste man ju utgå från en bil som man bygger om.
Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95
Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
Magnus E:
Ursprungligen postat av Magnus E:
[qb] Sen är väl tvåtakts valet av motor inte tänkbart för att den klarar ju inte avgasreningen.[/qb]
Jo, man måste nog ta en fyrtaktare. Nackdelen med Saabs fyrtaktare är att de blivit större och större hela tiden. Suzuki Swift har är visserligen en fyrtaktare men den är både liten och trecylindrig.
mars 19, 2004 at 17:47 #83426Med en högvarvig MC-motor skulle den ju profilera sig ganska bra. Förnuftigt eller inte, det är ju fräckare än att ta en Swift-motor. Jag har kollat runt bland olika tillverkare av kit-cars och skrämmande många är baserade på Ford Sierra…brrr…
quote:
Originally posted by William:
[qb] Motorcykelmotor?Hayabusa turbo [/qb]
Trevlig motor, men det gör att det blir svårt att backa. 😉
Suzuki Swift är kanske inte roligaste alternativet men eftersom bilen rostar fortare än motorn går sönder finns det många att ta delar från.
mars 22, 2004 at 23:03 #83428Hayabusamotorn används i den engelska Radical sportvagnen (med back). Radical är i första hand en ren racing bil men finns även som gatbil i England. Bilen är dock bakhjulsdriven så det blir inte bra i en Saab.
Ok, stålplåt är ju klart enklare.
Frågan är varför de som gjorde nya karosser var tvungna att skrota formarna. Kanske var det en deal de hade med Saab. Risken att en replika förväxlas med en original Sonett I lär väl vara minimal då man har bra koll på var originalen finns.
Trevlig tråd som förtjänar en fortsättning tycker jag.
Valet av motor har dryftats en del och mycket skulle man kunna göra avsteg på i en sån kopia, men INTE tvåtaktsmotorn. 😡
För mig så borde svaret vara givet på alternativ motor: Snöskotermotor!!
En ypperlig lösning som både innebär lågt pris, modernare teknik & material samt inte minst en ofantlig effektökning jämfört med originalet.
MUMMA. :tumme:
Saablåda kan säkert användas med adapter, för något annat än framhjulsdrift känns främmande.Jag vill dessutom minnas att det var ett repotage om “007” i någon motortidning då den byggdes.
Någon som kan hjälpa mig med vilken tidning/år. :confused:Att man sen inte bygger den exakt som originalet känns mer som en styrka än som en svaghet tycker jag.
Det är ju faktiskt en kopia och med den Saabandan som vi gossar som kan tänkas vilja bygga den har, så kanske vi kunde bygga in vissa förbättringar som även Saab säkert hade gjort om dom byggt fler.
Tex bygga den vänsterstyrd.
Det hade ju dessutom varit en tydlig markering att det inte är ett original.
Visst hade det varit trevligt med en subkultur med kopior på Sonett 1. :tumme:
Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en sån vagn bara för några enstaka turer om året.
Då helst en tidig sommarmorgon på kurviga vägar på landsbygden.Är det någon som vet om karossformen förstörts och i så fall varför? :confused:
Dom som byggde kanske tom finns här på forumet och kan berätta om hur det gått.Fram för mera bus!
Det finns även en annan kul Sonett-tolkning här:
http://hem.passagen.se/supersonett/Citat:
Ursprungligen postat av Jonlar:
[qb] Det finns även en annan kul Sonett-tolkning här: http://hem.passagen.se/supersonett/ [/qb]
Fast det är ju bara en Locost med Saab-motor.
Den är ju inte ens framhjulsdriven.Snöskotermotor är iofs ett intressant alternativ men hur rena är moderna tvåtaktare?
Annars har jag hittat Eyerly som verkar intressant. Formerna är enkla och man slipper både vara överskicklig plåtknackare och glöta med glasfiber. Dessutom kan man ana visst släktskap med formerna på Sonetten.
Här går jag och ramlar in i en gammal tråd av en tillfällighet (eftersom den ligger under en rubrik som hanterar epoken efter rattväxlarna) och dessutom med en fråga som gränsar till OT, men när tusan har Suzuki Swift utrustats med en 3-cylindrig motor? Mig veterligen har de alltid varit 4-cylindriga.
Jodå det finns sådana Swift.
Kanske inte i sverige, men i Tyskland i alla fall.
En jag vet gjorde ett panik-köp av en bil för att tjäna $$ på när han var i Tyskland och när han kom hem såg att den va trecylindrig. :tumme:Inte såååå lättsåld visade det sig.
Annars så har eller i alla fall hade Daewoo Matiz en trecylindrig maskin vet jag.
Men snälla, NOG om fyrtakt på denna ädla tråd
Jag kom på ett annat tvåtaktsalternativ utöver snöskoter: utombordare!
Åxå potentiella maskiner, dock oftast i högre prisklass än skotermaskiner. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.