Specialverktyg till koppling

Forum Modellspecifika forum 90/99 Specialverktyg till koppling

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-06-07 06:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22066

    parbring
    Deltagare

    Kopplingsbyte på min 72:a 1,85 stundar. Det ryktas om ett specialverktyg för att spänna ihop kopplingen. Är detta något som låter sig tillverkas själv? Eller finnes ett stycke till utlåning i Skellefteåtrakten måntro?

    Någon annan bra know-how man bör ha sig till mans innan ovanstående operation går av stapeln?

    #156956

    saab95racing
    Deltagare

    det beror på vad du har för solfjäder men ha någon till att trampa på kopplingspedalen och sedan stoppa i en vajer i lagom storlek eller en fläktrem, något som passar med andra ord, i mellanrummet som blir när någon trampar på pedalen och sedan är det bara till att skruva bort!

    #156958

    parbring
    Deltagare

    Hur menar du att det beror på vad jag har för solfjäder? Vilken årsmodell det är?

    #156960

    morsole
    Deltagare

    Det skiljer på diametern på solfjädern; tror jag har tre olika ringar att lägga emellan där.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156962

    parbring
    Deltagare

    Aha. Ringarna du pratar om är som substitut till specialverktyget?
    Men när man ska montera ihop hela kalaset igen då? Visst ska det spännas ihop då också?

    #156963

    rickard735
    Deltagare

    Om du fortfarande har fungerande koppling så kan du använda en lagom tjock elsladd eller tändkabel och trycka dit medans en annan pressar in kopplingen
    har användt den metoden varje gång jag bytt koppling eller renoverat kopplingscylindern

    problem har man dock om man ej har nån kopplingsverkan kvar

    #156970

    morsole
    Deltagare

    Om man inte har hävarmen (specialverktyg) att trycka ihop solfjädern med kan man i nödfall använda sig av ett annat knep; nämligen att ”lyfta” ut tryckplattan, lägga en M8 mutter under och med gängad stång/lång skruv skruva ut tryckplattan så man får dit distansen,antingen i form av ”ring” eller vad man nu har som passar i tjocklek.
    Gör så på båda sidorna av tryckplattan.
    Lite pilligt med funkar alltid.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156990

    parbring
    Deltagare

    Hmm. Lite svårt att förstå när jag fortfarande inte demonterat det och bara gjort dylika operationer på bakhjulsdrivna bilar förr, men förhoppningsvis ska det ge med sig när jag börjar demontera…

    #156995

    morsole
    Deltagare

    Du kan endast demontera kopplingen om den pressats ihop till en viss tjocklek för att kunna plockas ur; handlar om plats…
    Du kan endast plocka ur kopplingen med slavcylindern och trycklager om den inte är ”tjockare” än så…
    Begränsat utrymme är vad det är.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #157007

    parbring
    Deltagare

    Aha. Ja, som sagt det ska nog ge med sig.
    Har hört ryktesvägen att lamellaxeln kan vara tuktad ibland. Om den nu skulle vara det här, kan den då tänkas passa från min 80:a 4vxl med B-motor?

    Och det här med centrering, vad brukar lämpa sig att använda till detta?

    #157009

    lurker2
    Deltagare

    Då du har en så kallad kopplingsgaffel och utanpåliggande slavcylinder… Kopplingsgaffeln är kopplad till en justerskruv som är låst med en mutter. Du hittar det utan problem om du vet vart gaffeln är. Lossa muttern skruva in justerskruven tills du får tillräckligt med mellanrum för att lägga in en kabel eller liknade i solfjädern/tryckplattan.. Lossa sedan urtramplagerhållren och lammelplattan. Ta sedan bort lammelaxeln, kan gå utan att ta bort kylaren men var försiktig så du inte skadar den!

    Återmontera i bakvänd ordning!

    Ja visst ja! Och det här med centrering, vad brukar lämpa sig att använda till detta?

    Lammelaxeln som du redan har….. 🙂

    #157010

    Lustgasen
    Moderator

    om lamellaxeln passar vågar jag itne svara på, se till att få tryckplattan redigt intryckt så går allting lätt upp och kofot slipps användas;)

    centrering är busenkel, när du satt ner hela paketet igen så tar du bara lamellaxeln och fiskar in lamellen på axeln och in i stödlagret

    #157011

    lurker2
    Deltagare

    Glömde nämna!

    Jag gjorde bytet på 2 timmar utan stress…

    #157018

    parbring
    Deltagare

    Det här var ju plättlätt!
    Min 80:a som ändå ska gå till skrot demonterar jag på användbara reservdelar, och skruvade då ur kopplingen ”bara för att”, och det gick som en dans. Använde ett gammalt bromsrör som distans. (det rimmade visst… :P)

    Mitt snåla alter ego fick då en tanke att återanvända lamell från 80:an, då denna såg fräsch ut. Eller är det bara dumsnålt? Handboken anger 0,8mm som gränsvärde ned till nitarna för att lamellen ska löna sig att sätta tillbaka, och den jag tog från 80:an har ca 1,2 mm till nitarna. Vad tror ni?

    #159014

    bellman
    Deltagare

    Förlorade helt kopplingstrycket och pedalen gick i ”tomme” så det var bara att riva ner. Tänkte ta både huvudcylindern + hjälpcylindern samtidigt samt byta urtrampningslager och kolla lamellerna.

    Med hjälp av en kofot kunde jag med ett ordentligt tag spänna ihop solfjädern vid de tre lägen på kopplingshuset som har urtaget och lägga in ett bromsrör i 3 delar som distans. Funkade bra.

    Efter att ha rivit ner allt (passade även på att byta vattenpump) så konstaterades att allt var i bra skick förutom fjädern i huvudcylindern. Den hade gått av och därav fick jag ingen pumpverkan i cylindern. Nåväl – alla packningar etc byttes och allt fungerar bra. Största strulet I hela jobbet var egentligen en stödhylsa i kylarinfästningen som blivit deformerad och vägrade ta emot bulten men det löste sig (lite trångt i en 99:a så jag valde att ta bort kylaren) och de båda vänstra små stjärnskruvarna i locket till värmepaketet. Trångt, trångt…

    Fjädern till huvudcylindern och båda rep.satserna fanns på Mekonomen och vattenpumpen på Biltema (1/2-a priset! Kanske 1/2-a kvalitén också vem vet?)

    Kände mig lite villrådig inför hela jobbet men med en rep.handbok och ett tel.samtal till lokale SAAB-verkstaden så löste det sig.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng