Spontant dålig gång 900 automat

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Spontant dålig gång 900 automat

• Författare

Tjena. Vår 900 från 1997 har börjat gå riktigt dåligt till och från och jag har lite svårt att ringa in problemet. Man är ju van med att en lysande CE/MIL/motorlampa betyder att bilen mer än gärna leder en i rätt riktning genom felkodsläsaren. Då bilen inte ens är en S, trots sin automatlåda, så verkar inte många styrenheter finnas att läsa ur och därav ser jag tänd MIL som relaterad till den elektroniska avgasövervakningen.

Jag lägger fram ett par händelser:

Sambon körde till jobbet (ca 30-40 min) utan problem på morgonen, men när hon skulle köra hem (eftermiddag) så tändes lampan och bilen gick dåligt/vill dö på låga varv tex: läge P. Efter att ungarna packats in och bilen stått av i ca 30 min så slocknar lampan och bilen går bra.

Jag tar bilen dagen efter och börjar dagen med felsökning/provkörning (ca kl.11/fint vårväder). Jag började med 10 min tomgångskörning, ca 10 min krypkörning, sen med höga varv och hög hastighet i knappt 10 min och avslutade sen med att krypköra hem. Inga problem.

Väl på väg till jobbet vid ca 13.30 (varmt vårväder) tändes lampan efter ca 20 min relativt normal körning. När jag ställde på P blurrade bilen till och dog när jag väl hunnit få upp luckan och tittat några sekunder runt motorn. Bilen startar utan problem, men kommer efter ett tag på sig med att vilja sova. Gasar man upp lite goa varv om ca 5-6000 och släpper gasen så faller mätaren ner mot noll och bilen dör.

Startar dock som sagt utan problem igen.

På vägen hem (ca kl 00.30, sval natt) släcks lampan efter knappt 10 min körning med extra gaspådrag och bilen går sen perfekt hela vägen hem.

Ca en vecka och drygt 70 mil innan byttes bränslefilter till ett Bosch. Dagarna innan (och kanske 7 mil tidigare?) byttes ljuddämparen mot en Biltema 92-2074, troligtvis ämnad för en 9-3 turbo – gött ljud för pengarna dock!

Är det någon som besitter erfarenhet för att kunna hjälpa till? Jag skall snart ut i det goa vårvädret och felsöka igen och uppdaterar om felet blir löst, men låt oss i alla fall samla lite kunskap och idéer för andra sökande Saab-fantaster!

Mvh Mikael.L

900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

maj 1, 2024 kl. 23:05 #514927

Ser nu att mitt fokus i beskrivningen varit lite fel. Motorn är dessutom en 2.0 utan turbo. Att den har automatlåda kan ju säkert vara av intresse, men spelar ju troligtvis inte speciellt stor roll.

Jag var ute lite tidigare idag och felsökte och ganska snart så såg jag att nippeln för vevhusventilationen mot ventilkåpan var lös, pga trasig tätning/fäste. Även den mindre vakuumslangen som leder till andra sidan spjället var spröd och eländig.

Jag gjorde en liten fullösning och tog motsvarande nippel till 9-5. Fästena till denne klipptes av och den verkar sitta… faktum att jag troligtvis inte får av den utan att göra sönder den.

En ny vakuumslang monterades, men då 9-5ans nippel saknar plats för denna så gjordes ett litet hål i befintlig vevhusv.slang och detta bands ihop med fleecetejp och det verkar hålla tätt. Tyvärr verkar jag inte hitta motsvarande slang till försäljning så just denna lösningen var nog inte så bra.

Jag körde en längre bit och felet verkade hålla sig borta. Då felet var av lömsk natur så återstår dock några dagars provkörning innan jag är helt nöjd.

900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          maj 4, 2024 kl. 14:47 #514984

Liten uppdatering då.

Felet kvarstod efter reparationen av VHV. När felet var aktivt på väg till jobbet och vid sänkt fart inför rödljus så märkte jag att motorvarven pulserade under 40 km/h och utan gas: från ca 500 rpm till ca 1.500 rpm. Bilen dog heller aldrig när detta skedde, men jag tror inte heller att jag körde under 20 km/h. Vid grinden in till jobbet (stopp i ca 5 sek) höll den igång, om än aningen skakigt, men väl på plats på parkeringen så stängde den av sig åt mig.

Pulserandet gav mig en väldigt tydlig indikation på vad det kan vara. Dagen efter plockades IAC-ventilen ner och rengjordes. Ena sidan såg fin ut, men den andra var lortig. spjället verkade dock röra sig fritt då jag petade med lille-mejseln. Jag höll för ena ingången, sprejade några sekunder med bromsrengöring (man tager vad man haver; tipsa gärna om lämpligt medel för förgasare/luftmassemätare, som är lätt att komma över) och skakade ordentligt för att skölja ur. Här var jag noga med att hålla kontakten riktad uppåt för att det inte skulle leta sig in onödigt mkt vätska den vägen. Enheten spejades sen med good ol’ WD-40.

MAF/luftmassemätaren plockades ner och även om det först inte såg ut att vara något smuts på så kunde 3 små lort-prickar synas på ena bladets sida: den motströms. Igen: rikligt med bromsrengöring (har verkligen inte mkt annat…) och lätt som bara den baddade jag med en tops för att få bort de små prickarna. Då ändå insuget var nerplockat så passade jag på att smörja upp det med silikonsprej: insida som utsida, lät torka samt torkade med trasa. Gummit är gammalt och har börjat vitna. DO88 verkar ha många fina slangar, men inte till oss som föredrar bilar som andas utan hjälp.

När jag ändå tömt en burk rengöring så dök jag på kontakten till fördelarens HAL-givare… samt fördelaren i sig. Då den sedvänligt sitter placerad på ena avgaskammen så händer rimligtvis att lite olja sipprar ut och lägger sig runt fördelaren… samt motorns baksida, kylslangar och kablage och väldigt mycket samlas på just kontakten till HAL-givaren. Ytterligare en burk tömdes och när kontakten plockades isär fan jag en del olja liggandes vid stiften. Kontakten rengjordes och en liten film med elektroniksskyddsspej lades på. Säkert helt i onödan.

Vid en kort provkörning mitt på dagen kunde det konstateras att tomgången gått ner från ca 1000 rpm till ca 900 rpm och den gick bra, men om felet kommer tillbaka återstår att se.

Nu var jag väl lite dum som inte tog en sak i taget då samtliga tre områden var relativt smutsiga och i mina ögon, möjliga orsaker till felet, men med grillen under uppvärmning och vårsolen i nacken så var det svårt att inte bara köra på. Nu håller jag tummarna på att bilen går som den skall och ser fram emot nästa spännande fel; fasen va kul sånt här är!

Mvh Mikael.L

maj 9, 2024 kl. 11:35 #515058

Då har jag lagt en tank bränsle bakom mig och bilen har gått fint. Jag märker att ”felet finns kvar” men att det inte bryter ut. Bilen växlar alltså lite klumpigt ibland och tomgången är ibland lite högre. Jag säger alltså att det rör sig om tomgångsventilen/IAC. Jag skall ta ner och smörja upp den senare, men det duger som det är tills vidare.

För att demontera tomgångsventilen behövs inga verktyg. Lossa locket för luftfiltret och demontera burken/ljuddämparen kopplat till spjällhuset. Koppla loss slangarna till IAC och spreja rent med tex bromsrengöring. Använd en liten mejsel för att flytta spjället i ventilen för att verkligen få ut allt. Smörj med lite WD-40 eller liknande. Återanslut och lägg mil!

/Mikael.L

maj 27, 2024 kl. 12:42 #515464

Jag har nu rengjort IAC ett par gånger, men felet kvarstår, även om karaktären av det ändras. Allt som ofta så räcker det med att trycka in både SPORT-knapp och bromspedal så ger det sig. Då en ny ventil kostar ca 5.000:- med frakt (vilket givetvis är totalt uteslutet) så kommer jag försöka hitta orsaker runt omkring som kanske kan orsaka beteendet.

När vi tog över den gamla arbetsmyran så hade den inte rullat mycket de sista åren, samt att batteriet var ”dåligt, bytes” vid test. Efter att ha laddat med en smart laddare till ett väldigt förnuftigt penningvärde från en tysk livsmedelskedja, så gav det bra resultat och har gjort så. Dock ser det riktigt gammalt och sunkigt ut, vilket get mig mina tvivel om det. Då bilen det sista visat tendenser till att inte skutta igång direkt, utan gärna låter startmotorn arbeta lite extra, så byttes nu ackumulatorn. Värt att nämna är att systemspänning vid tomgång ligger runt 14 – 14.3 V både med nytt och gammalt batteri. Jag kommer se lite till kablaget om det ärgat till generatorn, mer än så blir det inte. Däremot skall jag köra med min OBD-läsare i och försöka hålla koll på spänningen när bilen börjar bete sig konstigt. Kanske kan det finnar ett mönster där. Om spänningen är orsak eller produkt till felet tar man sen.

Kvarstår felet efter denna veckans arbete så skall jag ta en kik på vevaxellägesgivaren, men en sak i taget, då varken tiden är sparsamt tillgänglig (skrev han på ett internet forum…).

juni 2, 2024 kl. 23:25 #515576

Då har vevaxellägesgivaren blivit utbytt till en begagnad från en 2006 9-5 och det verkar fungera bra. Jag har inte kört så fasligt mycket med den än, så jag får återkomma ytterligare om det nu är så att det fortfarande inte fungerar.

När jag hade ner den gamla så visade den vissa spår av slitage, nästan som om att något skulle ha gått emot den: skrapmärken och små lösa plastsmulor.

Den nya monterades med en lite för tjock o-ring och kommer på så vis ut lite mer. Funktionen verkar dock bra.

Tills vidare
                /Mikael.L

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.