Spökande startmotor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Spökande startmotor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Spökande startmotor

  • Författare
    Inlägg
    • juni 15, 2011 at 19:14 #4297

      Hej!
      På det gamla forumet fanns några trådar om problem med att startmotorn ibland inte funkade på 99:or av årsmodell 1975. Detta har nu drabbat min bil (mycket riktigt en 75:a) några gånger. Ingenting händer när man vrider nyckeln till startläget – det klickar inte från några reläer eller något, däremot slocknar varningslamporna (vilket de ju ska göra när startmotorn går). Det verkar hända när man har kört en stund och sen gjort ett kortare stopp. Det har dessutom också hänt en gång när batteriet hade laddat ur och startmotorn bara orkade runt några få varv. Alla gångerna har det funkat att putta igång bilen. En gång gick problemet över av sig själv efter några minuter.

      Nu till mina frågor:
      – Är det någon annan som känner till/har drabbats av det här problemet?
      – vad beror det på? (Min amatörteori just nu är att det finns en dödpunkt i startmotorn där magneterna står i ett sånt läge att det inte uppstår något moment när spänningen kopplas in)
      – Går det att lösa? I så fall, hur? Och är det bökigt? (På gamla forumet fanns det nån tråd om man man kunde dra en extra minuskabel till startmotorn, nån som vet nåt?)

      tacksam för alla uppslag
      hälsn
      Johan

        juni 16, 2011 at 03:52 #28848

        Lärde mig en del av trådarna i gamla forumet 🙂
        Bussningarna i startmotorn kan vara slut. Rotorn går då emot magneterna och kan inte snurra, startmotorn “fältar”. Annars har jag samma symptom på min 72a med B-motor. Där har jag tagit isär hela startmotorn och testat delarna. Motorn i sig är ok, det är solenoiden som är kass. Den orkar inte dra som den ska av någon anledning, när man slår på ström rör den sig lite och sakta istället för att slå i ändläget som den ska. Kan vara överslag i nån lindning misstänker jag.

          juni 16, 2011 at 04:10 #28850

          det man får börja med är att dra en extra manöverkabel till solenoiden. Antingen en lös kabel i motorrummet för test eller så över kupen med en startknapp. (Det ska vara en plusmatad kabel)
          På det viset utesluter man ev fel i bilen som tändningslåsfel eller annat. Fungerar starten klanderfritt med en sån lösning så är felet i bilen. Kvarstår det så är det startmotorn. Då återstår det att byta eller reparera det man har. I de gamla grövre startmotorerna är det sällan nåt speciellt som krånglar. Kolen kan ju vara dåliga och är det lite dålig kontakt där så slår inte solenoiden till då den jordar tillslaget över kolen.

          Naturligtvis får man också se över jordpunkter till motorn………..

            juni 16, 2011 at 21:15 #28247

            Jag har ibland också problem med att vindrutetorkarna går trögt, trots isärtagning, rengöring och infettning av mekanismen. Tyder det – i kombination med startmotorkrånglet – på att det är ett jordfel?

              juni 17, 2011 at 05:56 #28885

              det kan ju tänkas men är det så dålig kontakt mellan batteri och bil så borde det väl märkas på annat också.
              Gå igenom allt som har med minussidan att göra, dels från batteri till kaross men även mellan kaross och motor.

                augusti 28, 2011 at 19:41 #31453

                Om det nu är den här solenoiden som är dålig (har dålig koll på startmotorer generellt), kan man byta bara den, eller måste man byta hela startmotorn?

                Nån tidigare ägare har dragit en extra kabel till startmotorns minussida som hängde löst i motorrummet när jag köpte bilen. Är det ett tidigare försök att laga felet? Kan man koppla på den på batteriet utan risk?

                  augusti 28, 2011 at 20:02 #31456

                  Du kan byta enbart solenoid, den sitter med ett par skruv. Finns ett antal olika startmotorer från olika bilar som passar, och stämmer det inte kan man byta enbart solenoiden. Min nyligen sålda 99a har tex originalstartmotor med en solenoid från en annan startmotor. Den gamla solenioden fick nån internt kortslutning, den drog men inte snabbt och hårt som den ska utan istället långsamt och kraftlöst.

                    augusti 28, 2011 at 21:34 #31467

                    Innan du gör nått annat, kolla att du inte fått ett tunnt lager oxid eller materialvandring på pluslabelskon till startmotorn. Om det sker får du det fenomen du beskriver. Rengörning och ny åtdragning av bult fixar det.

                      augusti 28, 2011 at 22:35 #31468

                      @phermansson wrote:

                      Den gamla solenioden fick nån internt kortslutning, den drog men inte snabbt och hårt som den ska utan istället långsamt och kraftlöst.

                      Det där låter som du av misstag kopplat in “håll-lindningen” på solenoiden i stället för “drag-lindningen” Då blir solenoiden mycket svagare men klarar av att hålla den redan dragna solenoiden. Finns sånna dubbla lindningar på en del solenoider. Tanken är att kunna få ett dj-la klipp i dragningen utan att för den skull bränna upp hela den när det sen ska “nötas” på startmotorn….

                      / Kenth

                        augusti 29, 2011 at 05:11 #31428

                        Hmm nja minns inte att det fanns mer än ett sätt att koppla den på, tyckte jag kollade flera gånger. Och den lade av när den satt i bilen, en dag ville den inte helt plötsligt.
                        Men lyckades ju lösa det ändå, köpte en liknande startmotor på loppis för 20:- (tror jag det var) och flyttade över solenoiden.

                          augusti 30, 2011 at 19:53 #31542

                          På min 99 -71 (som fått B-motorn) har jag liknande problem men det klickar till men inget händer. Folk jag pratat med misstänker kolen men jordfel låter inte omöjligt med tanke på hur elsystemet ser ut.

                            oktober 6, 2011 at 21:19 #33450

                            @Dicst wrote:

                            Innan du gör nått annat, kolla att du inte fått ett tunnt lager oxid eller materialvandring på pluslabelskon till startmotorn. Om det sker får du det fenomen du beskriver. Rengörning och ny åtdragning av bult fixar det.

                            Ska kolla det där innan jag gör nånting annat. Detta har legat på is ett tag – har anpassat min körning till bilen istället 😉

                              oktober 8, 2011 at 19:42 #28688

                              har en start motor beggad i kanon skick om du behöver en.
                              pma mig pris 300 kr

                                oktober 22, 2011 at 13:20 #34219

                                Nu har jag tittat på kablaget till solenoiden för att se över rostläget. Eftersom jag är lite dum i huvet tog jag ingen bild på hur kablarna satt innan jag började. Jag tror jag satte tillbaka kabeln från tändningslåset (gul) på rätt stift, men jag är inte säker. Se bild.

                                Men om nu kabeln sitter rätt, vad är det andra stiftet (uppe till höger i bild) till för? Enligt kopplingsschemat ska det bara vara en kabel förutom de från batteri och generator som sitter under muttern. Jag har jämfört med en annan startmotor och på den står det “50” vid det stift som nu används.

                                Och vad händer om man vrider på nyckeln om man kopplat till fel stift? (Läs: blir det kabel-/oljebrand?)

                                Den röda kabeln som sitter på samma stift hängde löst i motorrummet (den andra änden alltså) när jag köpte bilen, antar att det är del av nån tidigare felsökning, tex för att koppla förbi tändningslåset.

                                Mycket tacksam för svar från någon som förstår sig på detta.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.