Spionbilder på Mexicobilen…

Forum / Övrigt / SSR / Spionbilder på Mexicobilen…

Forum / Övrigt / SSR / Spionbilder på Mexicobilen…

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 13, 2006 at 13:16 #14948

      Kom över några spionbilder på bilen som skall över atlanten och åka rally, strax innan den skepppades i måndags… Den ser ruskigt snabb ut, eller rättare sagt, den verkar få stopp fort även på framhjulen! titta och njut! / Niklas

        oktober 13, 2006 at 13:20 #99241

        Det är inte bara XP-nav utan även okhållaren är tillverkad i höghållfast alluminium. Bara XP-grejer samt SAAB-delar.
        För en bättre bild på tävligsbromsskivan till 9000 se åvan.
        ///Niklas

          oktober 13, 2006 at 14:39 #99242

          Man kan ju undra var reseptet kommer ifrån???

            oktober 13, 2006 at 17:19 #99243

            Hann ni se om allt funkar, eller har ni tid för utprovning overthere ? En fundering bara eftersom det verkade ganska tidspressat på slutet. Reglerna verkar vara fria för kreativa lösningar, måste vara härligt för de som “älskar” tvåtaktstrimmning !

              oktober 16, 2006 at 06:33 #99244

              Men va f-n Niklas, har ni inte utrustat bilen med XP-dämpare

              /Anders

                oktober 17, 2006 at 17:47 #99245

                Hej Johan

                Her Josefsson skulle svara utförligt på din fråga men han fick dator häng när det skulle iväg. Det är ju Johan och Truls som utvecklat detaljerna.
                Jag kan bara säga att en liten Fuling är inte alltid så fel 😉

                ///Niklas

                  oktober 17, 2006 at 17:49 #99246

                  Hej Anders

                  Jo då bilen har XP-dämpare både här och där.

                  Får se om vi kopletterar bilen med andra generationens XP-dämp så småningom för att komma över på rätt sida 100 hp sträcket 😉

                  ///Niklas

                    oktober 18, 2006 at 05:58 #99247

                    Receptet på bromsarna är lite modernare än bilen. Tanken var att använda så mycket som möjligt från Saab och tycker att detta lyckats bra. Sen värderades det högt om man kunde montera delarna utan inverkan på bilen.

                    Huvudbromscylinder från Saab 9000
                    Bromsvätskebehållare Saab 9000
                    Bromsljuskontakt tidig V4

                    Bromsar fram:
                    Ok 900 94-96
                    Belägg 9000 90-98 samt turbo (fabrikat tar-ox)
                    Skivor 9000 90-98 samt turbo (fabrikat tar-ox)
                    Nav från XP (ser ut som sport fast i aluminium)
                    Stålomspunna slangar

                    Bromsar bak:
                    Ok 9000 85-98
                    Belägg 9000 85-98 (fabrikat tar-ox)
                    Skivor 99 (fabrikat tar-ox)
                    Nav 99
                    Handbromsvajer 9000 höger -87 på bägge sidor
                    Adapter för handbromsvajer

                    För att kunna montera skivorna fram är man tvungen att svarva upp centrumhålet på skivan och borra hål för infästningen för att passa mot sportnavet.

                    Sen har vi tillverkat ok-hållare i höghållfast aluminium som monteras på styrspindelhuset på samma sätt som på sporten. I dessa är det bara att skruva dit oken.

                    Bak har naven från tidig 99 använts som sedan svarvats upp, schimsats in och monterat med vinkelkontaktlager rakt på befintlig axel. Innanför detta har vi fäst en ok-adapter i samma hål som tidigare bromssköld till original trumbroms (V4 bakaxel). I dessa sitter 9000 ok skruvade och med 9000 (höger 87 och tidigare) original handbromsvajer monterat. Efter att ha dragit in vajrarna i “fel” hål i karossen (höger vajer på vänster sida och tvärtom) så passar längden in i original infästning i karossen. Sen tillverkades en litern adapter som förlänger vajrarna hela vägen fram till spaken där original justering sitter kvar.

                    För övrigt sitter det även en ställbar reduceringsventil inne i bilen för att kunna förhindra att bakbromsarna låser.

                    Tror det var allt vi gjorde…

                    Mycket Saabdelar blev det i alla fall.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.