Sport / MC prestanda

Forum Övrigt SSR Sport / MC prestanda

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-27 23:08 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11580
    svac
    Deltagare

    Jag följde nyligen med stort intresse den intressanta debatten om olika slutväxlars för- och nackdelar i bl.a.Sonetter som de som verkligen vet något förde.
    Det fick mig att börja fundera på betydelsen om relationerna mellan motorprestanda växellådsutväxlingar och slutväxlars betydelse.
    Jag fann i gamla verkstadshandböcker en del info om de olika utväxlingar som funnits i lådor och slutväxlar samt prestandakurvor för Sport / MC.
    När jag då började studera Sport/MC två olika motorprestanda som fanns åren 62 till 66 tillsammans med drivlinans utväxlingar fann jag intressanta egenskaper i jämförelse med senare V4 motorns inverkan på bilens egenskaper.
    Jag skulle vilja göra litet jämförelser även med special i och II lådornas inverkan, men jag saknar båda dessa lådors utväxlingar och vilka slutväxlar som normalt användes i kombination med dessa.
    Jag saknar också mer noggranna prestandakurvor för de olika årsmodellernas V4 motorer.
    Kan någon av er experter förse mig med dessa uppgifter eller tala om var jag kan söka.

    Sven-Åke

    #81225
    fuling
    Deltagare

    sp1 används vanligast med 7:38, det enda som är tillåtet för 2T
    sp2 används vanligast med 6:35 och 7:38 i rally V4or.

    Finns info om sp1 och sp2 här, se
    http://www.saabklubben.com/data/utvaxlingar.shtml
    och lite som jag stält till med
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001430#000000

    Jag har också gnuggat min geniknöl för att försöka ta reda på vad tex 6:35 sp2 kontra 8:39 sp2 skulle gör för tids skilnader på tex 0-100 och tiden på 201m. Jag har kommit en bit men har något fel i beräkningarna, eller så är det en såkallad tankevurpa någonstans. Detta jobb ligger nere förögonblicket tills lusten kommer tillbaka.

    #81226
    svac
    Deltagare

    Johan
    Hjärtligt tack för dina uppgifter om möjliga utväxlingar.
    Jag har bl.a använt dina uppgifter i en beräkningsmodell för prestanda som innehåller effekter, vridmoment studier i effektutnyttjande, hastigheter etc.
    Jag skulle vilja snylta litet till på din vänlighet och få ditt utlåtande om modellens möjligheter, men jag är inte benägen att lägga ut den offentligt (inte än i varje fall) och dessutom vet jag inte om det är möjligt i detta forum.

    Däremot skulle jag vara mycket tacksam om du kunde offra litet tid att utvärdera den och ge ditt utlåtande samt förslag på förbättringar.

    Så om du samtycker vore jag mycket tacksam om du kunde sända mig ett mail så kontrar jag med att med ”vändande post” sända denna ecxel fil så du kan i lugn och ro prova den och ge ditt utlåtande och förslag till förbättringar

    Den är i princip självinstruerande så i första svepet fordras inga instruktioner du kommer att förstå när du öppnar den.

    Hoppas på ditt positiva svar under adress svac@swipnet.se

    Mvh Sven-Åke

    #81227
    fuling
    Deltagare

    Sven-Åke:
    Mer än gärna skall jag titta på vad du ställt till med
    Man hjälper ju gäran en siffer nörd i nöd om man kan.

    Ett tips:
    Om du tittar presis åvanför varje inlägg så finns det 4st små mycket användbara iconer.
    Där hittar du bl.a min mail-addres mm.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng