spänna kamkedja på b-motor

Forum Modellspecifika forum 90/99 spänna kamkedja på b-motor

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-16 20:21 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19574
    itbobo
    Deltagare

    Har en b-motor där kamkedjan givetvis ”slackade” när jag bytte topp….
    Har nu plockat bort gavlen så jag ser hela kedjan, men fattar inte riktigt hur f_n det ska gå till att spänna den igen. Har kommit så långt att jag plockat bort kedjespännaren & kollat så att det går att få tillbaka denna i ”botten” (kedjan ligger fortfarande kvar på dreven). Hur går man tillväga när man monterar tillbaka den & hur får man rätt ”spänn” på kedjan?

    #135608
    stefan
    Deltagare

    den spänner sig själv. I spännaren sitter det en fjäder och en tandhistoria som gör att du inte kan trycka tillbaks den utan då måste du väl trycka in en tunga eller så vrida på den ett halvarv?
    När man tar loss toppen på en B motor så skruvar du fast kamaxeldrevet i den plåt som sticker upp där, då slipper du sånt här.

    #135617
    morsole
    Deltagare

    Det går även att flytta den fasta styrningen LITE så kedjan blir ”kortare”, men klart bättre är det att byta kedja och drev om det blivit för slitet.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #135621
    itbobo
    Deltagare

    OK, vad menas med den fasta styrningen? Känns som kedjan är för ”lång” så mycket ”slack” är det på den.

    #135622
    Lustgasen
    Moderator

    Fasta styrningen sklule jag tippa han menar glidskenorna, de går att justera lite också.
    Det är som stefan säger, för att skruva in spännaren måste den lös.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #135629
    lsoderlund
    Deltagare

    Givetvis går det att justera glidskenorna, men det är bara en temporär lösning, är spännaren redan dålig så kommer justeringen av skenorna
    inte hjälpa nämnvärt. Visst kan man klämma ur ngra mil till ur dem, men de kan även gå i bitar och då har du risk för andra problem. Bättre att byta skenorna, kedjan och spännaren. Även dreven kan vara läge att byta om de ser slitna ut.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #135636
    morsole
    Deltagare

    Allt är en fråga om pengar; har man pengar så byter man hela rasket och då blir det givetvis bra och håller länge…
    Har man inte pengar, så kan man köra lite till; frågan är ju fri.

    Mvh Johannnes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #135637
    itbobo
    Deltagare

    Tack för alla svar, verkade som det var fjädern som gett upp i spännaren, testa med en annan och det verak funka fint. Testade att dra runt motorn och när man drar runt den i ”rätt” riktning är kedjan spänd och OK, men om man drar runt motorn ”baklänges”, eller vad man ska säga, så slackar kedjan men spänns som den ska när man dra runt den åt ”rätt” håll igen. Är det som det ska eller kan jag missat nått?

    #135639
    Lustgasen
    Moderator

    Så var det på min, så jag antar att så skall det vara 🙂
    Huvudsaken den är spännd när motorn snurras åt rätt håll.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #135641
    mjturbo
    Deltagare

    rör sig sträckaren när du drar motorn fram och tillbaka är det nog

    glappet innan nästa kugg.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng